Betäckning av 3-års ston
Hur gör ni som inte har egen hingst?
Vi har två ston som blir tre år 2008. Det viktigaste det året är premieringen. Jag vill inte ha för tidiga föl, maj-juni är lagom här.
Om jag då skickar iväg dom juni och det strular, riskerar det att köra ihop sig med premieringen som är sista veckan i juli. Dessutom kan jag ju inte begära att hingsthållaren skall ha massa extra arbete med att hålla dom i trim.
Mina funderingar är därför att vänta med att betäcka dom till de är 4 år. Då kan vi istället satsa på premiering och utställningar nästa år.
Men samtidigt rycker det i föltarmen…. att vänta på föl ända till 2010 känns länge
.
Så därför är jag nyfiken på hur ni andra i samma sits resonerar :)

Det är en svår sits.. vi hade de ju lite lättre då vi har hingsten hemma, och jag gärna får tidiga föl, antingen betäcker du "ganska" tidigt och visar fram dem på uppsamlingen.. eller så chansar du på att dem tar sig på 1a brunsten och tar hem dom med en gång efter betäckningen, då kanske dom är borta en vecka….
sen beror ju lite på var du lämnar stona, om dom har möjlighet o hålla koll på bete osv.. vi hade en ganska rund dam i sommras som skulle visas, hon fick gå i en mager hage med lite hö..
Kan du inte betäcka Eurydike i stället då ?!
Lycka till ivf !!
Första treårs stoet jag betäckte tog jag i juni, hon blev dräktig i juli, samma månad som premieringen så det gick bra. Sen skulle jag premiera henne året därpå för GI och då åkte jag till hingsthållaren och premierade henne där uppe. Nästa sto betäckte jag i maj så hon var hemma i juni och premiering i juli.
skulle säga det att vill man åka långt till betäckning får man prioritera det som man känner är viktigast. Jag skulle nog väntat betäckt eller skulle jag gjort som jag gjorde en gång innan om stoet fastnade hos hingsthållaren, byta premieringsplats. Det gick fint faktiskt. Föreningarna ordnande det

..så man får visa dräktiga ston? Det har jag för mig att man inte fick… så fel man kan ha! = )
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#4 jodå, det är bara på vinterutställningarna man inte får det, strax innan fölning

#5 Man får visa dräktiga ston på vinterutställningar. Finns ingen regel som hindrar det.

Som du skriver så är treårspremieringen det viktigaste det året de blir tre och därför vill jag inte lämna bort stoet på betäckning den sommaren. Vill inte har föl förrän tidigast mitten av maj och då krockar betäckning med premiering. Jag har valt bort betäckning på de ston som blivit tre. Så länge jag inte har hingst hemma så tror jag inte jag kommer betäcka mina treåringar heller.
Ska jag visa stoet så vill jag ha henne hemma och kunna matcha henne. Inte sagt att jag inte tror någon annan kan göra det lika bra men jag vill ha koll och bara kunna skylla på mig själv om stoet är för tjockt/smalt eller om det är något annat. Samtidigt kan jag inte begära att en hingsthållare ska anpassa sig för att mitt sto ska visas senare på sommaren. Förhoppningsvis kommer stoet att kunna få föl i många år så jag har inte någon brådska, även om jag i år var väldigt sugen på att betäcka min treåring.
Jag har betäckt treårston som ska på premiering, någon har blivit färdig någon annan har hingsthållaren visat. Någon har åkt till hingst efter premieringen. Någon har jag fått byta premieringsplats för då stoet inte var färdig. Men visst är det jobbigt att man inte kan styra helheten om man väljer att betäcka dem.
Veritas odium paretFörvånad
#6 finns det inte det?? Jag trodde inte heller att man fick visa dräktiga ston på vinteruts. men då hade jag kanske fel

#9 Nej, det finns inget som hindrar det. Ett sto som inte ska föla förrän kanske i juli är inte längre gången i februari än ett sto som ska föla i april är i november när det är halloweenutställningar. Får räkna med att alla har sunt förnuft och inte tar ut ston som är långt gångna.

#9 Men det har funnits. I Östs proppar står att ston som skall föla samma år inte får deltaga - eftersom det tyvärr kommer folk med ston som bara har en-två månaer kvar till beräknad fölning.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#11 Ja, det har funnits. Tycker för övrigt det är helt rätt som Öst gör.

Annette vi har ju alltid fått fundera likadant då vi inte har egen hingst,så här i efterhand så skulle jag inte åkt iväg med en treåring utan haft henne hemma,så man kan förbereda allt exakt som man vill ha det och det är himla skönt,föl hinner man ju få ändå,men jag förstår dig det är lång väntan,vi får inget föl 2008 och det kommer kännas konstigt när alla andra börjar få sina små.

Cattis,kommer folk alltså med ston som har så nära fölning,hallå hur tänker man ???

#14 Ingen aning :-)
Skall tillägga att det inte är så himla vanligt förekommande, då de flesta har sunt förnuft. Men det är för de där få som inte har det, som reglerna måste finnas ju.
/Cattis
Hade samma problem i somras m Kefir..hon tog sig inte på första brunsten hos hingsten o skulle uppremieras t A. Hann dock ha kvar henne t nästa brunst men var tvungen o ta hem henne direkt efter betäckningen utan o ha koll på om hon tagit sig(som tur var så hade det ju det!). MEN när Kelda blir 3 kommer jag inte betäcka henne utan tar hellre prem det året och betäcker året efter! För o slippa stressa mellan hingst o prem.
Jag har skickat ett 3 årssto på betäckning och då fick jag hämta henne på vinst eller förlust ;-)) dagarna innan premieringen. Vi åkte och ul:ade henne när det var på 17:e dygnet och hade sån tur att hon var dräktig. Hade hon inte varit det så fick jag givetvis komma tillbaka till hingsten med henne.
Här har vi bara 1,5 mil till UL och kan ombesörja det + att vi har premiering på Valla 3,5 mil bort så man kan ju om man vill hämta sitt sto här på morgonen och åka på premiering. Allt går att lösa! ;-))
Amor vincit omnia 

#17 Du menar att ni även badar stona åt stoägarna? ;-)
/Cattis

Jag tänker lite som Rebecka mfl. Det är ju inte bara hullet som skall vara okej heller. Ibland kan de ju se lite luggslitna ut om de gått i en ny flock. Att satsa på uppsamlingen vågar jag inte. Skulle aldrig förlåta mig själv om något inträffade så vi missade den. Om man anmäler till vanlig sommarpremiering så har man ju uppsamlingen som nödlösning om det skulle behövas. Sådan otur att man missar två tillfällen skall man väl inte ha ;)
#1. Om allt går som planerat så kommer Eurydike betäckas i sommar, så jag hoppas på ett föl 2009. Det har jag ju sagt i några år nu, men nu är det spikat, ungarna är för stora för henne så nu behöver jag inte skylla på det heller ;)
Om jag hade ett treårssto som skulle iväg och betäckas så skulle jag göra som jag gjort några gånger…
- Hålla noga koll på brunsterna så jag vet hur långa de brukar vara
- Åka till hingsten på brunstens troligen näst sista dag och betäcka
- Ta med stoet hem igen, vänta till "nästa brunst" och hoppas att den uteblir.
Eller möjligen ha henne iväg hos hingsten bara över brunstveckan.
Då kan jag ha stoet hemma och matcha henne som jag vill.

Vi fick göra så med vår Amulett. Hon vart anmäld för 3-årspremiering, men gick om hos hingsten så vi missade den. Men hon fick ju senare sitt diplom på uppsamlingen.=O)
Det går ju bra att göra som Anna beskriver om man inte ska åka "långt", har förutsättningar att hålla koll på stoet hemma och att man har ett jobb som man kan styra upp själv. Dessutom kan ju vissa ston bli väldigt stressade av att åka och "sluta" brunsta av den anledningen.
Jag upplever att de hingstägare som jag anlitat är måna om de ston som kommer och kan hjälpa till att se till att stoet är i skick för visning om man ber om det.

Jag tror säkert att hingstägarna gör vad de kan, men personligen skulle jag aldrig vilja lägga det ansvaret på någon annan, att hålla mitt sto i utställnings-/ premieringsskick. Jag vet själv hur jag vill att stoet ska se ut för att jag ska visa henne och det kan skilja mellan ett par kilo för att jag ska tycka hon är lagom elelr för smal/för tjock. Tex så var jag inte nöjd med Elecktra när det var dags för premiering, och om hon då hade varit hos ngn annan hade jag inte bara kunnat skylla på mig själv. Jag vill också kunna träna med stoet innan visningen och det kan jag inte om jag inte har henne hemma.
Jag har lämnat bort ston som jag har tänkt ställa ut, men som inte alls har varit i skick inför ngn utställning. Nu handlade det om utställning så det var inte så farligt, men om det varit treårspermiering hade det inte varit så bra.
Finns många som är väldigt duktiga på att matcha både sina egna och andras hästar, men jag vill helst göra det själv. Är bara till en person som jag verkligen skulle kunna lämna mina ston innan en treårspremiering och där jag hade varit fullständigt lugn, men jag hoppar över betäckningarna istället.

Det är inte svårt att hitta hingsthållare som är duktiga på att matcha. Men det är ju så himla kul att göra det själv, förberedelserna och pysslet innan hör liksom till. För mig skulle det kännas konstigt om jag lämnade bort hästen och någon annan gjorde det. Möjligen om det finns skäl, brutet ben eller något.

#19, va roligt att du vill betäcka henne:) men då får ni ju ett föl, då skulle jag nog vänta med 3åringarna, så du har säsongen på dig o visa dem, på både utställningar o premiering, om du inte väljer en hingst som står himla nära vill säga..
#23 Jag skulle inte lämna ett 3-års sto som ska premieras till någon jag inte känner stort förtroende för.
Sedan tycker jag generellt att man inte ska behöva matcha en massa för att de ska duga för tex diplom. Men visst att de ska vara i gott skick och få bästa möjliga förutsättningar, givetvis.

#26 Visst, man ska inte behöva matcha en massa för att de ska få diplom, för de ska självklart vara så bra ändå. Men jag vill inte visa någon häst om jag inte är nöjd med skicket. Är inte jag nöjd med hur hästen ser ut så stryker jag hellre än visar och just det där med att matcha dem och få dem så bra som möjligt, det är det som jag tycker är kul. Även om det är ett 40-poängssto när den går i hagen kan den kanske få 41p om man har tid och möjlighet att matcha den. Då duger den för diplom oavsett om den matchas eller inte.
#18 Självklart!! Om så önskas ;-))
Amor vincit omnia 

Jag betäcker mina 3 åringar om jag har bestämt mig för det och det har aldrig varit några problem , nu har jag sådant tur med shettisarna då om de inte går att betäcka hemma att jag har Dalsgårds närma här och där är det ju lätt att hämta och hålla koll, tycker inte direkt att jag behöver åka längre med mina då de har så många bra hingstar att välja mellan.
Då är det värre med welsharna , men jag lämnade tex Pebbles som 3 åring på kulltorpsstuteri i god tid och de visste att hon skulle premieras i juli och de höll henne i fantastiskt fint skick måste jag säga en riktigt fin eloge till dem då det är lite svårt när man åkt så långt för att betäcka att själv hålla dem i trim då.
Därför tycker jag valet som man gör när man väljer att betäcka är lika viktigt vem som har hingsten. ;-)

#28 Kanon, bra att veta när man planerar betäckningarna för sina ston :-)
/Cattis

#29. Dalsgård har flera jag gillar, men det är ju en bra bit från mig.
För min del är det nog bättre att vänta tills de är 4 år. Då kan de ta hela sommaren på sig om de vill ;) Jag kan ju satsa på utställning, inkörning och treårstest i år istället. Så det massa kul att göra ändå :)

#31 Du får ta och leasa en hingst då :)

#32. Det vågar jag inte! Vilket ansvar, jösses, då skulle jag bli ett nervvrak och tänka ut alla omöjliga olyckor som kunde drabba den stackaren ;)

Men ett bra alternativ, vi har en som du kan få låna… för honom släpper jag bara till en bra människa och det vet jag ju att du är :)

#34. Tack för dina snälla ord. Jag antar att det inte är Jozo ;)

Jo faktiskt ! till dig skulle jag mkt väl kunna tänka mig o låna ut honom om intresset fanns ! För där vet jag att han skulle få det bra !!!

Herre jesus! Jag svimmade just!
#37 ;)
Jag betäckte min 3-åring i mitten av juni. åkte dit då hon var beräknad att brunsta, och hon satte igång samma kväll. Hon fick gå kvar strax under 30 dagar, och då hon inte brunstade om tog jag hem henne. UL vid 45 dagar, sedan fortsatte jag mitt vanliga arbete med henne och visade på premiering i augusti…
Kanske lättare för oss som har premieringen så pass sent…
#19 jag har minsann missat både premiering och uppsamling en gång! som tur var var det inte på ett 3-årssto…
I syd fanns det ju faktiskt vinterutställning i februari. Ska stoet föla i april/maj ska hon inte ut på sånt, så är det bara…
Sen tycker ju jag att en ponny oavsett diplom eller ej behöver matchas. Den blir inte bättre än man tränat den till. Rörelserna samt samspelet kan alltid tränas till det bättre så en ponny kan ju faktiskt falla på målsnöret om den inte matchas.
#0 tänker som du att som 3 åring är det viktigaste premieringen. Sen passar det bra att betäcka 4 åringen och ev. rida in den lite grann och sedan kan hon få vila med ungen vid sidan och sen på hösten när hon är 5 och ungen har blivit större, så kan man börja jobba mer seriöst med stoet under ryttare.

Sen mår kanske en långsamtväxande ras som shetlandsponnyn bra av att hinna växa klart, vi betäcker inga treåringar utan det får vänta till de känns redo. Men självklart gör alla som passar dem bäst.
Jag kommer nog inte betäcka mina treåringar om de inte ska betäckas med vår egna hingst förstås. Resonerar som Rebecka. Jag vill inte lägga över ansvaret på någon annan + att jag hellre satsar på treårstest, inkörning och premiering.