Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 1541 ggr
Kris_J
0

Snow-Pad + Vinterskoning

Hjälp!
I morgon kommer hovslagaren och några ska skos. Jag hade tänkt att de skulle få Hööks Snow-Pad. Har någon erfarenhet hur de fungerar/passar på shettis. Vill helst inte sätta  på hela sulor. Är det skillnad på dem och "vanliga" Snowgrip?
Tips och råd mottages tacksamt då jag måste åka och shoppa på förmiddagen så jag kan åka till rätt butiker direkt.

Funderar på guldskor i stället för att brodda, men det känns lite sådär nu när det inte behövs för stunden. Men å andra sidan tar jag vanliga skor ska jag ha massa blindbrodd… Vet inte om jag ska ha 2,4 eller 6 brodd i varje. Jag har inte haft skodda hästar på vinten på evigheter.

Tips och ideér någon?

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

det är nog samma sak som snowgrip ungefär

OM de inte passar storleksmässigt så kan man klippa av dem på mitten och fästa den bit på vardera sidan av hoven, under skon. Köper du för bakskor så är chansen större att de passar eftersom bakvarianten är "spetsigare" vid tådelen.

Angående broddar så minst 4, för att få bra fäste. Och välj så låga brodd du bara kan hitta, annars blir det väääldigt höga platådojjor för en så liten ponny…

Köper du färdigborrade skor?
Det är lättast att hitta låga broddar i stl 5/16"…

Kris_J
0

#1 vet du lägsta broddhöjd? De lägsta  på Hööks var ca 7mm. Vet inte om Bidermans har lägre, har ett gäng där ute jag ska se vad det står på förpackningen.

AnnaLundin
0

lägre än 7 mm är nog svårt att hitta om du ska ha någon nytta av dem och kunna skruva i och ur dem mer än en gång…

Jag har sett en shettis med 15 mm broddar, DET såg inget vidare ut….

RebeckaSvensson
0

Guldskor? Vad är det?

zettan
0

finns guldskor så små+??? fått höra att de inte finns

Kris_J
0

Guldskor är väldigt hållbara och finns med fasta brodd, dyra. Vikt ca 240 gram. Bidermans har haft små storlekar vet att Kaktus har haft sådana.

VeronicaP
0

Jag skor ju inte mina på vintern de åker ju alltid av skorna här, jag har aldrig brodd på mina i hagen pga att jag har sett sådana skador av hästar som gått med broddar i även blindbroddar.

Men jag tycker att det blir klumpigt med snowpad i så små hovar går ändå inte att kratsa ordentligt tycker jag utan jag om jag nu skulle vara tvungen att sko så använder jag hellre hel sula.

Kris_J
0

#7 jag har hel sula på Lysol bak pga hovbölden, det letar sig in mycket skit där. Har lite dålig erfarenhet av hel sula sedan tidigare så jag vill helst inte ha det, tycker de får klampar ändå. Jag har alltid haft dem barfota hela vintrarna förut men tänkte att satsa på vinterträning för första gången. Visst har de körts på vintern ibland men då barfota. Men här blir sådan fruktansvärd is på både vägar och gårdsplan. Skulle kanske fungera med tross istället för blindbrodd men då får man antagligen stå och tvätta broddhål för at inte sandkorn ska sitta i gängerna, kan nog bli lagom kallt om händerna ändå.

VeronicaP
0

#8 Stoppa bomull i hålen det gjorde vi när jag tävlade med de större ponnyerna , var bara att ta en söm och dra ut bomullen när man skulle brodda ;-) …

Men min hovis stoppar alltid sådant där lin doppad i tjära under sulan där vi strålen , går även att sätta lite silikon där så kryper där inte in något .

Kris_J
0

#9 Ja bomull i broddhålen det har jag pillat med i många år… Men det drar ju fukt och kan frysa till is. Tänkte mig kanske det är bättre med kärtross eller fetvadd som inte suger upp vätska.

Jag och min rygg hatar att hålla på med brodd!

AnnaLundin
0

#10 - låt broddarna sitta kvar i hålen så slipper du krånglet… ;)

VeronicaP
0

#11 Precis det jag inte vågar göra fatktiskt har sett hemska skador pga av broddade hästar i hagarna, sen rekomenderar ju inte jag att man har broddar i släp.

Kristin fetvadd är bra med men det finns ju faktiskt färdiga gummipluppar man kan trycka in i hålen med ,  det hade vi ju också nu när jag tänker efter *ler* de funkade bra här.

Kris_J
0

Jag ska kolla om jag hittar gummipluppar, verkar bra.

AnnaLundin
0

#12 - man gör sin egen prioritering.

OM jag har en häst skodd på vintern så har den broddarna på sig 24/7. Jag skulle aldrig förlåta mig om en häst fläkte sig och inte kunde resa sig upp mer, för att jag haft den obroddad i hagen när det är halt ute. Däremot får man ju se till att hagsammansättningen är sådan att man inte har hästar som bråkar med varandra tillsammans när de är broddade.

Jag riskerar hellre en broddskada än en fläkskada.

Kratern
0

#14 Håller fullständigt med dig där. Glad

Kris_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på en guldsko

VeronicaP
0

Tyvärr har jag dåliga erfarenhet av broddar som sagt, men inte samma erfarenhet av hästar med skor utan brodd, men så har jag kanske haft förståndiga hästar ;-)

Hanna-D
0

Jag hade samma bekymmer häromdagen. Det slutade med vanlig skoning och traktbrodd. Än så länge har vi ingen snö… Glad

Här går hästarna med brodd i hagen. Hellre broddskada än fläkskada helt klart men å andra sidan har jag ett sto som absolut inte kommer att få ha broddar i hagen, där tar jag mig gärna besväret att brodda i och ur varje gång hon ska köras för hon vet hur man använder bakbenen…

Kris_J
0

Nu är de skodda. Flisa fick guldskor fram och ridskor med fyra broddhål bak. Lara fick ridskor runt om, med fyra broddhål i varje. Bägge fick också Snow-Pad. Tyvärr var de guldskor jag köpte för stora för Lara, stod och valde tog naturligtvis fel, det fanns en storlek mindre. Men jag ska byta dem. Bakskor guld fanns inte. Lysol blev utan skor då hovslagaren sist han var här tyckte jag skulle haft en storlek större vilket jag köpt. Dessa blev fö stora och hovis sa att de som satt på var perfekrtaSkrikandes!

OT
Men jag får åka och byta dem, och ta en tur till mannen som borrar så fina broddhål igen och så ska den lilla mannen stallas upp hos hovis för att skos och sättas i vagn.  Så kan det gå när hovslagaren inte sägar att han skojar….. Man blir med liten pyttehingst en tid…Kyss Så egentligen var det bra att det blev som det blev då jag inte har någon som kan hjälpa mig här hemma. Dessutom har han en väldigt bra travbana precis utaför sitt stall. Så nu ska jag bara trimmavidare med tömkörningen, innan han levereras hem till hovis.