Böjprov
Ja, vad tycker ni om böjprov egentligen?
Jag börjar bli lite tveksam alltså… Min valack skulle besiktigas och på h. fram reagerar han när han böjer knät och när han sen ber mig springa med honom så haltar han i typ 5 steg och sen försvinner det. Så vad ska man tro?
Vet. sa att han trodde på att han kunde slagit i eller fått en smäll eller nått och att d inte va nått allvarligt så nu ska han få metacam i 10 dar och vila o sen ska en vet. titta på han igen o se om han fortfarande haltar när man böjer d knät.
jag känner mig väldigt tveksam inför allt iaf…

Jag är väldigt osäker på böprov också, specielt på dessa små hästar som vi håller på med!
Min Shettis var vid första böjrpovet inte ren h. fram - om det berodde på att veterinären böjde för hårt eller om han busat i hagen vette tusan, han böljdes om igen en vecka senare (av en annan veterinär) och var då hältfri. Eller han haltade till 2-3steg men vetrinären sa att det berodde endast på själva påfreselsen vid böjningen och inte en hälta. Så det kan ha vart så första gången också….Veterinären (den första) sa att han tyckte det var svårt att böja de små hästarna just för att de får stå så konstigt och får nog inte rätt "känsla".
När vi veterinärbesiktade sista gången inför en försäljning så ville inte veterinären göra böjprov på dessa små hästar av den anledningen att det var svårt att "böja rätt".
Vissa hästar reagerar ju på själva böjningen och kan visa hälta första stegen utan att ngn skada föreligger. Det är precis som vi belastar en led tillräckligt hårt så kan det göra riktigt ont efteråt utan att vi har något egentligt problem. Är inte böjprov lite gammaldags i dag när det finns många andra sätt att undersöka hästens rörelsemekanik på?.
Tycker böjprov verkar bra ute i fält. Men det är svårt att se exakt vart felet sitter ibland. Då krävs undersökning på klinik.
Måste även vara bra på klinik för att kunna avgöra vilka leder man inte behöver titta mer nogrannt på. sparar pengar och tid…
Man kan ju böja ett av sina egna ben och sedan försöka springa…
Vår veterinär gör böjprov om vi ber om det men anser inte att det är nödvändigt när vi köpt hästar och jag håller nog med henne men jag har fördelen att röntga gratis om jag vill/behöver.
Sen verkar vissa veterinärer inte känna hur mkt de ska böja en shetland, tror det är lätt att de böjer för mycket.

ja får så var d me min shettis… han böjde o sen halta han i 5 steg o sen försvann det.. Men nu ska han äta metacam och vila i 10 dar o sen böjas igen av en annan veterinär.
Annars vet ja inte vad man ska göra… röntga kanske? Han har ju ingen svullnad, värme eller nått på knät..
Ja d kanske e svårt o böja rätt när dem e så små hästarna.

#5 Har du gjort böjprovet för att du misstänker att ngt är fel eller bara som en del i besiktningen?
Personligen tycker jag det inte känns riktigt rätt att pumpa i hästen grejer bara för att den haltade ett par steg efter böjprov. Måste du ge honom metacam? Behöver han det?
Jag vet att jag inte är veterinär, och at tjust en veterinär sagt att du skall ge det. Men om han inte har problem, mer än det som veterinären själv faktiskt skapade vid böjprovet - varför då medicinera. Jag skulle lyssna med en annan veterinär först, helst en som kan små ponnyer.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Har varit med om samma sak på ett av våra shettis ston. Vi gav inte henne någon medicin och nu efter 4 år så jobbar hon fortfarande framför vagn utan hälta.
Tror att det kan vara så att vet böjer shettisarna för hårt. Gillar egentligen inte alls böjprov då vet faktiskt kan böja för hårt och då framkalla hälta som inte finns.
Hade din häst varit dålig i knäet så hade den haltat mer än vad den nu gjorde.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Är själv lite skeptisk till det här med böjprov. Hur många av oss skulle ha klarat av en sådan undersökning? 
Men sedan är det väl egentligen så att efter ett böjprov så skall hästen helt naturligt halta något under de första stegen men sedan skall hältan ge med sig och hästen skall röra sig u.a. Skulle hästen dock fortsätta halta eller markera så är det tecken på att något inte står rätt till.
Tycker att med modern teknik så finns det idag bättre sätt att göra dessa undersökningar på.

nej, böjprov va en del av vet. besiktningen inför försäljning. på det nya stället han ska bo kommer han bli körd typ 5 dar i veckan o så kanske lite ponnyridning nån gång så d blir ju betydligt mer än vad han gör nu hos mig för ja inte hinner motionera honom.
Känns inte alls kul att behöva ge han medicin men vad ska ja göra. jag har inte råd att ta ut fler veterinärer som ska titta på han..

glömde att skriva. men den vet som titta på han sa att om 3 veckor så ville han att någon skulle titta på han igen. åh då helst inte samma veterinär. ifall att d bara e så att d bara e han som såg det..
En tyvärr alltför tidigt bortgången domarkollega med många veterinärer i släkten orsakade visst uppseende när han som ortopedläkare lär ha gjort böjprov på en kärring på kliniken
.
Böjprov ska man inte göra på unga ponnyer i tillväxt. Ofta hoppar dom som kråkor då, men har aldrig en sjukdag i resten av sitt liv. (25 years of experience
)

#11. Det skulle jag velat se :)

Jag vet faktiskt veterinärer som inte gör böjprov om det inte är så att de letar efter något speciellt fel på hästen. Vet även hästar som har blivit sönderböjda just för att de har böjt för hårt på unghästar och då är inte detta shetland utan stora hästar och ponnyer.
Spångfors i Halmstad gör inte böjprov utan där får de springa på löpband kan man säga och på det viset ser han var det felar.
#13 det var mer så jag tänkte… att de kollar när man vet att det föreligger fel.
har själv inte varit med om en veterinär som gjort böjprov vid besiktning, om inte säljaren/ägaren speciellt bett om det.

#14 Det har jag. En distriktare som skulle besiktiga inför export. Hon började böja det dåvarande tvååriga stoet och jag sa ifrån. Hon tänkte fortsätta för att jag skulle få mitt intyg, och slutade först efter att ha ringt och kollat med sin chef, som sa åt henne att absolut inte böja. Jag skulle dessutom bara ha ett hälsointyg…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Visst är det endast i Sverige vi böjer hästarna? importerar du en häst så röntgar de endast!? eller har jag fel nu …?
Om det nu är så att de inte böjer utomlands, så tycker jag att vi Svenskar har lite att lära där.. Hur många hästar går egentligen igenom ett böjprov u.a på alla fyra ben!? Specielt en äldre häst..

jag vet inte.. d blir väl att röntga om han fortfarande haltar till på d benet… Han blir ju 4 år i år så han e ju inte direkt föl heller..

jag vet inte.. d blir väl att röntga om han fortfarande haltar till på d benet… Han blir ju 4 år i år så han e ju inte direkt föl heller..

Men alla hästar linkar lite de första stegen , men efter ett par steg så travar de normalt, men ibland kan de reagaera på jättelite , det kan räcka att din häst har trampat snett när du skulle lasta den eller något sådant.
Jag är lite emot böjprov, beroende på hästens "kondition".
Ett böjprov ska ju motsvara en rätt så hård belastning, för att se om hästen klarar ett rätt så hårt arbetspass utan att ha ont.
Så att böja en häst som inte har motionerats på väldigt lång tid, eller en unghäst, det tycker jag är helt fel. Att böja för att se om en skada läkt, tycker jag oxå är fel, om inte skadan är helt läkt ja då har man ju förlängt läkningstiden ytterligare.
En häst som är i full tävlingskondition borde klara ett böjprov om det utförs rätt.

jag vet inte vad ska göra alltså. nu får han ju vila o så enligt. vet… men dem nya ägarna vill ju ha d så.. jag får försöka prata med dem oxå.
Han e ju inte direkt i kondition.. åh d kommer han ju vara ännu mindre när han vilat i 10 dar..

Jag vet en häst (dock inte shetland) som inte gick igenom besiktningen vid försäljning för att den visade 0,25 (!) grad hälta (alltså på en skala 1-5) på ett ben vid böjprovet.. Hur tusan kan en veterinär ens se det?? Så nej, jag har inte allt för stort förtroende för det här med böjprov. Ibland kanske det är bra men ibland är det säkert "överskattat" eller hur man nu ska uttrycka sig..