Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 473 ggr
nallebjörn
0

Häst för alla

Kanske har ni sett den nya tidningen som ges ut av LRF, den heter häst för alla. I nr 4 2006 står det om shetlandsponnyn. Det som jag reagerade på var att tvååringar skulle vara under 103 cm för att stamboksföras. ALLA färger tillåtna vilket det ju inte är. Minishetland tillhörde inte det normala då ponnyn skulle ligga runt en meter.

??????

hippoteket
0

Man undrar ju vad de har för källa till artikeln… Kan du inte kolla det?

nallebjörn
0

jag har mailat dit. Ska se om jag får svar. skickat in lite rättningar. Är dom seriösa svarar dom och säger var dom hittat allt… Står inget i tidningen om var dom läst det

Pyttis
0

Är det inte i den det också står: Kan lätt bära en vuxen man? Förväxlat med islandshäst (får man hoppas iaf) annars?

nallebjörn
0

Jo det står att den lätt kan ridas av en vuxen man och att den kan dra upp till 1500 kg.

Therese_Melberg
0

De måste väl ha förväxlat den med islänning? Hur många vuxna män rider runt på shettisarFlört? Skulle nog se rätt kul ut, hihi…

Linnah
0

#5 Det händer i Storbritannien. Eller har hänt förr i tiden i alla fall. Men då är det inte vuxna män av svenska snittmått, dvs i 180 cm-klassen omkring 80-90 kg, utan små britter som inte väger så mycket… Dessutom skulle jag väl tippa på att man då kanske inte ridit de mest gracila hästarna…