Innan?
Hejhej
Hur mycket tycker ni man ska träna innan man köper sej en häst? ;)
Asså hur många år på ridskola ;)
Antalet år på ridskola har inget med kunskaper att göra…. (tyvärr)
Det som är viktigt är att man vet hur man sköter om en häst, vad och hur mycket den ska ha att äta osv. Kunskap, kunskap och åter kunskap. Och att man är ödmjuk mot sig själv och inser att man ska söka hjälp när kunskapen ändå inte räcker till…

Säger som #1 ,
Jag köpte min första häst när jag var 14 år (är 18 nu), mina föräldrar kunde ingenting om hästar, skulle egentligen bara låna en häst över vintern för å prova på men så köpte jag häst istället :D hihi … Sen dess har jag lärt mig väldigt mkt och lär mig fortfarande, man kan ju inte allt :)
Jag red på ridskola från att jag var ca 8-9 år (om jag minns rätt) tills nåra månader innan jag köpte hästen, och då under tiden så var jag skötare på en häst så då hade jag ju ca 3 dagar i veckan å mockade gjorde ordning maten fyllde på vatten red å allt dedär :) så då fick jag ju lite erfarenhet av hur det var att ha egen häst + ansvaret man har.
Fast nu är min fina Winter i trapalanda =(
Vintergatan 1997-2007 :(
Är man barn tycker jag det är viktigast med försäldrar som är hästkunniga. Då kvittar det hur mycket barnet kan för man ska aldrig förlita sej på att barnet tar hand om hästen själv. Sen är det ju bra om man har ett stort intresse för hästar så man inte snabbt slutar igen då man köpt en häst/ponny. Har man sen ridit ett tag på ridskola och kanske hjälpt till med skötsel så ligger man ännu mer bra till men jag tycker ändå föräldrarna ska vara så pass kunniga att dom kan ta hand om hästen och vägleda barnet

Sedan är det också bra om man kan fortsätta att rida lektion (ridskola eller privat) för att inte tappa sin ridning.
Då har man ju också instruktören att fråga om andra saker om man behöver!
Lycka till!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se