Regntäcke Shetlandsponny?
Hej på er!
Jag har en nyss hemkommen shettis på snart åtta månader.
Jag har läst en del om täcke ute i hagen och har förstått att de kan gå utan, precis som min islandshäst.
Men vad tror ni om regntäcke? Klarar en så liten kille sig utan att frysa eller att känna obehag utan ett regntäcke när det regnar vid några plusgrader?
Tacksam för svar, kramar/ Jenny 🤗🌟
Om man tänker att shettisar brukar gå ”nakna” på Shetlandsöarna i blåst, regn och rusk så bör det inte vara något problem. På vintern får de tjock päls som värmer ordentligt och med det fett de brukar lägga på sig under sommaren har de rätt rejäl isolering. Sen beror det kanske också på vad han är van vid.
Jag är ingen hästmänniska så ta hänsyn till det när du läser mitt svar. 🙂
Nej den bör inte behöva täckte. Vi har aldrig haft täckte på något utav våra föl/unghäsar och de har varit travhästar. De har suttit fin vinterpäls, samma sak med de vuxna hästarna som fick gå utan täcke. Min ponny såg ut som en isbjörn på vintern 😋
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Nej, täcke behövs aldrig om du inte klipper bort pälsen. Kolla mellan hårstråna efter en regnig dag så ser du att pälsen närmast huden är torr och varm.
Detta under förutsättning att man inte schamponerar hästen mer än någon enstaka gång då och då.