Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: premiering
Läst 561 ggr
Bofride
0

Godkänd till 2008?

Nu måste jag bara ställa några frågor som jag klurat på här ett tag…

Om man har en avelshingst som är "godkänd till 2008", när behöver man då premiera hingsten igen? Vet att det varit uppe på tapeten förr ang. generalmönstring etc, men frågan är om man kan visa sin godkända hingst på en vanlig hingstpremiering?

Eftersom godkännandet endast räcker "till 2008", måste man visa sin hingst innan sommaren då för att den fortfarande ska vara godkänd eller kan man visa den på höstpremieringen?

Tar min hingst som ex, han är uppstallad på Gotland, skulle jag då kunna visa honom på Gotland den 8 mars för att han fortsättningsvis ska vara godkänd?
Har inte läst något på SSS hemsida om hur det blir med ev. generalmönstring/visning i år och anmälningstiden kommer krypande till Gotland så jag vill bara veta..

Kontaktade tyvärr SH för sent idag, men ska göra det i morgon.. Någon som vet här inne vad som gäller eller vem jag kan kontakta?

Hälsningar från frågvisa Sara Skrattande

Annette
0

2008 blir det ingen generalmönstring. Du kan visa din hingst på Gotland.

VeronicaP
0

Är så att alla får förlängt godkännande tror jag ..

Bofride
0

# 1 Tack Annette för svaret! Lika snabb som alltid Glad

Bofride
0

#2 Hm, Ok, ska höra med SH i morgon för säkerhetsskull..

Annette
0

Jag har också uppfattat det som om alla får förlängt tillstånd, eftersom avelsvärderingen nu tyvärr är frivillig.
Men det kan ju inte vara något hinder att visa om man vill det?

RebeckaSvensson
0

Eftersom det inte ska vara ngn generalmönstring nästa år kommer alla att få ett förlängt godkännande, till -09. Sara, du ska inte behöva visa honom på premieringen till våren.

sanne
0

Nu ställer jag oxå en knasig fråga då.. OM man skulle vilja visa sin hingst på premiering på sommaren 08, går det att få en avkommebedömning då? eller måste det vara på hingstpremiering el generalmönstring??

Annette
0

Får man visa shetlandshingstar på sommarpremiering? De enda jag sett där är Nordsvenskar (ev något annat kallblod) för sundhetskontroll.

Som jag uppfattat det är sommarpremieringarna till för ston och unghästar.  Dessutom finns ju inte hingstpremieringsnämnden på sommarpremieringarna, utan bara en premieringsförrättare. Vem det är beror ju på var man visar.

sanne
0

#8 Morgan har sagt att vi gärna får visa på premieringen i Svenljunga, men jag tror inte det blir någon avkom.bedömn. får nog visa fram på hingstpremieringen då.. men tänkte att någon visste mer..

Jag hoppas ju iof fortfarande på generalmönstring, men om det inte blir så måste man ju veta..

Annette
0

#9. Om han skall höjas går det bra på en vanlig hingstpremiering.

Bofride
0

Tack för svaren! Nu har det klarnat lite!