Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 982 ggr
Gosa
0

Hästbilder

Hej,

Nu kanske jag är inne på fel forum?! men jag provar ändå. Jag har fått en jättefin kamera i present nu när jag fyllde år, jippi!!
Jag älskar att fota och då helst på mina underbara hästar. Grejen är bara den att jag inte har så stor erfarenhet av just att fota med en systemkamera. Finns det någon här på forumet som skulle vilja ge mig lite tips och ideer om inställninger etc. för att fånga dom bästa bilderna?
Kameran jag har är en Canon EOS 400D.

TACK PÅ FÖRHAND.

Milla
0

ojoj grattis! själv fick jag också en kanon kamera i för tidig julklapp en Nikon D40 och jösses sicka foto den tar, man behöver itne veta så mycketm jag bara trycker och så blir det braSkrattande

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

http://hastfoto.ifokus.se/ kanske är nått. Där kan man få tips och råd.

Gosa
0

#1  Jag trycker också… det blir jättebra med autoinställningen, men vad tusan jag vill ju lära mig mer, det finns ju hur mycket tricks som helst man kan göra med en systemkamera….

#2  Tack för tipset, jag ska kolla där också, men finns det någon här på forumet som brukar fota mycket så är jag tacksam för alla tips Glad . Grejen är ju den att vi med hästar fotar ju oftast rörliga bilder, kanske lite speciellt…

Annette
0

#3. Sajten heter Hästfoto och de flesta där fotograferar hästar. Så bäst svar får du om du frågar där.

Gosa
0

#4 Tack för hjälpen, jag ska kolla där…

Gosa
0

#1  Grattis till din kamera också. Visst är det jätteroligt att fota Glad

Cattis
0

#0 Grattis till en kanonbra kamera (och till födelsedagen såklart)! *vill också ha en sån kamera*

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

#1 ja det är super kul för nu ser man ju vad det är man har fotat haha.

Annette
0

Fy, så avundsjuk jag blir ;) Jag håller på att spara ihop till en systemkamera, har ej bestämt modell ännu. Men jag går in i fotobutikerna och provkänner på dom lite då och då.

Gosa
0

#7  Tackar, tackar. Jag har länge velat ha en sån här så önskar man det riktigt mycket så kanske man får en till slut Flört

#8  Vi får väl ha lite fototips till varandra då, nybörjare som vi är båda med avancerade kameror Glad

Jag har tänkt att fota lite till helgen om bara det blir bra väder, kanske vi kan tipsa varandra om inställningar osv… får kanske uppdatera hemsidorna sedan med nya fina bilder Förvånad

Gosa
0

#9  Jämför priserna på pricerunner.se , det kan vara stora variationer. Tror att min make beställde min kamera på Dustin el. något liknande…

Annette
0

#11. Jag har kollat där. Det jag vill ha kostar ändå 8-10.000:-.

Gosa
0

#12  Ja, det är mycket pengar…. Du kanske får sälja en häst?? Jag är intresserad av ett mkt bra och lovande svart sto… hehe, skoja bara, du får kanske fortsätta spara…

Annette
0

#13. Skrattande Mina svarta ston är heliga! Valacken också. Men återkom 2013, då har jag kanske en treåring att sälja ;)

Ja, det är bara att fortsätta spara. Jag försökte med V65 i söndags, men det gick inte bra.

Gosa
0

#14  Haha Skrattande Jag ska ha det i minnet, 2013 alltså !!!
Jag får nog leta vidare….

Gosa
0

#14  Kollade in på din fina hemsida igen Glad. Wow vilka fina bilder du tagit, kollade under fliken Galleri. Du är riktigt duktig, grattis!!!

Annette
0

#16. Tack så mycket! Det var snällt sagt. Det kommer mera. Jag håller just på att fixa till det sista. Har lite träningsvärk i högerarmen ;)

Gosa
0

#17  Haha, det ser jag fram emot… Nu ska jag gå och lägga mig, två dagar till att jobba sedan är det leeeedigt i hela 17 dagar, jippi vad gott.

SaraDoos
0

1# Vi har också köpt en sån, men vår heter X efter. Det skulle ingå nån kurs i Malmö i priset. Ska kolla upp det, kanske vi kan åka dit tillsammans? :)

Milla
0

#19 ja det kan verkligen behövas haha, nä men jag tänkte absolut åka på kursen

Gosa
0

#19 & #20 Jag vill också gå på kurs Flört , men jag har ju inte samma kamera som er….

Annette
0

Jaha, vad har ni för erfarenheter av de olika kamerorna nu då ;) Jag väljer mellan Millas och Gosas modeller.

Mitt kamerasparande tog ett skutt framåt igår, fick 1700:- i provision, mer än jag räknat med :)

Gosa
0

#22  Ojoj, vad spännande då kanske du snart kan köpa din kamera? Jag har inte någon erfarenhet att Millas kamera, men jag vet flera som har en likadan som jag och dom säger att den är "bäst"… men, vad sjutton, jag har ju inte jämfört själv….

Tittar man på nätet så är dom ju jämförbara både i modell och pris, jag gick helt enkelt på kompisars råd….

Idag har jag dessutom blivit uppvaktad på jobbet, fick ett jättefint kamerastativ till min nya vän Glad så nu ska här fotas utan darr på handen…

Kan också tillägga att jag testat min kamera lite… igår kväll var det skolavslutning för dottern. Alla barn var samlade i en stor nersläckt idrottshall. "Alla" föräldrar satt ju naturligtvis och fotade, jag såg ju dom som satt framför mig, hur dom fotade och tittade i monitorn på sina kameror (helt svart naturligtvis) pga det dåliga ljuset. Jag skurvade upp ISO-talet på kameran och "vips" så fick jag ljusa fina bilder, hehe…

ThiffannyJ
0

Jag har en EOS 350D den äldre versionen av EOS 400D. Och jag är supernöjd med den. Innan jag fick den i julklapp 2005 så var den bäst i alla tester och fick något pris för årets kamera.

Jag har inte haft en Nikon 40D men det jag har läst om den är att den är en väldigt enkel kamera och jättebra för nybörjare. Det är helt enkelt en jättebra kamera.

Det som skiljer sig kamerorna åt är väl att Nikon 40D har väl 6,1 megapixel och EOS 400D har 10,1 megapixel? Har för mig att jag läst det. Och egentligen så har det ingen störrebetydelse på bilderna om man inte ska trycka upp meterstora bilder.

Innan jag köpte och bestämde mig så jämförde jag och läste recensioner på pricerunner och prisjak. Nu finns det ju dessutom foto i fokus och hästfoto i fkus där det finns jättemånga kunniga människor.

Nä i morrn blir det en tidig julafton, ska förhoppningsvis hämta ut min nya kamera. Har haft lite strul med min kamera som canon inte verkar hitta något med på, så jag hoppas att jag ska få en EOS 400D i morrn!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annette
0

Det finns en kamera som heter Nikon D40x, den har 10,2 megapixel. Det är väl om man vill göra förstoringar det är bra med många pixlar.

Tydligen skiljer det på objektiven mellan Nikon och Canon också. Nikon har ingen inbyggd autofokusmotor, så det måste objektiven ha, därför är de dyrare än de objektiv som passar till Canon. Försäljaren jag pratade med tyckte bäst om Nikon, tyckte de var snabbare och där var minneskorten biligare. Det är nog mest en smaksak vad man gillar, tror jag.

ThiffannyJ
0

Jo, jag vet att Nikon 40Dx finns, men den kostar ju en slant mer Flört Och sen så pratade vi ju om Nikon 40D.

Jag tror också att det är en smaksak, Nikon eller Canon.

Det jag gillade med Canon, som många män inte gillar är att det är en "tjej" kamera på det sätt att den är lite mindre och knapparna är lite mindre på hela kameran. Jag tycker att Canon är bra för den kan jag hålla med en hand om man tex ska locka pållarna med något eller om man måste ha ena handen fri.

www.minishetland.com

Annette
0

#26. Jag hade inte ens fattat att det var olika modeller ;)

Vad har du för objektiv till din kamera?

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja du annette jag kan tyvärr inte svara dig, men lägger in en bild som jag har tagit med den och du vet ju själv vilka super bilder jag har tagit tidigare :-)

Tycker den är lätt att använda. Jag har den inställd på automat.

Annette
0

#28. Har du något extra objektiv till din kamera och i så fall vad?

Det jag är less på med min nuvarande är att den är så långsam och att man måste vara så nära. Annars är den himla liten och smidig.

ThiffannyJ
0

Jag har två objektiv. Gillar inte 18-55 objektivet som ofta följer med som "standard", så ska man köpa en digital kamera tycker jag man ska köpa enbart kamerahuset och satsa på ett bra objektiv i stället. Men det är väl också en smaksak =)

Jag har ett objektiv som är mammas och har några år på nacken, men det som jag avnänder mest. Vet ej vad det minsa zoom siffran är med det går till 105 och satt på hennes analoga systemkamera som också var canon (lite därför jag valde en canon från början). Sen har jag ett macro objektiv 75-300, tänkte ha med mig det till Holland så man kan få lite bra när bilder =)

Jag var nyss inne på hästfoto i fokus och kollade igeno detas artiklar, och när finns det många bra recensioner av b la de kameror vi nämt och vad de som använder dem tycker, sedan har de betygsatt dem, himla intressant å lästa =)

www.minishetland.com

Gosa
0

Min nästa investering kommer bli både ett till objektiv där jag kan zooma in närmare och en extra blixt, inte så billigt men jag får väl spara lite… Mitt objektiv som jag fick med är 18-55 och jag skulle nog vilja ha ett bättre…

#24 Det stämmer att min Canon är på 10,1 megapixlar och inbyggd autofokusmotor i den Glad

Jag hoppas det blir klart väder i helgen så ska jag fota massor på hästarna, får väl skapa en mapp med alla bilder på min hemsida….

Annette
0

#30. Instämmer, det finns många bra artiklar på Hästfoto.

På Onoff har de just nu erbjudande på en Canon EOS 400D med både 18-55 och 55-200 objektiv. 7795:- kostar det paketet. Minneskort tillkommer. Endast detta objektiv kostar 1199:-.

Finns även ett erbjudande på en Nikon D40x, med två objektiv (samma som Canon fast annat fabrikat) samt en originalväska för 8495:-. Minneskort tillkommer nog där också.

Det är något av dessa jag skulle vilja ha så småningom.

Gosa
0

Min Canon EOS 400D kostade 6100 kr inkl 18-55 objektiv, maken beställde den från Dustin.se och då fick man även med ett minnskort på 1GB. Just nu har dom ju även erbjudande på canon så om man skickar in koden på förpackningen till kameran så får man något på 600 kr tillbaka från canon.

ThiffannyJ
0

#32 Ja inte är det lätt i denna ljugel!! Jag är lite nyfiken på Nikon 80D… Men ingen jag känner har en sådan, så jag har inte klämt något på den.

Jag tycker det är jättebra att man kn få med en fotoväska!! Det är ju nästan det viktigaste!!

Min kamera har ju som sagt varit inne på lagning. För andra gången. Hoppas som sagt i morrn att hämta ut en ny kamera. Ska bli kul att ta lite bilder på hästarna och en julbild kanske?!

#33 Nog ser man att priserna sjunkit!! När jag fick min EOS 350D i julklapp kostade den runt 9000:-…

www.minishetland.com

Charlotte-Aveback
0

#34: Min sambo har bl.a. en Nikon D70 och Nikon D2X med ett bautaobjektiv (!) - han är Nikon-frälst! Flört

Dock var hans senaste nytillskott en Canon G9 (tror jag den heter …). Han ville ha en som även var lite mindre och lättare att ta med sig.

Mija
0

Skrattande Jag kan bara hålla med om att Canon EOS 400D är en kanonkamera, köpte mig själv en julklapp och det blev en sån kamera, jag köpte till ett objektiv till 55-200, wow vilken skillnad, märkte det idag då man satt i kyrkan och fotade barnen på julavslutningen, man kan zooma riktigt bra, fick en julklapp i förtid av gubben med, han köpte mig ett rejält tilltaget minneskort, hela 4G, och ett extra batteri, kan ju ta hur många bilder som helst med kameran nu, vilken skillnad.

Nu ska man bara lära sig allt som sagt, men det är ju så kul att ha en rejäl kamera, ett kamerastativ är nästa sak som står på önskelistan, det skulle underlätta.

Gosa
0

#36 GRATTIS TILL DIG!!!

Kan du tipsa om var du köpte objektivet, vad kostade det? Jag ska också köpa ett större minneskort så man kan ta mycket fler bilder med högsta upplösning….

Stativ fick jag som sagt idag, ska testa det i helgen… såå roligt att fotografera…. vi kanske får starta en fototråd här efter helgen…. ha det gott…

ThiffannyJ
0

Anette, du frågade ju vilket objektiv jag hade, sorry skrev bara hur stora de var =) Jag har två sigma objektiv.

Jag fick ett stativ i födelsedagspresent av min pojkväns familj. Det är ju bra och så, men jag kan ju inte direkt påstå att jag släpar med mig det ut i hagarna och knäper bilder =) Det är säkert jättebra, när man ska ta riktiga närbilder, men det är ju sällanpållarna står stilla så länge så man hinner ställa in allt!!

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

Jag köpte en Canon Power Shot S3IS i våras från en hemsida som jag glömt namnet på, den kostade ca: 4.500:- med extra minneskort och frakt. En "kanon"bra kamera som passar mig som inte är så duktig på att fota.

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

Annettte jag har bara det objektivet som följde med.

Annette
0

Jag kollade på Dustin.se. Priserna där är plus moms, så för en privatperson blir det inte så billigt. Det blir ungefär samma pris som på tex Onoff.

Sedan funderar jag på detta med god service också. Jag har även tittat på kameror på GePe i Skövde, en riktig fotoaffär. Där är det dyrare, men personalen kan verkligen sin sak. Det är ju också värt endel om man sedan behöver hjälp.

Jag vet i alla fall var jag inte skall handla. Det är en annan kameraaffär i Skövde. Expediten stod bara bakom disken och suckade när jag frågade om olika kameror. Han orkade inte ens masa sig ut till montern. Nej, där vill jag verkligen inte spendera massa pengar.

Gosa
0

#41 Det priset jag skrev att jag har betalat på dustin.se är inkl. moms. Man kan välja på deras hemsida att se priserna med eller utan moms.

Om man bestämt sig innan vilken kamera man ska köpa så tycker inte jag att det spelar någon roll i vilken butik man handlar el. om man handlar på nätet.

ThiffannyJ
0

# 42 Om man bestämt sig innan vilken kamera man ska köpa så tycker inte jag att det spelar någon roll i vilken butik man handlar el. om man handlar på nätet.

Det håller jag inte med om. För mig är det viktigt att jag har ett förtroende där jag handlar en så pass dyr sak att jag ska kunna gå tillbaka och be om hjälp om något strular. Många internet butiker har ju inte ens en kundtjänst då de bara vill att man ska mejla. Och alla här vet väl att det inte alltid är det lättaste att uttrycka sig i skrift så att alla fattar samma sak.

www.minishetland.com