Mjälliga Hästar
Hej Hopp 
Är det någon som vet något om mjälliga hästar 
Vart kommer det i från ?
Och varför ?
Och hur får man bort det ?
Det är inget vanligt mjäll som när dom tappar vinter pälsen 
tacksam för svar 
#0 "Mjället" (stövet) som hästarna har i pälsen är naturligt, men är det mycket då kan det vara syresammansättningen i fodret som är i obalans…
syresammansättningen ?
hur rättar man till det då har haft samma foder i alla år ju

#0 Vad menar du då du skriver at tdet inte är ngt vanligt mjäll? Hur ser detta mjäll ut då?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Hejzan !!!!
Usch har du råkat ut för mjäll , vi hadde det också på en häst mitt i vintern !!!! Så det var inte heller vid pälssättningsa eller pälsfällning,Mitt råd om nu inte mjället är eksem eller löss det kan uppstå mjäll då ochså ta en grundligtitt, annars är MITT råd att bada hästen i barnolja eller liknande eftersom mjäll kan uppstå om pälsen/hårbottnen är torr den behöver återfettas precis som vi kan använda balsam eller hårinpackning
Tack för tippset Jullan 
Ok tack för tipset skall prova med barn olja hade du det i vattnet då eller??
Hästen har snudd på sommar päls. så det är lite mysko tycker jag.blank och fin för övrigt.Och inte badad i år. Mjällena är stora och vita och går att borsta bort en del, sitter på halsen ner på bringan en liten bit.
Nej inge löss eller exem som tur är 
#2 Har ni verkligen fått exakt samma näringsinnehåll i tex: höet?
Fodervinäger skall vara bra för detta…

Man kan ge majsolja eller liknande också (väldigt försiktigt så de inte får fång). Min stora häst tappade jättemycket i vikt och såg väldigt tråkig ut i pälsen ( mjällig och matt) förra våren pga. dåligt hö. Hon fick 1 dl olja i kraftfodret varje dag, hon gick upp i vikt jättesnabbt och blev superglansig i pälsen.

Du är säker på att det är mjäll? Inte pälsätare. De lämnar nämligen sådana flagor när de far fram. Kolla pälsen noga under manen och under pannluggen, där uppträder de först, oftast.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#1 syresammansättning, vill du vara snäll och vidareutveckla det…
#9 Jo! syresammansättningen i ett foder åt häst, måste bygga på en välbalanserad komponent, annars riskerar det ena att slå ut det andra, du har säkert hört talas om Aminosyror, som är livsnödvändigt för en hästs välbefinnande, jäst och B-vitamin verkar reglerande på tarmfloran, zink,koppar,kobolt,selen och järn tillsammans med aminosyran methionin främjar hudvävnaden, kanske det kan vara en brist av något som orsakar de kraftiga mjällbildningarna eller för höga proteinintag.
#10 Aha- du menar syror, jodå det vet jag mycket väl vad det är. Syresammansättning tolkade jag som att syre (kemiskbetäckning O2) var inblandad.
Syreinnehållet i fodret spelar ändå mindre roll, undantaget då i jäsningsprocessen av ensilage…
okii va bra. ja i vatten så smörjer jag till lödder uppstår.Pälsen blir fet mn det är också det den kan behöva en återfettning åt hårbottnen.Presis som vi använder balsam.
Ok då vet jag lite mer skall se hur det går med allt 
m