Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1965 ggr
Petra-Stark
0

Hundar med hästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår jack russel är alltid med när vi är ute med hästarna, hon har lärt sig vilka hon kan vara i närheten av och vilka som inte är så förtjust i henne.. Våra föl avgudar henne, de brukar leka taga och Amelia (hunden) och fölen turas om att vara den som jagar..

Annette
0

Våra hundar har aldrig fått vara i hagarna, eftersom Nikita avskyr hundar. I yngre dagar jagade hon ut en Sankt Bernhard och grannens värdefulla avelshane fick krypa ner i dike för att klara livhanken.

Min Rottweiler var alltid med i stallet och ofta när jag red. Nu finns det ju åter en tax på gården och hon trivs bättre inne vid värmekaminen än i stallet ;) Hästutställningar på sommaren tycker hon däremot om.

sanne
0

Vi har haft en border collie.. det gick inte alls, han jagade hästarna nått hemskt o sprang in o bet dem i bakbenen, han har flyttat nu. Nu har vi en valp, Dansk Svensk Gårdshund, han fick lära sig den hårda vägen i måndags att hingstar utanför hagen är livsfarliga.. han blev ner trampad, men han är med i stallet o fölen vågar han hälsa på, men när vi går m hingstarna då sitter han på trappan.

Jag tyckerr man kan ha hund ihop m hästar, men man ska tala om för hunden tidigt att inte vara nära, för olyckor händer så lätt. Det gäller nog att använda sitt sunda förnuft…

[LinneaDahlberg]
0

Har också haft Border Collies som det inte alls funkar med. De vallar och nyper när hästarna inte rör sig tillräckligt fort, så får de sparkar… Men så länge man ber dem hålla avstånd funkar det.

Min lilla bolognese är med mig när jag pysslar med hästarna (dock inte i hagen, för då blir hon jagad). Det funkar jättebra, hon vet precis vart gränsen går, och hästarna bryr sig inte när de är upptagna med annat. När jag rider springer hon med på marken, sen när hon blir för blöt och kalla eller trött får hon sitta framför sadeln eller innanför min jacka.
(Hade ju ingen bra bild, men kanske kan fixa nu över lovet)

RebeckaSvensson
0

Vi har en jaktlabrador som är med ute när vi håller på med hästarna. Han följer med runt när vi fodrar men får väldigt sällan gå in i hagen. Han håller sig utanför och det tycker både han och jag är bäst. När jag är ute och går med hästarna eller rider får han oftast följa med. Han springer då sina rundor, men kommer så fort jag kallar på honom.

Pheobe
0

vi har två schäfrar och dom får inte vara i hagarna men den ena springer sidan om staketet och jagar upp hästarna ganska ofta. får dock aldrig träffa hästarna i den månen att leka med dom. Är för rädd om hundarna för det

SofiaChristina
0

Vår Lancashire heeler Agaton är med i stallet jämt,och är smart och smidig med hästarna utsätter sig aldrig för fara,bäst är ju när vi selar ut nån av pållarna för en långtur i skogen,då leker livet tycker han.

Pia-Lena
0

Min bordercollie fungerar jättebra med hästarna. Det bästa hon vet är att ligga och kika på hästarna när de äter hö, hon kan ligga där hur länge som helst. Hon jagar dem aldrig. Papillontiken däremot har satt en flock på tre hästar(islänningar) i sken, ofta. Hästarna tycker att hon är hemsk och visar vitögonen bara de ser henne.

AnnaLundin
0

hehe

Kanske inte tillrådligt egentligen, men dessa två hade väldigt kul ihop…

plutten-92
0

våran hund är rädd för fra hästar. han blev jagad av dom när han sprang in i hagen när han var liten.

sara-ek
0

kund einte låta bli att läsa den här tråden. Min häst är rädd för vissa hundar. Vi har en stor schäfer i stallet som han bara tycker är hur larvig som helst. Men sedan var vi ute och gick i skogen ´( jag o hästen) som är en shettis. Han gick då lös och vi mötte en gubbe med en liiiten jack russel. vad gör inte hästen om inte springr panikslaget ut i skogen:P Tycker att det är kul att dom ändå kan se skillnader på raser:P

LottaK
0

Jag har flera cairnterrier och dom går fritt bland ponnyrna i hagen och stallet. På körlänk springer hunden brevid eller om jag är ute och springer eller promenerar med både ponny och hund så springer dom snällt efter varandra i koppel. Och fölen vänjs i hundarna redan som små.

Detta funkar fint för varkendera bryr sig om varandra. Ifall de inte skulle komma överens skulle jag aldrig låta dem gå fritt på gården. Känner tyvärr till alltför många fall där en hund har skadats av hästspark. Även en liten shettis kan få stor skada på en hund.

Fast jag tycker det vore bra att vänja alla hästar med hundar för man vet aldrig när tex. en jakthund kommer emot i skogen…

Daladis
0

Här är hundarna lösa på gården och det funkar jättebra. Dom går dock inte in i hagarna, så det är perfekt. Men dom är rätt nära hästarna när man är ute och går, men varken hästar eller hundar verkar bry sig.