Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 496 ggr
Fjunet
0

Lämpligt pris

Vad är ett lämpligt pris för en hingst med helt okej stam, endast tömkörd och sutten på, 4 år gammal, ej utställd? Känner att detta med pris är lite utav en djungel!

Milla
0

jag skulle säga inte under 5000 i allafall

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Fjunet
0

Milla: Det håller jag med om. Shettisar säljs alldeles för billigt. Men ungefärligt maxpris på dagens marknad? Har läst massor av annonser, men känner inte riktigt att jag får grepp om det hela.

Milla
0

helt ärligt så kan du garanterat få tag på en shettis för runt 3000

SannaHolmgren
0

Får man som uppfödare tillbaka pengarna om man säljer hästen så billigt som 3000?

Milla
0

nej det får man då inte, men tyvärr är det där våra underbara shettisar ligger i pris

Fjunet
0

Milla: Så du menar att denna häst lika gärna hade kunnat kosta 3000:-?

SannaHolmgren
0

Själv fick jag min för en tia…

Men som köpare hade jag självklart valt en för 3000 om jag bara letar efter en brukshäst. Söker jag en häst till avel och utställning hade jag betalat mycket mer för att få den jag velat ha. Ston är väl dyrare?!.

Annette
0

Jag gav 10.000:- för ett dräktigt sto för några år sedan.

VeronicaP
0

Jag sålde ena våran nu för 8000 fast nykastrerad då och det tycker jag är det minsta som man ska får  för en 4 åring , jag skulle aldrig sälja en 4 åring för 5000 då behåller jag hellre dem själv , för har inte köparna råd att betala för en bra häst så har de kanske inte råd att verka dem var 8 vecka , vaccinera dem och framför allt ge dem mat…

Det kostar en massa att få dem dit till den åldern , med vaccineringar, verkningar , foder , betäckningsavg osv , och försäkringar

Milla
0

#9 håller helt med dig veronica, men tyvärr så gör inte alla säljare så utan dom rear ut till jättebilliga priser.

VeronicaP
0

#10 Sant Millan men jag tycker ändå man kan se en tedens när man är inne och läser annonser att många har höjt sina priser sen finns det ju alltid en och annan som skänker bort sina …

Men jag gör inte det , utan som sagt behåller de själva så länge och rätt var det är så dyker rätt köpare upp..

Asagard
0

Sålde ett hingstföl för 5000:-. Som treåring köptes han tillbaka för 6000:-…. Måste varit väldigt billig i drift, med tanke på prisökningen…. Fundersam

VeronicaP
0

yapp han kanske inte har fått någon mat alls Oskyldig och ingen verkning av hovarna heller ;-)

nallebjörn
0

tycker man ska kunna få 5000 åtminstone

Katten
0

Jag funderar på att köpa också. Jag har en utlånad stor häst och han trivs så bra att jag inte vill ta hem honom. Bra tråd så man vet vad man kan betala.

jullan
0

m , 5000:-

hjarter_dam
0

köpte mitt sto då hon var 4 år. 8000 gav jag.

Faxlin
0

Priset för en häst är en djungel. Sedan tycker jag att det skulle vara större värde även på shettisar. Hör många som anser att man blir mer säker på att hästen får det bättre om man tar ut mycket pengar för den. Detta stämmer då inte alltid. Även om någon inte har råd att slänga ut 10.000:- på inköpet av en häst så kan den ge hästen ett bra hem ändå. Kanske ska man fundera över att man kan ta det priset men med kontrakts hjälp ordna avbetalningar om man känner att hästen får det bra. Eller? Hur gör ni?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

VeronicaP
0

Nä det är väl inte eg bara pengarna men om folk inte vill betala vad de eg är värda så är frågan om de kanske säljer de lika lätt igen.. Vet om att inte alla har råd eller lust att betala för mycket för en häst , men då är frågan om man verkligen ska ha en häst ??

Själv så när jag läser annonser och jag ser att de säljs billigt , då undrar jag vad det är för fel på hästen eftersom den reas bort…

RebeckaSvensson
0

#18 Sälja en häst på avbetalning hade jag inte gjort. Antingen får man betala vad hästen kostar när man köper den, annars får man vänta. Hade inte heller köpt ngn på avbetalning, för när jag får hem hästen vill jag att den är min och kunna göra vad jag vill med den. Har dock lånat ut en häst på ett år först för att köparen skulle få ihop pengarna.

Håller med om det som Veronica skriver.

nallebjörn
0

finns ju olika anledningar till att folk vill sälja. Behöver inte vara fel på dom. Vill man lägga av säljer man nog hellre billigt än att slippa lägga tid på nåt man inte finner roligt längre. Likaså är det många som säljs pga skiljsmässor och då ska allt gå snabbt.  Att döma för att man säljer billigt ska man nog inte göra för fort.

VeronicaP
0

Jag dömer inte folket men jag undrar för det vad som är fel på hästen , då de sälj billigt , vet att vissa människor kör med att de ska lägga av med avlen , eller andra saker och ändå fortsätter de eller köper nya hästar…

nallebjörn
0

#22 då är det en helt annan grej. Men många tröttnar fort, speciellt på vår lilla ras. Inget konstigt. Sen är det säkert så att många tycker det är kul att ta fram föl och säljer hellre lite billigare för att kuna betäcka mer.