Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 625 ggr
Annette
0

Shetlandsponnyn!

Julen är räddad! Tidningen har kommit Glad!

IdaS-A
0

Wooo! Ska åka bil i 4 timmar, så då kan man lusläsa den på  vägen :)

Cattis
0

Jag har inte fått posten än Gråter Buhuuu!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

zettan
0

postnissen här är sen som vanligt. suck ja vill lägga mig i sängen och läsa lite nu känner ja efter att ha rusat omkring och fixat de sista julklapparna. Men nu är man klar med dom. Så nu hoppas ja tidningen kommer till mig strax

Annelie-P
0

Oj då, då blir man riktigt tråkig ikväll då. För övriga familjen vill säga!

Annette
0

Vissa sidor är på fel ställe. 31-34 återfinns bland resultatlistorna, åtminstone i mitt exemplar.

Lauth
0

Min ser ut precis som den ska. Har du fått ett "måndagsexemplar" Annette?

ElisabethA
0

Härligt! Shetlandsponnyn och Ponnyronden i lådan idag!

[Anna-N]
0

Här har inte postis kommit ännu! Tänk om de kunde skynda sig ändå när de vet att man väntar :-))

Annette
0

#5. Tydligen, men huvudsaken är att allt är med.

Hade sidan 46 saknats hade jag blivit deppig ;)

Hanna-D
0

Åh då har jag nåt att längta hem till! Å andra sidan brukar posten vara en dag efter när det är viktiga saker som ska komma…

[LinneaDahlberg]
0

jag måste längta tills efter jullovet… min tidning sitter säkert tryggt i brevinkastet hemma i Uppsala… Ledsen

Anette
0

Här kom det ingen tidning idag……Gråter Fy va trist, måste väl vänta till nästa torsdag då!!

Pheobe
0

hur får man sitt sto att vara med på  ELIT sidan i tidningen?

AnnaLundin
0

#13 - det brukar stå nåt om det, man ska skriva ihop ngt och skicka in.

Själv hade jag ingen tidning i brevlåddan idag, fast jag hade inte tömt den igår heller, så kanske hade dagens post inte kommit än. Återstår att se - vi har ju kvällsposten här…

Pheobe
0

#14 kunde inte hitta nåt om det nämligen…

ThiffannyJ
0

Förut så skickade man väl in det til Ulrika Nordmark? Står det ingen info?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Anna-N]
0

#15: På sidan 10 står det info.

Pheobe
0

#17 tack! =)

Hanna-D
0

Tidningen hade hittat ut hit i "urskogen" också, lika fin och välfylld som alltid!

VeronicaP
0

Ja vi fick våran med , och ponnyronde, welsh har jag också fått och även gotlandsruss så nog har man att läsa om man vill *S*

hm funderade på det där med Elitsto också vi har ju adlrig skickat in på Marielle det kanske man skulle ta och göra ;-)

Pheobe
0

Är det bara jag som reagerar på att föreningens ordförande säljer hingstföl långt under rekomenderade priser? Låter lite fel i mina öron att ordföranden sätter sådana priser…

zettan
0

Min kväll är räddad ja fick min tidning :)

VeronicaP
0

#21 Tycker att alla får göra precis som man vill och ja du ska vara glad om du får 5 tusen för ett hingstföl(eller vad rekomendationerna är) … Har faktiskt ingen åsikt i det läget , hade inte brytt mig vem det än är upp till var och en vad man vill sälja dem för och alla hingstföl är kanske inte lika bra och därav olika pris med ;-)

sanne
0

Nu har man lite kvällsläsning !!! kul i jul.

Ska det skickas in kort o så på diplomston också till nästa tidning??

Pheobe
0

#23 givetvis får ju vem som helt sälja för inga pengar alls men vem är det som skrivit rekomendationerna? Kommer inte det från föreningen?

VeronicaP
0

#25 Tänk på allt är plus moms och jag var ju tvungen att gå och kolla priserna och det är ju inte alla hingstfölen som är billigare och det är ju olika priser.

Det var väl nord som la fram att de ville att de rekomendarade priserna skulle vara så och bara för att man är ordförande så behöver man inte tycka likadant men om majoriteten vill att det ska finnas och stå med i föreningens tidning så är det ju så , demokrati är det. Men man behöver ju faktiskt inte instämma i det .

AnnaLundin
0

vad gäller de rekommenderade priserna så har jag tidigare sagt att jag visst tycker det är trevligt att man försöker få upp värdet på våra ponnyer, men att det inte är realistiska priser som är satta. Det är inte många som lyckas få ut de pengarna för sina föl…

Pheobe
0

ja men deras rekomendationer är väl inte inkla moms? kan jag aldrig tro… Står väl att föreningen rekomenderar och jag antar att det är med ordföranden i spetsen. Visst kan det finnas diverse "fel" på fölen men ändå. 2500kr är kanske lite väl lågt?

VeronicaP
0

#28 tror nog att de rekomenderade priserna är med moms då de flesta av alla shetlandsuppfödare inte är momsredovisningskyldiga, Jag tar det för givet att det är med  moms.  är väl inte så lågt med 2500 + moms om det bara är en hingst som kommer att bli valack . Hingstarna kommer väl inte att stiga i värde precis snart får du väl inte mycket mer för en godkänd hingst än en inte godkänd .

Pheobe
0

#29 säljer inte så lågt och nej, jag tror inte dom priserna är med moms för 8000 ska jag ha för stoföl och jag redovisar inte moms

AnnaLundin
0

#3 - vad man "ska ha" för ett föl och vad som är realisktiskt att hitta en köpare som betalar är inte alltid riktigt samma sak… ;)

dajmie
0

Jag säljer mina stoföl för mellan tolv och femton tusen, Hingsungarna varierar.

Pheobe
0

#32 med moms?

dajmie
0

#33, Nej. Men att Torsten säljer för det priset är det att han brukar lägga ett Hingstkontrakt, då blir inköpspriset billigare, när vi köpte Kanon som föl fick vi välja att betala femtusen plus moms och utan kontrakt, eller tre med kontrakt, vi tog första alternativet.

Pheobe
0

#34 ja så kan det vara på en del… bra priser du får på dina fina hästar dock…

Minsanne
0

#21 Jag reagerade också. Om rekommendationen från styrelsen är 5000:- för ett hingstföl så kan man ju tycka att åtminstonde styrelsen följer det.
Å andra sidan så kan jag tycka att 5000:- för ett hingstföl kan ibland vara svårt att få ut.
Men med tanke på hur det står skrivet i tidningen " SSS är en seriöst satsande förening" så man tycker ju att styrelsen bör följa det åtminstonde officiellt.

VeronicaP
0

#36 Men bara för att det är Rekomendationer så behöver man inte följa det skit samma om man sitter i styrelsen eller ??? Alla får väl sälja sina föl för vad de är värda.

som sagt ingen som vet vad som gäller utan ring och fråga i såfall istället för att hänga ut personer här .  Eller det är bara vissa personer som får hoppas på … För när det has åsikter om andra så är det mobbning eller något annat.

GOD JUl på er alla och njut av Julen och ledig heten och en bra tidning …

Annette
0

Jag reagerade på en annan detalj.

Om de nypremierade hingstarna står att The Next Episodes far är exporterad till Finland. Men är inte I Learned From The Best stationerad i Holland??

Den som är såld till Finland heter väl All At Once??

Minsanne
0

#37 Vadå ring och fråga? Det står ju 2500:- vad ska man ringa och fråga om? Det är heller inte menat som ett påhopp och inte heller mobbing.

Men har man nu rekommenderat det till sina medlemmar så tycker iaf jag att det hade ju varit förnämligt om styrelsen som har bestämt det föregår med gott exempel.

Och alla får sälja sina ponnyer för precis vilket belopp dom vill. reaktionen var att annonsen var precis över rekommendationen.

Minsanne
0

Från det ena till det andra …. vilken tjock tidning Räcka ut tungan Mycket läsning och mycket fina bilder.

VeronicaP
0

#39 Inte styrelsen som bestämt rekomendationerna utan det är vi medlemmar som har bestämt det och bara för att man sitter i en styrelse så behöver man ju inte hålla med om förslaget , men då det är demokrati som gäller vad jag vet så är de ju de som bestämmer vilka förslag som ska gälla , men håller inte jag med så behöver jag ju inte gå efter dem . Var inte till dig jag skrev ring och fråga , men om man undrar något och tycker att personen har gjort fel så kan man ju alltid ringa och fråga personen i fråga och prata med den i såfall. Kan ju vara så precis som #34 säger .

Tycker bara att ibland är det så snabbt att döma folk som sitter i styrelsen eller i någon av regionalföreningarna inte konstigt att det är svårt att få folk att ställa upp eftersom de kollas upp i alla sömmar och vrår och så fort de gör något så hängs de ut , det tycker inte jag är trevligt i allfall de är också människor med känslor precis som alla vi andra som inte sitter i någon styrelse.

SannaHolmgren
0

Jag tycker att denna tidnngen är en av de bästa jag har fått hem sen jag blev medlem. (Eller kan det vara så att jag helt enkelt har börjat förstå vad alla intressanta siffror betyder <:-))  )

Men kvaliten och innehållet är verkligen kanon, jättebra artiklar och fina foton.

VeronicaP
0

#42 Instämmer med dig och tjock är den så nu har man att läsa i hela julen :-)

ThiffannyJ
0

# 38 Japp, du har så rätt Annette. Wille befinner sig i Holland ett år till.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Pheobe
0

Anne… jag tror att många fler än vi reagerer men inte vill säga nåt för folk här inne tror som Veronica…. att det är skitsnack och inget annat. Varför måste allt vara så jämt? Det är inte skitsnack jag menar då jag skriver att priserna var lite låga, är inget påhopp på ordföranden för jag sysslar inte med sånt, är bara en reaktion på att åtminstone de som är högt uppsatta inom shetland, Almnäs är ju faktiskt en av de ledande uppfödarna också, inte håller lite högre priser generellt. Själv tycker jag ju att ett diplomsto på 42 p dräktig med en jättefin hingst bör kosta mer än 15000, jag gan ganska mycket mer pengar för ett av mina ston som var dräktig. Vill man ha upp priserna måste man sätta gränserna anser jag. Sen får man givetvis sälja hur billigt man vill och visst kan det vara svårt att få betalt för hingstföl men även för en stor uppfödare måste det väl vara bättre att avla lite mindre och få bättre betalt eller är jag ute och seglar?

AusaBausa
0

har också fått ett måndagsexemplar…sidorna 14-17 fanns längre bak i tidningen..jaja det går ju o läsa ändå men lite hattigt o bläddra, hihi!

reagerade också på priserna ang hingstfölen men som mga skrivit här: var o en bestämmer vad man vill sälja sin häst för! För ännu är det väl ingen som kan bestämma det;-D!

[Billan]
0

Då kan man undra, om vi medlemmar runt i landet vill att ett hingstföl ska betinga ett värde av 5000 kr. Varför säljs de flesta under det priset då ? Tycker det är några få som man ser annonserar för det priset, naturligtvis är det upp till var och en vad man säljer för. Om vi vill ha upp priserna är det ingen bra väg att några säljer mycket billigare.

AndersA
0

det är lika roligt att höra folks reaktion om man betalt mer än 5000:- för ett hingstföl. Då undrar folk,  hur kan du vara så dum. Fölets värde är vad vi är beredda att betala , varken mer eller mindre.

Pheobe
0

#48 ja men vem bestämmer vad fölet är värt? säljaren eller köparen?

Annette
0

Tillgång och efterfrågan styr priset.

Pheobe
0

#50 verkligen? tror inte det faktiskt för då skulle inte en människa kunna sälja för 15-20000 samtidigt som någon bara får 3000

Denna kommentar har tagits bort.
Annette
0

#51. Det finns uppfödare som inte behöver annonsera, de får sålt ändå till det pris de begär.

Pheobe
0

#51 Det vet jag, har själv köpt två ston så men oftast kostar dessa ponnyer kanske mer också… Men inte är det väl efterfågan på det viset utan kanske mer efterfrågan på en viss stam då

Annette
0

#54. Det är så jag menar. Vet man vad man vill ha betalar man begärt pris.

Pheobe
0

#55 Det och lite till känns det som =)

dajmie
0

Jag har inte än på snart nitton år annonserat, men det kommer säkert den dagen också.

Pheobe
0

#57 det är inte så säkert…