Avmaska föl
Hur gamla är era föl då ni avmaskar dem första gången?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

8 veckor
Åldern kan variera på fölen då hästarna avmaskas "hagvis".
Åtta veckor.
Ca: 8 veckor.
Amor vincit omnia 

Vi avmaskar fölen första gången i mitten/slutet av juli, så precis som #2 så varierar åldern.
Jag är jättenoga med att avmaska ALLA hästar på gården (eller i alla fall de som går tillsammans) samtidigt, det är något jag har djupt inpräntat i mig, har fått för mig att annars blir det inte samma effekt om man skulle gå och avmaska lite här och lite där.
Därför blir jag förvånad när jag ser att ni andra avmaskar vid en viss ålder på fölet, har man många föl i olika åldrar innebär ju det att man kan komma att avmaska under en lång period.
Jag kanske går efter någon föråldrad lära som inte "gäller" längre? Måste erkänna att jag inte uppdaterat mig om det här på många år, utan gör som jag alltid har gjort.
Jag avmaskar stoet nästan direkt efter fölning, då slipper fölet bli lös i magen vid första brunsten, då det går via modersmjölken. Detta är rekomendation från hästkliniken i Karlstad.
jag gör precis som #6 och avmaskar sen igen när det är dags att ta in för vintern, alltså ingen avmaskning av fölis förren vintern OM det inte ser ut att behövas innan
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
jag avmaskar mina på 8 och 12-16 v.
Ska man ta dom i juli har det ju iof inte gått så himla lång tid beroende på när dom är födda. Man ska inte avmaska tidigare än 8v ålder iaf. Att bara avmaska stoet efter fölning räckler inte för fölungen. Den måste själv maskas också.

#6 Ja, det gör vi med, men det är ju inte att avmaska fölet direkt.
Min fråga gällde snarare när man avmaskar själva fölet, genom att ge detta avmaskningsmedel.
/Cattis
#9 aha förlåt, jag trodde att det gick genom modersmjölken och att detta kallades för första avmaskning av fölet. Men okej isådana fall avmaskar jag första gången när fölungen är 2 månader och nästa gång vid 4 månaders ålder.

#10 Ja men det går genom mjölken, men det jag menade var första ggn man liksom stoppar en spruta i munnen på själva fölet. Det som går genom mjölken är det ju mamman som får dygnet då hon fölat. :-) Inget att be om ursäkt för, du kan ju inte veta vad jag menar om jag inte är tillräckligt tydlig. 
/Cattis