studiebesök på stuteri...
Åh… fick inspiration att skapa denna tråd när jag läste att Hanna hade varit i Holland och tittat på shettisar…
Ni som hr varit och besökt stuterier kan inte ni skriva vad ni har sett? Vilka modeller och avelslinjer har de? osv
Stuterier i Sverige eller utomlands? Jag orkar inte skriva om alla nu. De mest intressanta som jag besökt är:
Holland:
- Bunswaard
- Zandkamp
- Polderzicht/Kramp
- Liebas x2
Danmark:
- Stjernen x2
- Hesseldal x2
Plus div. i Sverige men jag antar att du menar utomlands?
Ta en i taget! :-)
Phew! Skriver lite så får du fråga om det är något speciellt du vill veta.
Bunswaard är det roligaste och mest lärorika stuteribesöket jag har varit på. Anledningen till att vi åkte dit var för att jag köpt mitt ena avelssto Fixy därifrån plus att jag har en del kontakt med Ton som driver stuteriet.
De har 10-12 ston i avel och ca 8 unghästar, de äger en avelshingst i dag, Skerry v Geldersoord men leasade Sinjeur v d Amstelhof förra året och Kevin v Bunswaard året dessförinnan. Bunswaard är nog det stuteri med "renast Marshwood-blod", de flesta av stona kommer ur J-linjen, som är den jag personligen gillar bäst (min Gazette har Justify som mormor) och det är just Justifys döttrar och dotterdöttrar som man har flest av.
De använder sig av linjeavel och har haft hingstar som Chicago v h Woudal, Edmund v d Brouwerij, Lord Gloom v Vliek, Oberon v St Volmoed, Rosson of Transy, Stelmor of Transy och Wells Fireman m. fl.
Tror de fött upp ett 40-tal hingstar (ca 32 i NL) som blivit godkända, tre har vunnit hingstpremieringen Hunter, Mustang och Kylian. I början hade de ponnyer i alla färger (aveln började egentligen med fullblod och hingsten Abgar xx som t ex är morfar till Manhattan! Men det är en annan historia) för att sedan gå över i svart och fux och sedan bara svart.
De har ponnyer i midden och grote maat, alltså 93-107 cm.
Min personliga favorit var Hify e. Lord Gloom och såklart Olympia (Fixys dotter) e. Edmund.
Det var lite smått och gott, vet inte vad jag ska skriva 
Mycket finns ju att läsa i artikeln om Bunswaard i Shetlandsponnyn, minns inte vilket nummer.
Sommaren -04 jobbade jag som resande säljare med större delen av mellansverige som distrikt, och på kvällarna när jag hade tråkigt så besökte jag varenda stuteri jag kunde. Jag prickade in dem i kartan och åkte runt. :) Det innebar kanske 15 stuterier på en sommar. Var på Kompis, Paradiset, Kryddgården, Fryebo, Bluemull, Jeanette Stark, Olivehult, Rosenhaga, Knytte, Holsts, Maria Jansson, Junibacken, Jäboruder, Dan-Axels hästar (connemara), Kyllemo, Äppelbo (lyckades dock missa att träffa dem. :) ), Ekekullen, och kanske några fler.
Det blev rätt mycket olika hästar. Väldigt intressant och lärorikt. Har varit på en rad andra stuterier också, och det är nåt jag gärna gör för att lära och ta del av olika erfarenheter. Har gjort det så mycket jag haft möjlighet. Har varit hos Berge, Ekskogen, Ellinor & Thiffanny, Exzentric/Östertorp, Finnsta, Furunäs (både innan och efter flytt till Sthlm), Humledal, Kilskogen, Leciha's, Lillmyren, Limelight, Solkullen, Tunsta och diverse andra uppfödare…
-02 var jag i Skottland också och besökte diverse stuterier, bl.a. Transy, Harviestoun, Millhouse och andra. 15 st totalt, varav kanske 5 var highlandstuterier.
Vad de olika stuterierna har för modeller kan jag svara på över mail om det är nåt särskilt som nån undrar över. Skulle vara fånigt att skriva om varenda upplevelse.
Om man inte tar Sverige så hr jag i Australien besökt:
Fenwick (som även har araber, lite welsh mountain, xx, och andra raser), hade reportage därifrån i en Ridsport år 2000/2001, se stuteriets hemsida med intressant historiebeskrivning på : http://users.bigpond.com/FenwickStud/
Thorpeville (som även har welsh m & "ridponny") - de har en från Brindister och en från Clothie på Shetland och även importerat från England tidigare. Se hemsidan http://www.shetlandponies.net/ som tyvärr är lite "fattig". Har jättefina bilder därifrån men kom mig aldrig för att skriva något om stuteriet för jag bara längtade tillbaka till dem hela tiden och klarade därför inte av att skriva. Får kanske göra det nu efter något år (snart 3 år, jag var där i 3 veckor tror jag).
Rockdale - hade reportage i en avelsextra i Ridsport om detta. De hade mest australiensisk stam, bla en från Thorpeville.
Tror inte jag besökt något shetlandsstuteri i något annat land, får fundera om jag missat något
Fråga om du undrar mer…