Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3413 ggr
bygget
0

Råd.......

Kan någon ge mig ett råd????Cool

Skulle vilja ha ett tips om ett bra,mygg eller broms medel nu tillsommaren…..

Vill inte tillföra deras kroppar något gift…..Tackar så mycket på förhand…Kram åse….Glad

hippoteket
0

Utan gift är det nog svårt. Jag har inte hittat något annat än Flusa som fungerar tillfredsställande.

nallebjörn
0

då är det bästa om du blandar vitlök i vatten och smörjer på. Annars använda dej av flyweil och sådant.

paparatzi
0

#1 Flusa?? på häst???

Det famms något förr som hette hjorthornsolja, helt suveränt…men som allting annat får ju inte fungerande grejer vara kvar, ett komplement till den är Wilmas bäckolja, utblandat med vitt vaselin, vitlök (som nalle nämnde) och citron, nackdelen är att det måste smörjas ganska ofta…

Jag har bekanta uppe i fjällen som har turridning, dom blandar pyttelite hovtjära i vitt vaselin, fungerar alldeles utmärkt, tänk på att inte smörja med oljeprodukter, när det finns risk att "hästarna bränner sig" hästar är mycket känsligare än kossor….

Annette
0

#3. Har en bekant som fick tag i hjorthornolja på nätet förra året. Håller med om att det är det bästa. Själv är jag tveksam till vitlök eftersom mitt ena sto började klia sig när jag använt ett medel med det i.

kacka
0

Vad är Flusa?

paparatzi
0

#4 Åh! lyckost din bekant….jag avundsjuk?….JA

#5 Flusa är ett medel man använder på kossor, och det är inte lämpat på hästar, eftersom dom har mycket tunnare hud…

kacka
0

Vad består Flusa av???

paparatzi
0

Vänta ett ögonblick!!!

paparatzi
0

Användningsområde:

Endast för yrkesmässigt bruk.

Mot flugor, knott, fästingar och löss på betesgående nötkreatur och får. Mot löss på installade nötkreatur och får fr.o.m. 1 november tom 31 mars.

All annan användning är otillåten. Behandlingen får ej ske senare än 7 dygn före slakt. Karenstiden för mjölk är 0 dygn.

För att minimera risken för resistensutveckling hos stallflugor har inomhusanvändningen begränsats till endast vintertid, Tömd förpackning skall behandlas som miljöfarligt avfall.

Verksamma beståndsdlar: Alfacypermetrin 15g/l.

kacka
0

Vad är alfacypermetrin?

paparatzi
0

#10 Bra fråga, men där går jag bet…kanske någon annan som vet..

[Anna-N]
0

# 10 Ett bekämpningsmedel. Klass 2.

Används förutom då i Flusa även till besprutning av frukt, grönsaker, skogplantor etc.

cinna
0

http://www.aromacreative.se/shop/djurtips_hast.asp

Funkar jättebra, bränner INTE om den används enligt anvisningarna, har flera års erfarenhet av produkten, på islandhäst, quarter och shettis…

nallebjörn
0

annars kan ni alltid flytta ner till oss….. inte ett knott eller en mygga i sikte…. allt blåser bort skulle jag tro… *S*

kacka
0
bygget
0

Tusen tack för alla svar och tips.. Nu skall det prövas när sommaren sätter i.. Redan nu e dom små liven ute mesta dels. Men ej nattet tid än.. Tackar än en gång alla…. kalla kramar från östersund… Som väntar på solen……Skrattande

jullan
0

kan prova att ta äppel cider vinäger ock pressa i vitlök i det

det hjälper garanterat !!!!

gift fritt och bra !!!!

Blir lite kladdigt bara , men det är värt at ha om hästen inte tål nåt annat. Bättre än att pälsen försvinner Flört

Ha de

/Jullan

GerbeRosa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi använder något som jag tyckt fungerat bra.
En sommar trodde jag vår lilla pärla skulle klia av sig svansen varje gång hon kom in i stallet. Då GRÄVDE jag en rejäl klick ur burken och riktigt kletade in hela svansroten och efter det var hon nöjd.

Efter det kom hon fram till mig i hagen och vände rumpan till för att "be om mer salva" när det kliade.

Den heter "Superbra hästsalva" och är en vit plastburk med grön text och innehåller en smörja  gjord på bla bivax, en ren naturprodukt och definitivt klådstillande när de väl blivit bitna.

Jag köpte den hos Madde på "Lillhästen i Stav" första gången och där kan man köpa den än. http://www.lillhastenistav.se/

Klicka på sommarprodukter och scrolla neråt för beskrivning, jag bifogar bilden….

Anna Johansson
0

med här tjärsalvan fyra s. En svart burk. den är faktis helt ok. Håller mygg borta och den hjälper till att läka sår. Jag har den salvan mot alla sår. Super bra!

hjarter_dam
0

Blir det mycket kladdigt?

Är det effektivt?

detta låter nämnligen som ett bra alternativ för mig, då min häst inte tål så många medel. Switch vågar jag bara inte fundera på på henne.

nallebjörn
0

#20 måste du ha nåt medel alls då? lite flugor kan dom nog stå ut med

Linnah
0

Fyra S-salvan blev ett av mina ston akut allergisk mot och tappade pälsen på det område som varit i närheten av den salvan. Sen dess använder inte jag den igen.

Vitlök har vi använt mest för luftvägarnas skull, men det går ju ut genom huden också och borde logiskt sett även hjälpa mot knott etc. (Om nu inte hästen är allergisk förstås)

Finns inte Maria Janssons salva fortfarande på marknaden? Den funkade inte på mitt sto, men hon hade inte eksem heller. Den sägs fungera bra på de som har eksem.

hjarter_dam
0

#21 Ja det "måste jag" vi lider av väldigt mycket flugor och mygg här, inte minst FÄSTINGAR! så ja det vill jag ha!!!

Pernilla Lindström
0

Föllinges Mygg deo (lukt av citron) den har jag annvänt i alla år och den funkar bra är bara narur medel i prova vetja Skrattande

Asagard
0

Hjorthornsolja finns att köpa hos http://www.agrisyd.se/. Dyrt kanske, men effektivt. :-)

dajmie
0

22. jo salvan säljer jag fortfarnde, den säljs nu även Norge Finland Dannmark,  även Tyskland har provat den, har inte hört om resultatet ännu, har även en del som säljer den åt mig, många har varit jättenöjda, den kan spädas upp med vatten och spraya ut den, den sälj som salva. Maria.