Äter dåligt
Min 2 åring äter och dricker dåligt. Hon har ingen feber. Hon äter inte upp sitt hö under natten. När vi släpper ut på morgonen så äter hon inget hö utan tar hellre gräset i hagen.
Kolik?
Veritas odium paretFörvånad

Nej det tror jag inte. Detta har hållt på ca 2 veckor

Men sådär göra våra shettisar med ibland. Vissa perioder. å så bara trampar dom i höet. Men det har väl någon naturlig orsak
Tycker man ska ta det på allvar när en häst inte dricker. Vätska behöver dom, det är jätteviktigt. Prova blanda i lite äppeljuice i vattnet eller lite vinäger som finns till djur. Titta i munnen på hästen och se hur tänderna ser ut. Kanske slagit ut eller tappat nåt som isar? Alternativt kolik faktiskt som kan vara ihållande om det är ex sandkolik. Sila skiten som kommer ur ponnyn

#4 Skall kolla tänderna ikväll när jag tar in dom. Även prova med äpplejuice

Hon kanske dricker tillräckligt ute , vet flera som inte dricker så bra inne på stall även om de har spann men dricker gärna utomhus.

#6 Kan ju vara så. Vi har bara hinkar till våra så vi kan kolla hur mycket dom dricker inne. Ute vet ja ju inte hur mycket hon dricker.

Kan ju vara så oxå att det är tillräckligt me vätska i gräset så han inte behöver dricka så mkt.

Dricker de dåligt blir dom torra, så även i tarmsystemet och då får dom förstoppnings symtom som i sin tur gör att foderintaget minskar. Så se efter hur den avföring ser ut och ha noga kontroll hur vätskeintaget är.
#9 håller med #9
Och även om ponnyn dricker mkt ute bör den dricka inne, den står väl inne en hel del timmar trots allt? Brukar ju dricka en liten spann åtminstone på natten även om den varit ute. Mina ponnyer går 5 stycken här hemma nu och skulle tippa på att det går åt 90 liter vatten här dagligen! Man märker även ute om en ponny inte dricker om man kollar dom noga.

#10 Fast hade man inte sett på hästen efter ett tag om den inte drack. Den borde väl bli hängig och sånt? Min pålle dricker inte mkt inne..det är väl olika från individ till individ oxå precis som me oss?

# 11
Dricker gör den förmodligen MEN dricker den tillräckligt ? Ska man säkert veta måste man ju ha fullständig koll och då gäller det att vattna med hink och mäta, vattna flera gånger om dagen. Annars får man bara vara i ovetskap och tro.För dotterns shettis som började lika slutade det på djursjukhus och en räkning på 10,000 kr, bara på grund av för dåligt vatten intag.

Har nu kollat tänder=ok
Bajsen=ok.
Imorse när jag släppte ut dom så hade hon ätit lite mer en ett kilo hö under natten. Druckit lite. Hon är ändå pigg.
#11 hur mycket dricker din häst inne?

#13 Han har en 10 litershink inne och han dricker aldrig mer än halva..
Hur mkt dricker din i vanliga fall?
# 13 Vad går dom i för hage? Mina har en ganska stor hage och dom har inte rört höet än, dom betar hellre gräs. Jag förstår inte hur det kan vara någon näring kvar i gräset nu, men tydligen är det så det räcker. tom ardennermärren ratar höet och skaver på gräset istället.
Hon kanske inte är hungrig helt enkelt?

#13 ungefär som din ibland mindre.
#15 Caramell går ihop med våra nsv. Dom har en stor hage att gå på. Jag tror nog som du att hon helt enkelt inte är hungrig. För hon är ju pigg och glad. Man blir ju orolig när dom inte äter som dom brukar. Vi skall mäta henne runt buken ikväll och hålla kollen på om hon går ner i vikt.
man kan ju bara skriva efter egna erfarenheter, man kan aldrig veta hur en ponny mår egentligen. Vissa kan visst dricka mindre men det finns en anledning till det, liksom på människor. Jag dricker själv jättelite och har också problem med min mage. Likaså för hästar som dricker lite men man behöver kanske inte se symptomen så tydligt. Då jag tar in mina pållar vilket är sällan dricker dom minst 10 liter vatten på en natt. Men då äter dom ju också. En häst som inte mår bra och äter känner sej ju heller inte törstig och kanske då inte dricker så mycket heller.
står en ponny inne hela natten med tillgång till et bra foder i boxen så kvittar det om den ätit ute på dagen för den nekar inte maten nattetid. Hästen är vanedjur och van vid att äta minst 16 timmar om dygnet. Hästen är väl inne mer än 4 timmar antar jag?
Här går det åt ungefär 400-500 liter vatten per dygn vintertid. Det är igenomsnitt 2 st 20 liters hinkar per häst som man bär ut. Då är det inte mkt som går till spillo eftersom man serverar i balja och hink har man bra koll.
Vet flera som inte har vatten till hästarna ute hagarna vintertid och då är de dock ute upp till 12 timmar. Sen blir det magproblem och man står undrande varför?

Vätskebehovet är ungefär 5 l / 100 kg häst och dygn. Det är vad de behöver för att inte ta av kroppsvätskorna.

Mina dricker inte så mycket just nu faktistk och vintertid dricker de inte alls lika mycket som på sommaren . .

Mina dricker heller inte så mycket. Inne har alla vattenkopp utom en, ute har de baljor. Men alla åtta ser friska och glada ut, så jag ser ingen anledning till oro.
#19 mina dricker mycket mer faktiskt. Hela hösten har mina druckit jättemycket.

Mina dricker mera nu under vintern då de äter hö.

Där ser man hur olika det är men äter de höensilage/ensilage så får de ju lite vätska i sig genom det också
#24 Det beror helt och hållet på TS halten. Mitt ensilage är lika torrt som hö

ofta tror man att det är lika torrt men det är ändå inte det ;-) vi trodde det var så en gång på ridskolan med , men det visade sig att höensilaget ändå hade mer vatten i sig än hö
De sa till oss om höensilaget hade varit lika torrs som hö så var det inte ensilage längre utan rullat och inplastat hö 
#26 öh tar man prov på ensilaget får man veta TS halten och då kan man se om det är torrt eller inte. Vi har väldigt hög TS halt och därmed liknande hö, ja

Våra hästar har druckit betydligen mkt mer nu i höst än vad de har gjort innan. Vad det beror på vet jag inte, men vattenåtgången har ökat i alla hagarna, både hos de som fortfarande går på gräs och de som utfodras med ensilage.

Jo min dricker också mera nu under vintern. Under natten dricker han 10-15 liter.
Petra, var i Sverige bor du? Såg idag att vår gräsmatta vuxit (Falkenberg) och att gräset gror i vinterhagen, den har blivit sådär grönfjunig som den blir på våren!! Hästarna har knaprat förnöjt ett tag nu, och nu ser jag vad dom har hittat - "nygräs"! Inte undra på om dom inte är vrålhösugna då när dom kommer in, och då dricker dom inte lika mkt heller.
När det har varit regniga perioder dricker dom inte lika mkt i mina vattenkar - dom sörplar i pölar, det tycker dom är mustigt och gott.

#30 Jag bor ca 4,5 mil norr om Gbg. Nu äter hon bra. Hon dricker inte mycket inne men hon har ju gott om vatten ute. Det finn sju som sagt mycket av vattenpölar.

Jag har inte läst igenom vad alla har skrivit. Men jag känd eigen mig. Vår shetlandsponny (24 år) har precis också vart så där. Han har ätit gräset i hagen men inte höet / höselaget. Vi köpte lusern till honom som skulle vara för ponnyer och det började han äta. Sedan så gick det några dagar och nu äter han igen. Men vet. sa att det kunde vara att dom inte gillar när höselaget blir för tort eller blött eller om höet( höselaget blir för långt.