Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 597 ggr
Annette
0

System för fotografier

Har ni något bra system för era Shetlandsfotografier att dela med er av?

Själv har jag dem (förutom på datorn) i fotoalbum. Jag har gjort tre avdelningar, hingstar, ston och övriga. Det är vanliga fotofickor med en liten etikettficka bredvid. Där har jag skrivit uppgifter om hästen, namn, födelseår, far, mor, morfar, var och när fotot är taget och om det var vid en bedömning, vilka poäng och ev. titlar den fick. Längst fram i varje avdelning har jag ett register i bokstavsordning. Där finns även uppgifter om fotoår och fotograf. Nästan alla foton har jag själv tagit, men har även köpt några och då är det viktigt att veta att man inte får använda dessa hur som helst. Jag sätter in alla foton i resp. avdelning efterhand jag har fotograferat dem. De äldsta först, alltså. Ännu har jag inte så mycket foton, så detta system fungerar. Inte säkert det gör det med mängder av foton.

PP
0

Oj, så ambitiös du är! Flört

Önskar att jag hade bättre ordning på mina foton… Det började ganska bra, men sen har det lixom runnit ut i sanden det där med organisation.

De jag ändå har i album är organiserade efter hingstarnas stamboksnummer. Tre leds stam, höjd, uppfödare, avelsvärdeklass, var och när fotot är taget samt vilken poäng den fick vid det tillfället (om det togs på en utställning/premiering). Mina egna foton och inköpta i olika pärmar.

Stona och valacker/ej gdk hingstar har jag däremot var för sej i bokstavsordning. Samma system i övrigt. Det gör det roligt att titta i pärmarna. Tyvärr ligger jag så efter att det kanske bara är 1/3 som är organiserade, om ens det. Hu, borde ta tag i det där…

Annette
0

Jag är inte riktigt nöjd med mitt system. Vill egentligen också ha i bokstavsordning, men man måste ju börja någonstans.

nallebjörn
0

jag har sådana små albun med ett album för varje häst. Som är mina egna då förståss. Sen samlar jag bara resten av bilderna i ett större album. I datorn har varje häst en egen mapp.

jojjehanna
0

Hm… jag började ambitiöst för flera år sen att organisera mina foton (har på många raser). Började då med shettishingstar att samla foton i RS-nummerordning. Skrev namn + uppgifter (stam mm) överst och sedan satte jag in fotona m h a fotohörn på samma A4-papper i en plastfick (köpte billigt i Ullared). Hann nog med alla mina RS-foton (hingstar) jag hade dittills. På de fotona jag tagot, eller snarare under dem skrev jag poäng etc de fått vid tillfället. Tyvärr lånade jag ofta foton från de pärmarna sen om jag behövde av någon anledning så en hel del är inte där de ska vara. Dummast av allt är att folk iblad beställde foton och jag skickade mina original för att kopiera upp nya till mig. Tror ni det hände? Nej, precis… Numera gör jag sällan foton utan har mina bilder digitalt i datorn. Har dock ambition att skriva ut ett fotopapper fullt med foton som hör till en CD/DVD med de foton som finns på resp CD/DVD. Ungefär som det ser ut på min hemsida från olika evenemang. Har dock inte kommit dit än och har dålig skrivare att skriva ut foton på.

De allra flesta av mina foton ligger dock helt i oordning i olika högar här och där i ett skåp. Sorgligt men sant… Kanske får jag någon gång tid/lust/ork att ordna dessa. Vill någon komma och hjälpa mig ;-)

kacka
0

Förr när jag tog kort med "vanlig" kamera så hade varje häst eget album men föl var med i moderns. Om jag tog kort på hingsten (fadern) var den med i moderns med.

Sedan jag övergick till digital så har varje häst sin egen mapp på datorn. Har en mapp "övriga mina hästar" där jag lägger bilder som har flera hästar på sig. Sedan har jag en mapp med godkända hingstar. En mapp med andras hästar. Och då  jag tar kort på evengemang så får det egen mapp.