Ni som avlar
Kan ni se på hästen när det är föl om det blir ett bra utställningsmaterial som iallafall är värt att visas en gång?
det är ju supersvårt. det är kul att visa oavsett poängen tycker jag. Sen ser man ju mer när den kommer upp lite i ålder. Tre år är ju lättare
Vi försöker att visa alla våra föl, om inte på utställning så på gårdsmönstringen i augusti.
Inte så mycket för poängens skull utan det känns mer motiverat att jobba med fölen när man har ett mål 
#2 Kan du berätta om mönstring av föl. Är det samma bedömningsgrunder som vid en exteriörbedömning ? Används en annan skala? och isåfall hur bedöms fölen. Tycker du att det är skillnad på att mönstra och ställa ut på utställning ?Har själv anmält ett föl till premiering för mönstring eftersom jag endast har ett föl.
#3 Samma bedömningsgrunder.
Skillnaden är att domaren kommer hem till mig och gör bedömningen.
Vi betalar 150 kr för första fölet och 75 kr för övriga, jag kan även få mina föl id-kollade samtidigt om jag vill det.
Det är Södermanlands Hästavelsförening som anordnar.

Vi visar också alltid på fölmönstring i allfall och de kommer hem här med , det är ju samma domare som dömer på premieringar så nog är det samma hårda kritik alltid,
Fast jag tycker nog att man på vissa föl i allfall kan ana något extra..
Tack för era svar. När använder man sig av den andra skalan (tre , tror jag att det är ) tycker ni att det är "värt" att fölmönstra, vad jag menar är - vad är skillnad mot att ställa ut fölen ? - jag vet vad skillnaden är på premiering och utställning, undrar mera varför man har båda alternativen ? Ni som har många föl hemma kan jag förstå att ni fölmönstrar hemma ,jag funderar mer på att jag själv har anmält på premiering i år istället för på utställning ( har ställt ut tidigare år ) är det isåfall bättre att anmäla till utställning det är ju ändå ganska dyrt att fölmönstra på premiering 325:- i jämförelse med utställning.
#3 på fölmönstringen här är det lite annorlunda. Galoppen räknas in vilket gör det svårare att komma upp i klass ett. Den är ofta kort och studsig på shetland. Fölet och modern släpps i ridhus då dom visas.

#0 En av de dyraste minihingstarna i landet blev såld av mycket känd uppfödare för en spottstyver som föl, så svaret blir "Inte helt lätt att bedöma föl".

Nope ingen galopp här .. det är olika för olika domare men ponnyerna ska inte bedömas efter galoppen och de gör inte så heller på fölchampionatet
Sen bedöms de efter storlekens galopp går inte att skylla på det , alla föl får ofta lite *fyrkantig* galopp
Shettisarna galopperar inte sämre än vilket annat föl som helst , jag vet eftersom vi visa olika raser här och även shettisarna börjar galopperer även om de inte döms i det här hos oss i allfall
#9 men var klagar man över det då? är det fel att få galoppen bedömd? Vad jag kan erfara på bedömningarna här över fölen så har många föl dålig galopp medtanke på poängen

Jo många föl får studsig galopp men det gäller ju alla raser inte bara shettisar..
men som du vet så är det många som kommer upp i 47 poäng och högre ändå , så jag tycker inte man kan säga att det är svårare bara för det om jag ska vara ärlig och tror tom att det är så när det gäller till fölchampionatet så får man räkna bort galoppen om de är dömda med det för att vi dömer inte våra föl så….
#11 jo det är det för får du en 6a på galoppen drar det ner mycket. räknar man inte galoppen är det ju större chans att få klas I

Har aldrig varit med om att få en 6 på galoppen om jag ska vara ärlig inte på någon ponny över huvudtaget , men har man bra på det andra så går det ju ändå , sen får man väl träna sina föl lite så de är vana vid att visas lösa i galopp ..
Är kanske så att hästen inte har bättre galopp och då ska de ju inte få högre poäng ..
#13 hur man tränar föl som kanske bara är en månad gammal vet jag inte hur man gör. och gångarterna burkar ju komma senare. Ett föl som visar upp sej studsar ju jättemkt. Vad jag tycker är fel är att varför ska man på vissa ställen visa galoppen medans andra slipper?
Och du kan ju inte ha varit med om 6p på galoppen, det kan jag förstå då ni inte får den bedömd 

Vi har fått det bedömd innan med annan domare men inte nu för tiden då de kom på att de inte skulle dömas efter det , beror ju på domaren och just nu har vi ju samma som är premieringsdomare på många ställen , vi har även fått föl bedömda efter 30 ppängs skala också ….
Då är frågan om man ska visa ett föl som är en månad om den inte kan göra sig rättvis i sin bedömning och är det så att man vet om det så får man väl stå sitt kast …..
#15 är ju bra träning att komma ut också.
MEN varför bedömde dom att man skulle ta bort galoppen? Måste ju finnas en bra förklaring till det. I början hade vi inte med den här men sen helt plötsligt skulle man ha den med.

Därför att våra ponnyer bedöms väl aldrig efter 60 poängsksalan eller hur …
När vi premiera våra är det också 50 poäng så det var väl inte så konstigt ..
#17 men varför gör man det här då? det var det jag inte fick in liksom. Vi premierar inte med galoppen här heller

#0: Personligen tycker jag att man kan göra en ganska bra bedömning av ett föl, hur pass bra exteriör och goda rörelser den har / kommer att ha framåt. Men eftersom föl växer lite olika (liksom barn!) så finns det ju inga garantier.
Det kan underlätta om man har erfarenhet av hur stoets tidigare föl har utvecklats eller hur vissa blodslinjer brukar utvecklas.
Nu avlar vi inte enbart för utställningar, vi avlar för att få fram bra individer även ur avelssynpunkt. Drömmen är naturligtvis att få fram en individ som både gör sig bra i utställningsringen samt förärver sig väl! 
#19 oj jag tycker nästan tvärt om. Det är supersvårt att som föl se hur gången ska bli. Jag trodde inte min treåring kunde röra sej för det kunde hon inte som föl men nu har hon bra gångarter.

#20: Vad gäller gången så kan det ibland bli så! Rent exteriört däremot så har man ofta en ganska bra bild tidigt.
#21 det är nog mkt en kunskapsfråga…. jag har inte så stor erfarenhet och har svårt att se det. Trodde aldrig min treåring skulle bli såå snygg. Hon var ful som föl… lånbent och helt oprop.

#22: Erfarenhet underlättar - men ger inte svar på allt! 
Hur stoet (blodslinjerna) normalt brukar förärva sig hjälper också till.
#23 klart… nu var det stoets första föl så det var svårt att säga. Nästa föl tyckte jag ju dock var finare men det har ju visat sej bli helt tvärt om nu. Nu är hon två och jag finner henne inte så bra som den första. Så olika det kan bli. Spännade är det iaf.
Huruvida det finns fölmänstring för annat än haövblodsföl är olika i olika delar av landet. I år är FÖRSTA året det ska vara en ren fölutställning här i trakten, har ingen aning om ifall även galoppen kommer bedömas då - förmodligen inte, antar jag. Och tyvärr i så fall, för mitt stoföl har JÄTTEBRA galopp - något som inte är så vanligt på shetland.
För övrigt så tycker jag att det är lättare att se om de är "dåliga" än om de är bra. Hasr de några stora avvikelser, t.ex halsansättning, längd på korset, benställning osv så ser man ju det när de är föl också. Men en förhållandevis jämn fölunge tycker jag är svårt att avgöra om det är en topp eller en ordinär…