Behöver ett råd !?!
Jag måste organisera om i hagarna här på gården och nu undrar jag om jag vågar släppa vår unghingst (snart 2år) tillsammans med årets föl/unghästar och ett ungsto som är lika gammal, skulle vilja ha detta gänget på lösdriften men vet inte om jag vågar.. han är supersnäll, men man är lite rädd att han går på stoet som är lika gammal…
vad skulle ni rekomendera???
Det skulle inte jag våga. Inte en så gammal hingst med ston. Kan inte hingsten gå med avelshingsten?
Hej Sanne
Jag skulle inte släppa in ett tvårsto till en lika gammal unghingst… man vet aldrig hur hormonerna kan börja fara på dem… fölungar brukar gå bra men inte äldre…om de inte är dräktiga.
Kan hon inte gå med dina dräktiga ston?
Själv har jag det så bra att jag har en stoflock och en hingstflock…från fölungar och upp till de äldre.
Aha… det var unghingsten som var problemet… säger som Pheobe… kan han inte gå med Jozo eller ditt hingstföl?
I min hingstflock går 2 hingstföl, 1 ettårshingst, 1 tvåårshingst och så vår avelshingst… funkar kanonbra… de motionerar varandra utan för den del att det blir krig i hagen.
Skulle inte släppa in ett äldre ungsto till någon hingst oavsett ålder. Årsstofölen går däremot med Epus fram tills april-maj/betessläpp ungefär.

Skulle inte heller släppa in något äldre ungsto till hingst oavsett ålder. Här hemma har jag alla hingstarna ihop från föl till våran avelshingst Madgic och det funkar kanonbra, de har skitkul och roar varandra så fint så .
Kan du inte ha din unghingst ihop med någon annan hingst,
Har aldrig ungston och hingstar tillsammans. Årsfölen kan vi ha tillsammans framåt mars/april om det behövs men vanligtvis så skiljs de åt runt årskiftet. En tvåårshingst kan bli hemskt jobbig på en lika gammalt ungsto. Även om de är "snälla" så vet man aldrig hur hormonerna styr.

Som det är idag går unghingsten med Tombstone, o det funkar jätte bra, Jozo, går INTE o ha med andra, ej heller Olaf, sen går stona för sig o bebisar för sig.. 2 års stoet rymmer ur alla hagar utom den dom gått i nu.. ville sätta fölisar mfl på lösdriften o ta in Tom på nätterna, men jag gör nog inte det än..släppte fölisarna m stona idag, det gick bra i varjefall, tom de stora dräktiga stona galopperade ner för backen, såg lite farligt ut om man säger så..
tack för svaren, ville kolla om någon vågat, men jag var tveksam innan med..

Jag hade en ettårs hingst som betäckte stona… så jag skulle aldrig våga släppa ihop en tvåårs hingst med ston!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#8 jag vet ett halvblodsföl som betäckte en hagkompis och det var ett stoort sto
nej hade aldrig heller vågat…
min halvblodsmärr har tyvärr en avkomma m sin äldre son!!! Han gick inte ihop m dem utan hoppade in i hagen t henne o betäckte henne och ett annat sto, INTE så kul för den fd ägaren då de var fina avelsmärrar och skulle betäckts m andra hingstar!
Kom på en sak- undrar varför stoägaren behöll fölet eller man kanske inte kunde göra abort på hästar förr? Det är ju rätt ngr år sedan..(fölen föddes 1988)
Jag hade aldrig gjort det. Unghingstarna får gå med Roson här, han är en jättebra uppfostrare och lekpappa till killarna.
I Holland betäcker dom ju ofta stona redan vid två års ålder, Lucy som jag har var betäckt som 2-åring i Holland och fölade då alltså när hon var tre. Hingstarna är ju könsmogna ännu tidigar än stona, så näpp, det hade jag inte vågat mig på…
Jag har haft ett sto som blev tjuvbetäckt som ettåring och fölade året efter… (tack vare att veterinären envisades med att det inte fanns nån anledning att spruta ettårsstona mot dräktighet
. Dum som jag var så accepterade jag det och när jag sen insåg att hon var dräktig så var det redan för sent att åtgärda. :/)
Om det är knöligt med plats hos dig så har jag plats för Jack i min lösdrift… Där får han gå med Poppe, Devin och Freja, ( dr . ardennermärr) Jag har plats för bubben oxå… Men jag vet ju att du vill ha dom hemma…
Fast jag förstår inte hur du hinner med alla…. Så många på box och hingstar som skall tränas osv osv…
Häls Madde