Höjning till A ?
Är detta sto berättigat till höjning till A? Som jag har förstått så är hon det, men det vore ju kymigt att anmäla henne och så är hon inte berättigad….. Så hjälp mig! Hon är stamboksförd.
Avkommor:
Sto - 97 Diplom och stamboksförd = 30p
Hingst -98 =10p
Hingst -99 = 10p
Hingst - 01 = 10p
Hingst - 02 Gdk i Norge = 30 p
Sto - 03 ej visad än… = 10 p
Sto -04 = 10 p
Summa 110p
Vad fattas för att hon ska kunna få ELIT? Måste hon ha en godkänd son eller ett A-premierat sto då? Att summan för ELIT är 120 p vet jag , men vad krävs i övrigt?
Tacksam för hjälp!
stoet ska ha tre avkommor med minst 20p eller en med 30p samt en med minst 20p.
ELIT är det två med minst 30p och två med 20p alternativt tre med 30p
ston med avelsdiplom har ju 30p så det behöver ju inte vara A prem eller godkända hingstar
Tack!
Det innebär alltså att hon är klar för A i just nu… Tack vare sina 2x30p… Och om treårsstoet får Diplom är hon klar för ELIT!!! Det var en glad överraskning…
Tack igen!
Vad innebär 20 resp 30p?

Läs gärna storeglementet eller artikeln om stopremiering här.
Avelsvärdering av Shetlandsponnyston
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tack för tipset Cattis… Om ett sto fått 6 föl varav tre är 20-poängare (totalt 90p) så räcker det för A-prem? Har jag fattat det rätt? Eller jag får nog läsa igen… måste avkommornas meriter vara vid en viss ålder?
hm… meriterna på avkommorna gäller alltså bara från 3-års ålder…? Hm… Då är det ju INGA 20-poängare som mitt sto har
bara 10-poängare… Eftersom hennes avkommor bara visats som unghästar…
#6 avkommorna måste vara minst 3 år gamla. dvs dom som får 20p.annars ska resten bara vara reggade.