Arkiveringssystem för foton - tips tack
Efterlyser tips på bra och utvecklingsbart system för arkivering av hästbilder på datorn. Vill kunna ha det som ett fotoalbum där man bläddrar i kronologisk ordning o t ex kan följa en utställning klass för klass. Men sen vill jag oxå kunna söka på ett hästnamn och få upp samtliga bilder jag har på samma ponny från olika tillfällen. Det måste också gå att skriva ngt kort om varje bild som man gör i ett album.
Vilka sökord bör man lagra (hästnamn, datum, neg nr el vad är bäst)
I vilket format o upplösning är det bäst att lagra bilder?
Hur gör du? Tips och förslag mottages tacksamt. Gärna en smakbit från ditt eget väl fungerande fotoarkiv.
Har lagt denna tråd även i connemara, men tänkte att det finns ännu fler fotograferande stamboksnördar härinne
.
Tack på förhand. / Mrs M

De enda jag har ordning på här i livet är mina Shetlandsfoton ;)
Jag har olika mappar för varje år. I dessa finns en undermapp för varje utställning/premiering/stuteribesök. Jag har alltså ingen sortering efter utställningsklass, utan de är sorterade i bokstavsordning. Det finns heller ingen sökfunktion. Jag döper dem efter hästens namn. Har jag sparat fler än ett foto från samma utställning får de ett nummer efter.
Däremot har jag fotoalbum med framkallade foton (framkallar allt som blir okej) där återfinns de i bokstavsordning och de som jag har fler bilder på finns tillsammans. Jag har olika album beroende på kön. I början på varje album finns ett register med hästnamn, fotoår samt plats.
Det finns säkert bättre sätt.
*puttar*
Fler tips o ideer??
Alla mina hästar har olika mappar. Inget speciellt för varje år. Baranen lägger jag i mappar med olika månader på. Inget speciellt
Min spontana tanke är "shit, ett sånt program ska jag göra!" Andra tanken är att jag har ju faktiskt rätt begränsade programmeringskunskaper. Däremot rätt bra databaskunskaper. Det skulle kunna vara jättecoolt att göra ett sånt program som kunde säljas! Kanske ska sälja in idén till min kompis som är programmerare?
#4 eller min man. Han har ju fixat databas på min hemsida där man får upp alla foton på en häst om man klickar på den. Men han har alltid för mycket planer och för lite tid… Han ville själv göra databas över avkommor, fadershingstar, mm men så långt lär vi nog aldrig komma…
Vi har något liknande program som du söker, på jobbet. Kan kolla vad det heter imorgon, om jag minns :)
#6. 
…och givetvis så glömde jag
Ska försöka komma ihåg det i mellandagarna. Tror det heter Palette…..

Jag har just kollat med min sambo och han säger att det finns olika program för detta. Men det viktiga är att ge varje foto ett eller flera "nyckelord", t.ex. hästens namn, datum för fotografering, utställningsplats, etc.
Sedan kan man söka på nyckelorden och får då fram alla foton som hör till.
Programmen man kan använda är t.ex. Adobe Bridge, Adobe Lightroom och Apple Aperture (Mac).
Ett enkelt sätt är att söka på namnet på fotot men då måste själva namnet innehålla all viktig information, t.ex. hästens namn, utställningsplats, datum, etc. Då kan man t.ex. använda ACDSee, vilket jag själv använder.

#9 Eller en gratis och väldigt smidig variant är Picasa. Funkar precis som dina exempel fast lite mer "light" gällande finesserna.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#10. Kan man ha det på sin hemsida? Jag funderar på en variant som fungerar så att om man söker på en viss ponnys namn ploppar alla bilder på just den ponnyn upp.

#11: Då måste du nog bygga en hemsida som har en sådan databasfunktion (säger min sambo). Det har t.ex. hemsidor som El-Giganten, On-Off, m.m. - en sökfunktion som fungerar just inom den hemsidan.

#12. Ojdå, är det så avancerat. Då får det duga utan :)

#13 Det finns färdiga "program" för detta, men jag känner inte till ngt som är bra nog. Annars får man fixa en egen databas och det är förvisso inte så jättesvårt, men tar massor med tid.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Läser tråden med fortsatt intresse! Tack för alla synpunkter o välkomna med fler. Inte bara jag som ska börja 2008 med nya föresatser, bl a att ordna till bildarkivet?
#11 en sån variant har min sambo gjort till min hemsida. Han har själv konstruerat en databas och om man klickar på en hästs bilder så visas alla bilder på den hästen (eller de med samma namn). Han vill utveckla det till att man ska kunna söka på fädershingstar etc, precis som jag vill, men jag gissar att vi aldrig kommer att hinna. Kolla exempel:
http://www.johannalagnevall.com/jlw.php?sida=view&eventid=924
och så klickar du på tex en bild på Alfred.
#16 oj, vi är ju gifta, min man menar jag… så ni inte undrar om jag jag hittat en ny…
Frågan om bildstorlek o så - i vilket format ska jag scanna/lagra bilderna? Hur hög upplösning? Jag vill ju kunna använda bilderna i arkivet till att publicera i tryck också, inte bara på webben. Och visa som "ljusbilder" i föredrag o sånt. Samtidigt måste dom få plats att lagras i min dator.
Hjälp igen, tack - hur gör man???
Tack på förhand, sign "förvirrad, 51".
*putt* Se #18. Tack på förhand för hjälpen. M
#18 tja, för att kunna trycka så skulle jag säga "så hög som möjligt" men för webben och utrymmets skull är ju detta helt onödigt. Kanske måste du välja och ha två olika system eller helt enkelt stå ut med att det blir utrymmeskrävande. Jag får ständigt köpa mer lagringsutrymme känns det som.

#20: Håller med Johanna. På hemsidan behöver bilderna inte alls vara av särskilt hög kvalitet då de blir jättefina ändå på bildskärmen. Då får man ju dessutom plats med desto fler foton p.g.a. lagringsutrymme, m.m.
När man däremot skall printa dem så bör de helt klart vara av mycket högre upplösning.
När du scannar in bilderna så blir filerna väldigt stora. Dessa kan du spara i "original" för olika behov, t.ex. printning och annat framåt. Sedan kan du spara separat en kopia av varje foto där du redigerar bilden och tar ner storleken, m.m. Denna bild använder du på weben.