Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 16-hästpass
Läst 1535 ggr
PP
0

Chipmärkare och/eller id-kontrollanter...

…vad tar ni betalt för era tjänster?

Tar ni ut något för insamling till DNA-analys (som krävs på halvblodsfölen from i år)?

Annette
0

Jag är endast Id-kontrollant. Jag tar 150:-/häst. Vid minst 3 hästar på samma ställe 100:-/häst. Reseersättning har jag bara tagit om jag inte haft något annat ärende i närheten.

nallebjörn
0

Jag tar 450 kr för chip och ID kontroll. Ingen resersättning eller moms. 200 för enbart ID. Tar inget för samling av DNA. Man tog ju tagelprov tidigare också. Egentligen kan hästägaren göra det själv men smidigast att chipmärkaren gör allt samtidigt.

PP
0

#2 Men man måste ju ändå ringa och beställa provtagningsmaterial från ASVH…

nallebjörn
0

#2 ja men det materialet kostar ingenting. Jag kan ju beställa det när jag köper nya block eller så. Jag har själv mailat och beställt ett antal som ska räcka ett tag. Inte så jobbigt. Innan skulle man ju ha kuvert och då skulle det inhandlas. =)

PP
0

#4 Nu får jag stå ut med om jag framstår som det pucko jag kanske är, men just provtagningsmaterialet för DNA-analys som ASVH nu kräver from i år beställs ju, enligt brevet jag fått, ifrån dem. Övriga block från SH. Dessutom skrevs det i en tidigare tråd att det vanliga tagelprovet ska fortsätta tas för arkivering, så jag antar att kuvert kommer man fortsätta få inhandla…

Är bara nyfiken på hur ni andra gör. Själv har jag inte gjort några halvblodshästar i år. Jag har tagit 100 kr/häst för signalementsbeskrivning och 300 kr/häst för chipmärkning plus reseersättning (om det inte varit alldeles i närheten), men funderar nu på att höja mina priser.

[Anna-N]
0

Jag tar 200 :-/häst för ID-kontroll och 25:-/mil. (inkl. moms)

Material för DNA-analys ska beställas från Husdjursgen.lab. SLU, Box 7023, 750 07 Uppsala, tfn: 018-67 28 04.

PP
0

#6 Nej Anna, material för provtagning av halvbloden som samlas av chipmärkaren beställs från ASVH.

nallebjörn
0

#7 jag mailade och beställde, funkade utmärkt. Och hästägaren får lov att ta det själv. Jag kollade det.

nallebjörn
0

#5 300 för chipmärkning och id kontroll? det är för billigt. Visst nu tar jah ingen resa men 450 är inte så mycket heller tycker jag.

lisette
0

# 9 veterinären i byn tar 400 +moms och då gör han åldersbestämningen oxå.

PP
0

#10 Men nog tar han för själva inställelsen och resan oxå? Brukar vara svårt att få hem en veterinär utan att hundralapparna tickar iväg, tycker jag. Flört

#9 Du läste nog lite slarvigt, har tagit 100+300 för både ock, plus resa.

[Anna-N]
0

# 7 ….Det står på ASVH:s hemsida att det ska beställas från SLU  Men kan skickas även från ASVH, dock inte just nu för de är för tillfället slut.

nallebjörn
0

#10 det låter otroligt billigt. Här kostar det masspr. Jag brukar få chippa och id kolla och sen får veterinären ta tänderna. Brukar ändå bli billigare så. En del vet tar enbart 1000 för chip. Jag rek alltid hästägaren att ringa och kolla med veterinär först då flera vill slippa ha ut två männoskor men en del veterinärer har inte gått färgkursen och får då inte id kolla och då inte chippa heller utan att först id kolla.

#11 ja jag läste lite fel. Sorry. 100 för id är på tok för billigt tycker jag.

VeronicaP
0

hm tycker ni är dyra jag , tur man bor i en kommun med många chipsare så man klarar sig…

När jag gör id kontroll endast så betalar vi 100 kr och det går då genom våran hästavelsförening då vi gör det i kombination med fölbesiktning .

när jag gör id kontroll + chips betalar jag allt mellan 200 -300 bara chipsning har jag tom betalat 100 kr ……

För har man många hästar är det inte kul att behöva betala nästan 500 spänn per häst..

CarolaG
0

Att det inte är "kul" att betala kan jag iofs förstå men block, pennor, chip och tid kostar pengar för oss också… ett chip kostar bara det 75 kr. De flesta besöken sker iaf för min del även på Ob-tid för att det ska passa hästägaren bäst.

Jag tar 150 kr för bara id-koll. 300 kr för bara chip. 400 kr för både id och chip (ink moms).Jag är även id-kontrollant för travare och de tycker att det är jättebilligt att jag besöker dem kvällar och helger för 150 kr/häst.

nallebjörn
0

jag håller med #15 för det kostar oerhört mycket med alla tillbehör. Ta avläsaren ex som kostade 2500 kr. Det tar tid innan man tjänat in den. Och varför ska inte vi ta betalt för ett utfört arbete? så himla kul är det inte att man ska göra det gratis.  Lite lön ska man ha också. Som nån annan sa så gör man det på kvällar och helger.

Någon sa att om man inte har råd med pass skulle man inte ha häst. Det gäller ju alltihop. Visst kan detvara dyrt med 400-500 per häst men skaffa då färre hästar om det blir för dyrt. Själv vill jag inte gå med förlust för att hjälpa nån annan.

Finns en runt malmö som tar 600 plus körning.

nallebjörn
0

jämför med vad det kostar att laga en dator…. 500-1000 kr i timmen!

VeronicaP
0

#17 Så mycket har inte vi heller betalat när vi har lagat datorn beror nog samma där , vart man bor och vem man lämnar till….

Har inte heller sagt att vi inte har råd bara att jag tycker det var dyrt och som sagt alla tar inte lika mycket och ni får ju ta vad ni vill jag bara sa att det var tur att jag bodde här,

att vetrinären här ligger runt 400 + framkörnig om du gör det hemma, slipper det om du kör dit själv…

nallebjörn
0

kanske bör man flytta… husen här kostar ju massor också.. hum något att fundera över. Blåser ju ändå alltid här! *ler*

VeronicaP
0

Yapp , tro faktistk att det är så ju mer tillgång det finns ju billigare blir det lite konkurrens och det är ju bra för oss…….

Rissla
0

Jag är id-kontrollant och chipsmäkare. Har dock aldrig åkt ut och chipsmärkt någon häst själv, men däremot har jag haft hem en person som gjorde det på våra hästar. Hon tog 100:- per häst (vi hade 7 hästar) för chipsmärkning. ID-kontrollen gjorde jag själv. Men, vissa här tar 300:- för chips + ID.

Här på Gotland kan man inte ta betalt. Här ska allt helst vara gratis.

nallebjörn
0

#21 det är bra för dom som bor och ska ha arbetet utfört. sämre för dom som utför arbetet.

lisette
0

# 11 o 13

chippet och ålderbestämningen blev 500:-, han bor två km från mig så det blir nog ingen milersättning eftersom han lär ta det när han kör förbi mitt hus. :D hästen ifråga har ingen stam eller ngt så det ska ju inte dna testas eller så heller.

nallebjörn
0

# 23 även om den inte har stam så skickar man in tagel som sparas. Det görs på alla som chipmärks.

Annette
0

Jag har ID-kontrollerat en nordsvensk som ägs av Ackordhäststiftelsen. fodervärden fick ett brev från dom hur det skulle göras och att ID-kontrollanten skulle betalas med 150:-, så det är nog en rimlig summa.

nallebjörn
0

#25 hur kan dom skriva så? det tar man ju betalt vad man vill. Dom kan ju bara rek ett pris.

kacka
0

#21 Jag förstår inte varför det ska vara gratis på gotland…

Linnah
0

Jag tar 150:- för id-kontroll, 100:-/häst om det är flera på samma ställe. För id-kontroll + chipmärkning tar jag 500:-, om det är 5st och över så kan de få lite rabatt (tror att jag haft typ 15 på samma ställe som mest). Bara DNA-prov tar jag inget extra för om det görs ihop med de andra, om bara ägaren beställt påsarna för det.

Sen tar jag 20:-/mil i reseersättning.

PP
0

#28 Vad tar du för enbart chipmärkning? Det är många ponnyägare häromkring som precis fått klart för sej att de måste chipmärka för att tävla…

Sen kan jag förstå om priserna "pressas" om det finns många id-kontrollanter. Men häromkring är vi inte många. Jag har fått åka uppåt 10 mil för en id-kontroll till exempel.

Linnah
0

Är det bara chipmärkning så tar jag 400. Det har dock inte hänt särskilt många gånger, de flesta kör allt på en gång eftersom de inser att det ändå måste göras förr eller senare. Har faktiskt inte fått så himla många ponnyer som redan haft pass, de allra flesta chippade har varit islänningar samt lite ponnyer utan stam som gjort allt på en gång.

nallebjörn
0

#29 det stämmer. Man måste chipmärka för att få tävla regional tävling. MEN när ponnyn slutmäts så måste den ändå chippas. Så egentligen så bör ju ponnyer som ska tävla chippas för efter 8 års ålder måste den ändå vara det. (tror man slutmäter vid 8 år)

PP
0

#31 Men det finns många ponnyer som tävlas som är slutmätta sen länge oxå. Flört

nallebjörn
0

#32 visst finns det det men ska du tävla regional eller högre måste dom ändå chippas

VeronicaP
0

Alla tävlande ponnyer måste chipsas fast inte inom travet.

Där är det bara så att de ponnyer som är slutmätta och så innan denna reglen lär inte chipsas och det är inget ponnytravet kräver heller.

lisette
0

fick min räkning idag på hela kittet, åldersbestämning, chippning och tageltagning… 500:- och det är gjort av en veterinär. jag tyckte det var ett bra pris.

nallebjörn
0

#35 oj det var ju superbilligt. Jag fick nim räkning idag då veterinären var här en kväll och gav dropp till min kolikhäst. Gick på 1400:-  medicionerna gick då på 160+40+ moms. sen var det veterinärens resten Förvånad

lisette
0

hela 20 kr i reseersättning… han bor ca 2 km från mig : D

nallebjörn
0

#37 ja jag bor granne med veterinären och ändå 104 kr i resa

lisette
0

ha snacka om att vilja punga en på pengar. det är för dåligt…

ZABA
0

Jag tar 125 kr för id-kontroll inklusive ev. hårprov samt 450 kr för chipmärkning inklusive id-kontroll och hårprov. För chipmärkning av häst/ponny som redan har pass, där alla uppgifter är korrekta, tar jag 300 kr. I vissa fall tar jag reseersättning 20 kr/mil. Kostnaderna är inklusive moms. Stockholmspriser måhända men jag har inga problem att få kunder!

nallebjörn
0

#40 jag tycker också man ska ha betalt för sina tjänster. Ingenting är väl gratis. Jag tar också 450 för det. Billigare vid fler hästar dock.