pregnamare önskas köpas !!!
Jag skulle vilja köpa 1 el 2 pregna mare, har ett sto som jag nu börjar tveka väldigt mkt på om hon är dräktig el ej..hon borde vara det men magen är så pytteliten mot förra året..
Har inte UL henne då hon tycker det är väldigt obehagligt o hoppar i spiltan.. men jag vill kolla upp det annars får hon åka på vinterutställning…
tacksam för svar

Kolla med Maysod om hon har några kvar. Jag köpte av henne i höstas.

Här säljer dom:
http://www.avelssto.se/webshop.html
Pregnamare är dock bara till dag 100 i dräktigheten vilket de flesta ston passerat..Urinprov fungerar ju dock.

Aj då.. ja dag 100 är passerad i så fall.. beräknad till 15 maj ungefär.. jag ska ta o ringa veterinären på torsdag så får han känna på henne ! tack ändå.

Finns ett test som heter "Foal Proof" som man kan använda fr.om 120 dagen.

har nu beställ ett test som mäter östrogen halten i urinet. den hette wee foal. hoppas det funkar:)
I denna tiden på dräktigheten (ca halvtid) så kan det vara väldigt svårt för veterinären både att känna eller se med ultraljud om stoet verkligen är dräktigt. Jag hade samma situation förra året, fast på ett Islandssto. Veterinären var osäker p.g.a att mitt i dräkigheten har livmodern sjunkigt så mycket att det är svårt att komma åt och känna…
Vi fick istället ta ett blodprov som veterinären sedan skickade till SLU i Uppsala för analys. Efter någon månad (lite lång tid) så kom då äntligen svaret att hon var dräkig… vi fick ett vackert svartskäckt hingstföl i början av aug. (vet. tog blodprov i slutet av feb).
Lycka till. /Pia
Är jag nån gång osäker långt in i dräktigheten så struntar jag i det bara och ser om det ploppar ut nån, har alltid gjort det….

Jo visst kan jag bara vänta o se vad som händer, men om hon inte är dräktig vill jag visa henne på vinterutställningen i Frillesås, och det gör jag ju inte om hon är dräktig..
Hon var väldigt stor vid denna tiden förra året, men nu syns inget speciellt på henne, ett sto som ska föla en månad senare syns det på.. ska testa wee foal nu, så får vi se !
#10 när ska hon föla? i maj?

Japp ! i Maj.. runt den 15e..
#12 Vi har ett sto här som också ska föla runt den 15:e maj och hon är inte heller särskilt stor om magen. Hon är UL:ad i augusti. Däremot hon som ska ha sitt första föl i april är stor som en flodhäst ;-))
Amor vincit omnia 
ja jag kan ju se tydligt att min är dräktig och ska föla i maj…

Hon hade föl förra året också, och då var hon jättestor, nu ser hon ut som vanligt.. dom två som ska ha i April ser ut som Lotta säger.. flodhästar..den som ska ha i Juni syns det på.. tycker det borde synas om hon är dräktig i år igen.. magen är ju uttöjd eller vad man ska säga..
#15 ett liitet sto kanske där inne? kanske kastat?

Mina är faktiskt olika ibland är de stora som hus och ibland tycker man inte där är något alls, det kan även skilja på stona precis som det kan skilja på oss från olika barn, jag har inte gått upp lika mycket/lite med alla mina 3 det har ju varierat och det har även varierat på stona här hemma med.

Sanne: Kan du känna sparkar på stoet?
Min Heddan är inte heller stor, hade hon inte varit ul så hade jag tvekat om hon var dräktig, hon ska också föla i maj
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hmm jag har inte känt sparkar på någon än
men jag känner inte hela tiden heller.. vi får se vad som händerr, jag ska kolla med veterinären i morgon,
jag har svårt o tro att hon kastat för det borde jag ha märkt, hade ju ett sto som kastade tidigt o det syntes tydligt på stoet, hon har inte haft flytningar eller nått..
Gonkan.. vilken tur du haft om du ej gått upp så mkt.. jag var som en flodhäst m båda.. hihi..
#20 det beror ju också på hur man ser ut i normala fall som människa. Tunna personer ser ju ofta tjockare ut än lite kraftigare… nu vet ju inte jag hur du ser ut =) Likaså vet jag dom som är kraftiga som känner sej tjocka och klumpiga gravida. Själv kände jag mej inte så stor, trots 14 kg extra med båda mina

#21 ja du 14 kg låter inte mkt för mig.. jag gick upp 35 kg med första o 28 med andra.. haha.. men nu väger jag väldans mkt mindre kan jag säga..
Har kännt på stona nu när jag var ute, kände rörelser hos stoet som ska föla först (10april) men Anja´s mage är lugn, o hon är ej heller så spänd runt magen som de övriga är..

#22 *ler* jag gick upp 12kg med det barnet som var allra minst , det barnet som var störst 4,2 kg och 52 lång gick jag upp 8 kg bara med *ler* och den sista gick jag ner i stället för upp , när han var född vägde jag mindre än innan jag blev gravid så jag klagar inte *ler* har däremot gått upp när jag ammat dem i stället ;-)
#22 på mina 50 kg som jag vägde innan första barnet är 14 kg ganska mkt =) känns så *S*
#23 går man upp vid amningen kanske man äter för mkt gott vid mysstunderna =)

#24 Nope jag somnade alltid när jag ammade *S* blev så trött. Det är olika det där har jag hört att vissa går upp och vissa går ner, det enda jag gjorde annorlunda var att jag drack mer *S* Har aldrig ätit mer eller mindre vid graviditeterna .
Fast 14 kilo är ju inte så mycket på 50 kg tycker jag , du var inte så stor när jag såg dig med sista när du var gravid ;-) men däremot kan man ju känna sig som en koloss, beror ju ofta hur barnen ligger med , jag med mina små kilo som jag gått upp har sett stor ut som ett hus med mina , allra helst mellan pojken , men där bar jag ju allt fram hehe så man kan säga att jag var något framtung 
#25 inte så stor?! suck! som en valross he he… då du såg mej fick jag dottern en vecka senare… men hon var beräknad två dar efter Bjärsjölagård. 14 kg är mycket då man har ryggvärk och är supersmal i vanliga fall.. Sen första barnet har jag behållt nästan 8 kg.- Suck! Jag gick inte ner så fort heller trots amning och promenader

#26 14 kg kan vara mycket även om man inte är supersmal i vanliga fall allt är hur individen i sig känner det som ;-)