Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett28-stuterier
Läst 1003 ggr
Karin84
0

Äntligen!

Idag pratade jag och min sambo om att satsa på ett shetlandsponnystuteri!

Vi har stall och 65 ha mark, så det passar jättebra.Vi ska börja lugnt, med bara några ponnier och sen längre fram kanske ha fler.. Men vi har bestämt oss för att satsa på kvalite.

Nu undrar jag vart man ska börja.. Jag har haft hästar förr men ingen shettis (kanske kan en dröm gå i uppfyllelse nu)..

Finns det ngn kurs man kan gå? Hur lär man sig mer? har ni några bra tips?

sen en fråga till.. får man det att gå runt? Finns det ngn här som bara har det som arbete?

ihh.. är jätteglad!

VeronicaP
0

Jag tycker att man kan ta och ringa och fråga några av de stora välmeriterade uppfödarna och fråga dem bla om stammar och annat , man kan även ringa sh eller varför inte Morgan som ofta ställer upp och pratar och svarar på ens frågor.

Några som jag tycker har bra uppfödningar är ju Almnäs , Dalsgårds , Furunäs bla . Själv frågar jag ju ofta Dalsgårds om råd men så ligger det ju väldigt nära till hands för mig att göra det ju.

Man kan ju alltid kontakta någon i SSS och be dem om råd rent avelsmässigt också.

Lycka till med eran satsning

Nä det är nog inte många som lever på det precis …

Karin84
0

#1 Tack för råden, jag har varit på Dalgårdsstuteri en gång, tänkte köpa en shetlandsponny då, men pga dålig ekonomi kunde jag inte.. Men jag har också nära dit. Var bor du?

Så att ni inte missförstår mig, så är det ett långsiktigt mål med ett stuteri.. Jag förstår att det är massor med jobb med det.. Men mål och drömmar måste man ha.

VeronicaP
0

Jag bor i Eldsberga(Tönnersa) , föder ju även upp själv (jag och min mamma) men jag arbetar ju även på Dalsgårds stuteriet . Våran första shettis och andra shettis köpte vi på Dalsgårds.

Pheobe
0

Jag skulle leta efter ett eller två ston som jag tycker om. Inte enbart gå på stammen. Man kan gå efter meriter ändå för att få ett bra sto. Skulle vilja ha ponnyer som uppfyller mina krav på andra plan. Ska vara snälla ponnyer, bra psyke och de ska passa mej. då kan stammen komma lite bakom. Sen kan man ta in mer stam då man betäcker. Leta runt och se vad som kan passa just er. Man kan hitta fina stammar hos privata personer eller lite mindre stuterier också. framförallt tycker jag man hittar hästar som är fruktansvärt mycket hanterade hos de mindre som kanske gått i mindre flockar och helt enkelt fått väldigt mycket uppmärksamhet. Det är ju vad man själv vill ha. Kanske vill man ha unghästar som man kan forma själv… Det är jätteroligt att leta. Jag har köpt både ston från stora stuterier och från små och även privat. För min del var ponnyerna helt olika varandra. Det är charmen med det hela.

Lycka till!

Kratern
0

Jag skulle vilja fråga …..vilken inriktning vill du ha på din shetlandsavel?

Ska du gå efter stam så är det tyvärr lite olika om man vill satsa på travponnyer och enbart utställningsponnyer.

Att få det att gå runt går nog om man har eget foder och egen hingst, men du kommer nog inte att kunna leva på det.

VeronicaP
0

Går att kombinera avel,utställning och trav ponnyer. De kan både vara bra utställningsmässigt som travponny det ena behöver ju inte slå ut det andra, vet många fina diplom/utställningshästar som gå väldigt bra på travet.

Pheobe
0

#5 tror inte tanken var att leva på det, eller? Inte många som kan det tror jag

Karin84
0

#5 Jag vill ha en shettlandsponny som jag kan köra med oxå, annars är det nog mest utställningsponnier jag vill satsa på.

#7 Nej, tanken är inte att leva på det.. det förstår jag att det inte är lätt.  Just nu jobbar jag bara halvtid, och då hade det varit kul att ha något här hemma att pyssla med. Sen vill man ju inte att det ska gå jättemycket back heller..

Annette
0

Jag tror man måste räkna med att gå back ganska många år innan det eventuellt går runt.

Kratern
0

#6 Visst GÅR det, men det är fortfarande olika stammar. Tror inte att man satsar på t.ex Dollman som far om man vill ha fram SUCH ponnyer. Jag har själv ett "Dollman-sto" så inget ont om honom. Bara ett exempel.