Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 552 ggr
nallebjörn
0

Olika koliksymptom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag ska köra med min uppsvällda valack till veterinären på onsdag tänkte jag höra om någon varit med om samma sak nån gång.

För en månad sedan fick han kolik. Tog tid att häva och jag känner att han inte blev helt bra liksom. Han äter dock som vanligt men är mkt slöare. För nån vecka sedan började han svälla upp om magen och han ser ut som ett dräktigt sto. En stoor bula under magen. Funderade på om det var vätska eller kanske gaser. Djursjukhuset tyckte inte det lät akut så jag har beställt tid här på kliniken.

Har någon sett en ponny svälla upp precis under buken? Inte ödem eller så utan hela magen liksom. Han är mkt tröttare än vanligt men äter. Går just nu i en liten hage utan gräs. Lite småplock bara. Gjort det i ett par dagar och magen har krymt lite men ser ändå skum ut. Fällt har han inte heller gjort. Ska kolla efter infektion antar jag men det ser så himla skumt ut om magen. Han har inte gått på mkt gräs heller utan fått gå på magert bete.

Milla
0

vet inte alls vad det kan vara, men jag håller tummarna för dig att det ska gå bra

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Fjunet
0

Det ser onekligen lite skumt ut. Hoppas allt går bra!

nallebjörn
0

Kommer det ut ett föl går jag och dränker mej Hemlis

Skämt och sido. Är det någon som vet om tarmen kan vrida sej och sedan ha kvar det läget? utan att det liksom gör ont sen

Fjunet
0

Har du tryckt på det? Är det hårt? Ömmar det? Hur ser det ut på andra sidan?

Milla
0

#3 nej det har jag aldrig hört talas om att dom kan.

nallebjörn
0

han ser ut som ett päron. Dvs lika mkt på båda sidorna. Det känns som vanligt tycker jag. Men han blir irriterad när man känner.

Sofia_Schultz
0

Har han tarmljud?

nallebjörn
0

#7 emellanåt har han det men det skulle inte skada med lite mera. Även efter han fick dropp förra gången lät det lite för lite från tarmen

nallebjörn
0

Varit iväg med "gammelmannen". Troligen har han fel på levern då han nu fått lite gulsot också. Får svar på proverna på fredag men det skall vara behandlingsbart om det är levern.

Anna Johansson
0

Stackars dig! Du har inte så tur med dina pollar du inte. Hoppas att det ordnar sig i alla fall! Lycka till!

Milla
0

håller mina tummar för dig och Gino

Ellinor Johansson
0

Håller tummarna Anna.

nallebjörn
0

#10 har flera gånger funderat på att samla frimärken istället. Eller kanske bokmärken med hästar….  Men vad vore livet utan hästarna! förvisso slipper man veterinären och dyra räkningar men livet vore nog trist.

Han ska säkert bli bra den gamle mannen. Bara han själv vill så blir det nog bra.

Sofia_Schultz
0

Hoppas allt går braaa!!