Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1067 ggr
nallebjörn
0

Konstantskimmel

Har hört att man inte ska betäcka två konstanta skimlar med varandra. Kan någon förklara närmare varför?

Linnah
0

I dubbel uppsättning (dvs homozygot för konstantskimmel) så dör fostret i tidigt stadium. Det är alltså 25% om man betäcker två konstantskimlar med varandra.

nallebjörn
0

#1 ojdå, ja det vore ju inte så kul. Men varför?

Linnah
0

Har inte min färgbok i Sthlm så jag kan inte svara på den exakta orsaken.

Fostret tillbakabildas i alla fall och dör.

I praktiken innebär det att av de föl som föds efter två konstantskimlar blir 2/3, dvs 67% skimlar, och 1/3, 33%, inte skimlar. Det är om man räknar bort de foster som dör.

Sehvrin
0

#2 Jag skulle gissa på att det är för att det inte bara är färgen som följer de generna, utan även andra egenskaper, exempel på allvarliga genetiska fel som är färgrellaterade är om man korsar två Overo-skäckar så kan man få ett "leathal white"-föl, har för mig också att nån sa (Kiara, tror jag det var) att man inte ska korsa homozygota tigrerade för att fölet kan få synfel/bli blinda.(gah, jag har säkert blandat ihop saker nu Fundersam)

Men jag är ingen expert och kan inte förklara närmare varför det är så….

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

thira
0

Det ligger ett letalt anlag kopplat till det färganlaget (Rn) som om det blir i dubbel uppsättning, alltså homozygot, gör att de fostren dör.

Ellinor Johansson
0

De gånger våra konstantskimmel hingst betäckt konstantskimmelsto har fölen inte blivit konstantskimmlarFlört

Vet någon hur länge de fostren som har dubbel uppsättning utvecklas?

hippoteket
0

Det är egentligen ingenting som hindrar att man betäcker konstantskimmel med konstantskimmel. Det utvecklas aldrig något foster om det råkar bli dubbel uppsättning av Rn-anlaget, så det man märker som stoägare är att stoet brunstar om. Det är INTE som med OLWs-anlaget (som diskuterats i nån annan tråd här, färggenetik hette väl tråden?) att det föds fram föl som dör kort efter födseln = brott mot djurskyddlagen att avla på OLWs i dubbel uppsättning. Utan helt enkelt bara 1/4 av betäckningarna (statistiskt sett) resulterar i ny brunst pga detta.

Sehvrin
0

#7 Jo, jag förstod det, men jag kunde inte komma på nått annat ressesivt anlag som var kopplat till färgen, men ändå inte färg (om ni förstår vad jag menar)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus