Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3316 ggr
Pheobe
0

Får och hästar

Finns det någon som har får tillsammans med hästar på "bara" elstaket?

Funderar på skaffa tre tackor eller så men är inte sugen på att sätta upp fårnät

tilja
0

Det är olika, vissa får har respekt för elen och andra inte. Problemet är ju att de har så tjock ull så de kanske inte känner av den. Jag har precis tagit bort tre tackor som var omöjliga att stänga in. De som är kvar går bra med elstängsel. Ett litet tips kan vara ha ha ett ställe där man utfodrar fåren dit inte hästarna kan ta sig. Jag har en hage där fåren tar sig in genom en låg "port" och de kan även gå in i lagården. De måste få äta i lugn och ro utan att bli ivägjagade av hästarna hela tiden. Sedan går de tillsammans med hästarna i en större hage. Funkar jättebra!

Pheobe
0

#1 tack, vad ska man ha för ras? ska bara ha till att beta, helst med en ull som inte släpar i backen

Annette
0

Köp får utan horn. Vår granne hade får med horn, de rymde till oss och gick med våra hästar. Det var inga problem förrän de började riva ner elstaketet med hornen, då kunde de inte vara kvar längre.

Pheobe
0

#3 inga gutefår då med andra ord =)

Annette
0

#4. Så hette de nog, ja. Snälla var de, men man blev ju ilsken över allt extra arbete de ställde till med.

tilja
0

Har även jag dålig erfarenhet av får med horn då vi korsade in gutefår med våra finullskorsningar. De visade sig bli omöjliga att stänga in. Å andra sidan har grannen rena gutar som aldrig smiter. Har rensat bort samtliga gutekorsningar nu. Jag är inte så bra på fårraser, kolla någon sida för fåravel. man måste nog klippa de flesta får en/två gånger om året. Ta hem dem när de är relativt nyklippta och se till att ha bra "kräm" i elstängslet!

IdaS-A
0

Vi har får bakom elstaket vilket funkar bra, fast en och annan rymmare har det funnits.

Grannen har gutefår och de är jättetrevliga och rara, fast som sagt de har horn.. Tror att grannen sa att det är en av få får raser som ej behöver klippas för att de fäller av ullen.

tilja
0

#7 Just det, så var det ju….gutarna tappar sin ull. De faller av i stora sjok.  De är förövrigt väldigt vackra tycker jag!

Fiffilura
0

Vi har gutar. De är underbara, lugnare än många andra raser. Alla får blir hopplösa när (om?) de väl kommer på hur man gör för att rymma. Vi har för första gången på alla våra år haft en rymmare denna sommar som dragit med sig hela flocken :-( Hunden är väl den enda som är glad då hon fått jobba ordentligt!! Men ledartackan, som var den som rymde, ligger i frysen nu….

Vi har en stor flick på ca 25 får med hästarna på fyra eller fem trådar (blanktråd) och det har funkat utmärkt ända tills denna sommar. Jag kan varmt rekommendera LG produkter, de är mkt kunniga på fårstaket…

Gutefår är trevliga, lugna och man avlar på de genuina ursprungliga egenskaperna som t.ex. goda mödrar, ullfällning och ett rastypiskt utseende.

Vill du veta mer så fråga gärna….Glad

Fiffilura
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in en bild på två av våra baggar… numer finns bara den svarta kvar…

Pheobe
0

#10 tacorna har också horn? kan dom inte skada hästarna?

Fiffilura
0

Japp, tackorna har oxå horn. Kan och kan… tror i så fall risken är större åt andra hållet… en välriktad spark från en häst….

Det har funkat hur bra som helst i alla år, inga skador. Det jag har varit noga med är att fåren har ett eget ställe där hästarna inte kan komma in, för det är ju hästarna som bestämmer…

Den enda gången jag kan vara lite orolig är då lammen går ut med hästarna för första gången… men det har oxå gått bra. Unhgästarna tycker det är skitkul med lammen. Allra allra första gången mitt russto träffade lammen stod hon och "föllockade" på dem.

Lägger in en till bild.

Fiffilura
0

Och en till ;-)

susanne-s
0

#0 Tryck nosarna mot tråden en gång direkt när du får hem lammen, dom glömmer inte bort det. Bra med ström är ju A och O för att stänga in alla djur, men vet dom att stängslet gör ont så går dom inte ut…samt har mat förståss.
Ibland har vi haft problem med lammen… som lämnat mammorna. men nu kán dom gå på varsin sida av stängslet när dom skiljs av, dom går inte nära tråden…efter att jag lite elakt visat hur det känns!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ulla L
0

Denna sommaren lånade vi tre tackor med lamm, 9 får alltså, för att beta ner tre små hagar som vuxit igen ganska bra. Vi hade en massa rullar fårnät i ladan efter fåren vi hade i början av 90-talet, och de räckte precis runt de risiga hagarna. 

Men jag tror faktiskt att det hade varit bättre med eltråd, för lammen lärde sig snabbt att åla sig igenom på de ställen där rutorna blivit lite sneda eller uttöjda. En stöt pä nosen hade säkert varit mycket effektivare. I början av sommaren var det åtskilliga lammjakter runt Sörgården! Och sedan fick man ju leta reda på stället de lyckats smita ut genom och laga det… Nåja, till sist hade vi försås täppt till alla "utgångar" och det blev lugnt och fridgullt i hagarna igen.

Det blev väldigt fint i hagarna kan jag meddela!

Daladis
0

Som flera redan rått: Köp får som är vana vid elstängsel. Är dom "rätt" stängslade från början och man kan "påminna" dom någon gång imellanåt, kan fåren gå innanför samma typ av stängsle som shettisarna. Mina får ha gått innanför två eltrådar och det har funkat jättebra. Jag tipsar om Gotlandsfår, dom är jättetrevliga, eller någon köttras. Själv tycker jag att många raser är tilltalande, därför har jag: Oxford Down, Gotlandsfår, Finull och Guteblandning… låter som jag har massor av får, men det är bara 9 st. Lycka till! //Erica

garrilina
0

Jag har gotlandsfår, de är trevliga och lätta att ha att göra med. Är en pälsras så de är inte så stora som vissa köttraser. Felet som man oftast gör med eltråd är att tackorna går i för stor hage när lammen kommer och då "bekantar" sig inte lammen med eltråden. Jag brukar släppa dem på en liten yta de första dygnen och eftersom lammen är nyfikna går de fram till tråden och nosar, det gör de aldrig mer om sedan. De präglas ju mycket av sina mammor också är de rädda för stängseltråden så blir lammen likaså.

Själv har jag aldrig fåren och hästarna i samma hage utan jag växlar de betar ju olika saker och hagarna blir jättefina, deras parasiter bekämpar ju varnadra också så det blir parasitfria beten.

AnnaLundin
0

Jag har finullsfår gående tillsammans med hästarna på bara elstängsel. Det funkar jättebra här. Ett tips bara är att du köper får som gått på el sedan de var lamm, annars kan det vara värre. Och släpp dem på elstaketet först när de hr nyklippta, så de känner strömmen…

Just nu har jag mina 14 fårskallar tillsammans med 2 halvblod och en shettis och de brukar stå allihop samtidigt runt hösilagebalen och äta! Fåren har lärt sig att läsa hästarnas signaler, så de flyr fältet om hästarna blänger på dem med plattade öron…

IdaS-A
0

Så här mysigt hade min hingst Estel i våras med en liten nykläckt lambi :)

Pheobe
0

jag tänkte luska runt lite och se om man kan hitta några lamm födda i år, om inte alla är slaktade redan =( Annars två tackor där en gärna kan vara dräktig. Sen tänkte jag mej inte fler får. Ska inte ha uppfödning utan hoppas kunna hålla jordfloran bra här med olika djur. En granne ville jag skulle köpa highland cattle av honom =)

Daladis
0

#20-Så där tänkte jag också…. ca 3 tackor som kan hålla hagarna  fina….Oskyldig, nu har jag 9 st.

Pheobe
0

#21 men jag kan nog inte ha fler. Får kräver ju mkt mat och det får nog inte plats om man ska öka antalet hästar =)

[LinneaDahlberg]
0

Jag kan tvärtemot rekommendera får med horn. De är mycket lättare att hantera med sina "handtag" =P

Vi har allmogefår- utrotningshotade svenska raser. De är ju bra om man vill hjälpa till att hålla uppe fårbeståndet. Många av lantraserna är dessutom ganska små (roslagsfårstackor väger t.ex. runt 40 kg) så är lätta att hantera på det sättet. De är dock inte så bra om du vill arbeta med ullen. Våra klipps en gång per år (då det börjar bli varmare på våren) eftersom de går ute året om och måste ha lång, värmande ull till vintern.
Kolla på www.allmogefar.se om du vill läsa mer om lantraserna

Pheobe
0

en vän till mej har blandrasfår med fin ull, tjock och gosig, jag får väl klippa dom en gång om året, har man två ska det väl gå kvickt. Men inte klippt får på snart 10 år och det är inte det lättaste göra vet jag.

Hur gör ni med får och eltråd, hur många trådar? Jag tänkte sätta en tråd till mellan den nedre och den i mitten. Min nedre ligger väldigt nära marken

Fiffilura
0

LG produkter som faktiskt finns i dina hemtrakter, närmare bestämt Sölvesborg är kanonbra på fårstängsel. De rekommenderar att den nedersta tråden är ca 20 cm från marken och sen att det är ca 20 cm mellan trådarna….

De är oxå mkt kunniga på hur man gör för att få maximalt tryck på strömmen, med jordning och så…. Kan verkligen rekommendera dig att ringa dem! De är jättetrevliga!

http://www.lgprodukter.se/

[Anna-N]
0

#23: Vad skoj med allmogefår :-) Våran granne är ursprunget till Svärdsjöfåren…De står en del om dem på Allmogefårens hemsida. De har gått på våra marker och betat tidigare och i dag har de en lite besättning kvar. De kännetecknas som mkt goda markvårdare vilket man verkligen ser också.

susanne-s
0

#25 dom måtten gäller vid rovdjursstängsel.
Men det fungerar säkert jättebra.
Vi har lägsta tråden på 20-30 cm och nästa 25 cm över ungefär och det fungerar…Jättebra med två låga trådar även till Shetland!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hallonbuske
0

Deras hemsida.

Ledin
0

söta är dom men gösses jag orkar inte höra när man öppnar stallet bäääääääää bäääääää bääää har vart med om det phuuu va det var tjöt på dom mat mat mat Förvånad

AnnaLundin
0

#29 - Jag måtte ha stumma får eller något, för mina fårtanter bäar nästan ingenting…

Miija
0

Kan det inte vara med får som med hästar?

Mindre gnägg/bäande om de har fri tillgång till mat?

AnnaLundin
0

#31 - det är säkert så…

Fast det är ändå stor skillnad mellan olika fårflockar. När bonden från grannbyn släpper sina bä-tanter på bete på åkern som gränsar mot vår närmaste hästhage så är det oväsen därifrån OAVBRUTET de första dagarna och därefter låter det ofta därifrån också. ALltså de låter så att vi knappt kan sova…

Våra egna får låter nästan aldrig, har inte gjort heller.

Pheobe
0

funderar på att ha sommarfår… låna några av grannen och lämna tillbaks dom till vintern…

[LinneaDahlberg]
0

Glömde ju säga om staketet!
Vi har oftast fårstängsel om det finns, då det håller dem inne. Vill vi ha hästarna på samma yta sätter vi in distansisolatorer och drar tråd runt.
På andra ytor har vi sån där elvajer. Det fungerar också, men då har vi 3-5 trådar, lägsta tråden bör inte vara högre än max 20 cm frå marken, högsta beror väl lite på om man har får som är benägna att hoppa eller inte (har varit med om ett pälsfår som hoppat över 2 meter höga inhägnader. det var inte hos mig, så jag vet inte riktigt hur det gick till, men ut kom hon, och inte under…)
Stolpar bör vara kraftiga så att man kan spänna tråden ordentligt, och naturligtvis ordentligt med el i.
Våra får rymmer aldrig på vintern när de vet vart de har maten. På sommaren är gräset alltid grönare på andra sidan, så då krävs ordentliga staket. Har en granne som alltid väntade med att släppa ut fåren tills de regnade mycket, och då höll de varje tacka eller lamm mot tråden så de fick en kraftig stöt. Det fungerade, och det är ju bättre än får som rymmer och kan skadas, men jag kör hellre på ordentliga staket.
Sen är inte alla individer jobbiga. Det är oftast endast ett fåtal som rymmer från början.

#26 så spännande! Tycker om svärdsjöfåren. Mamma är lite inne på att skaffa det nu. Hon är aktiv i Svenska Allmogefårföreningen och vill ha en tredje ras (har även klövsjöfår) och svärdsjöfåren skulle passa våra behov, dessutom är de extremt utrotningshotade. Har även tittat på helsingefår.

[Anna-N]
0

#34: Är det ett 30-tal det finns kvar av Svärdsjöfåren. Det är verkligen inte mkt.

[LinneaDahlberg]
0

#35 tror de ligger på runt 40 nu?
har inte de senaste uppgifterna, men många är de inte

Fiffilura
0

Som jag skrev tidiagre har denna somma varit bedrövlig. Fåren har till och med tagit sig genom fårstängslet, alltså nätet. Antingen kröp de under!!, trängde sig ut genom hålen eller så bara sprängde de stängslet. Men nu är den värsta tackan inte kvar, så efter det så håller de sig faktiskt inne….

Så vill de ut så är inte ens fårstängsel en garanti - tyvärr!!

Klasselover
0

I stallet går det 5 tackor varav 2 ungtackor tillsammans med hästarna. Går jättebra, vi har trästaket runt samt en å som ringar in hagen. På en sida går hagen över till travarnas hage, med elstängsel, och där står jämt fåren och äter, så det funkar inte hos oss.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

KevinKlein
0

¨va hade ett vanliga en trådar 3 st och dom två fåren höll sej kvar :D

AnnaLundin
0

Har man enstaka får som börjar rymma genom staketet så bär man plocka bort dem ur flocken direkt, innan de börjar dra med sig resten av flocken…

Midlingur
0

Åhhh, jag älskar får! Önskar att jag också hade det. Var "skötare" på ett får när jag var yngre, på en 4H-gård. Satte man sig ner på huk så kom hon direkt och la huvudet på axeln. Klappade man henne så viftade hon på svansen.