Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 731 ggr
Midlingur
0

Är det ok?

Jag har tänkt på en sak. Hundar och katter har sällan 4-5 olika hem under en livtid. Då skulle man tyckt synd om djuret som behövt byta hem så ofta. Vissa skulle kanske tillochmed gå så långt att kalla det djurplågeri. Men när det gäller hästar så är det nästan "standard" att t.ex. en tävlingsponny bytar hem vart 4-6 år. Varför är det okej för hästar att byta hem oftare?

Marta
0

Det är det väl egentligen inte. Jag har för mig att man kommit fram till att hästar är väldigt rotade i sin flock, och att det är ett stort trauma för dem att byta hem. I den mån man nu kan ta reda på det..

Det är väl bara så att man av ekonomiska/praktiska orsaker inte valt att ta till sig detta på samma sätt som med hundar och katter.

Jag har jätteångest när vi nån gång säljer en pålle, får jag sen höra att den snart efter är såld igen ångrar jag verkligen bittert att vi sålde den.  Jag gillar inte att de håller på och vandrar som en lånebok på bibblan.

VeronicaP
0

Något som vissa tycks glömma är med att när man köper en häst så kan det ta upp till ett år innan en häst bott in sig i sitt nya hem och det kan även ibland ha förklaringar varför de nya ägarna kan tycka att den nya hästen uppför sig dumt.

Jag hör ibland att ja men så gjorde den ju inte hos den förra ägaren , nä men där var den inbodd också , eller det där när de köpt en ny ridhäst och den ska ridas med en gång och hålla på och hästen krånglar då är det genast hästens fel , men låt hästen bara få vara ibörjan så den kan börja kolla in sitt nya hem innan man ställer en massa krav på den .

Jag vill ju inte att mina hästar ska vandra runt hela tiden och vad jag vet så har de som jag sålt inte fått göra det iallfall ännu , en B- ponny som vi sålde till en är nu såld till en annan familj där han kommer att först få tävla med stora syster och sen lilla syster så där kommer han få stanna ett bra tag och han hade även det skitbra hos de förra ägarna *ler*

AusaBausa
0

#2 sådan var jag i ärlighetens namn m min travare…han betedde sig JÄTTE illa när jag kom hem m honom o efter 2 månader var jag SÅ trött på honom så jag ville sälja honom på nytt…men som tur var övertalade mina hästkompisar att ge honom chansen lite till o verkligen jobba m honom och visa honom vem som skulle leda vem…och mkt riktigt efter mkt jobbande på ledarskapet så förvandlades han t den häst jag provridit hos förra ägaren!!!! Sån tur man har kompisar ibland som peppar en när allt känns så pestigt!!! Aldrig igen ger jag upp så lätt!

[LinneaDahlberg]
0

Man måste tyvärr även tänka på att hästar lever längre än t.ex. hundar och katter, kräver egentligen en hel del mer arbete i jämförelse för de flesta (det beror väl på hur hästen bor och vad man använder sina djur till), plus att man kan växa ur en häst storleksmässigt, vilket man inte kan med en hund eller katt.
När djuren lever och bor under så olika förhållanden i vårt samhälle är det tyvärr svårt att jämföra allt rätt av.

AnnaLundin
0

jag tycker inte att det är någon stor katastrof att hästar byter ägare några gånger under livet. Jag tycker snarare att det är märkligt att hundar och katter inte gör det… Och att dessa inte har något som helst ekonomiskt värde efter valp-/kattungestadiet utan helst ska omplaceras utan kostnad även om de kostat många tusenlappar från början…

[LinneaDahlberg]
0

#5 jag tycker det beror på varför de flyttar. så länge allt sker för djurets bästa. jag skulle varken vilja göra mig av med en hund eller häst (eller annat djur) jag haft länge, om det inte är så att jag tror det skulle må bättre av att vara med någon annan, av vilken anledning nu det kan vara.
Man kan aldrig räkna med att komma överens med alla djur t.ex. Man har personkemi, precis som med människor.

Jag hade en hamster som haft 4 hem innan han kom till mig, 7 månader gammal. det tyckte jag hemskt tråkigt, och han stannade hos mig i ett år, tills han dog.
Men samtidigt trivdes han inte hos någon av de tidigare ägarna, så jag tyckte det var bra att han ändå kom någonstans där han trivdes till slut, och att de hade vett att föstå att han inte mådde bra innan. Han levde ändå hos mig i över halva sitt liv.

AusaBausa
0

Självklart måste man ju utgå från varje enskild individ…trivs inte hästen el annat djur så är det ju bättre o flytta än o stanna trots den flyttats mga ggr i sitt liv!!!