Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3733 ggr
PetraJ
0

Bärandsröta

Min vännina har fått bärandsröta på sin en häst. Det var inte mycket. Vad brukar ni göra om ni får det på era hästar?

Gosa
0

Har haft det ibland, men mest på mina Islandshästar.

Hovslagaren skär upp lite grann och tar bort så mycket han kan utan att det stör hästen. Därefter behandlar man med Virkon S varje dag och håller hästen så torr som möjligt om hovarna Glad

LYCKA TILL

PetraJ
0

Skall man göra det morgon och kväll?

Gosa
0

Jag har gjort det en gång/dygn men så ofta som möjligt är ju bra… Bärrandsröta kan vara en lång procedur men det brukar ge med sig till slut om man bara är noggrann och har en bra hovslagare som kan titta till det med jämna mellanrum.
Borsta ur hovarna ordentligt och se till att det inte "packar sig" lera eller annan smuts i "fickorna", spraya sedan med Virkon S blandning på hovarna.

På min Islandshäst som fick problem med detta redan vid 8-9 månaders ålder så tog det ända till hon var ca 2 år innan allt var helt borta på alla hovar… nu har hon kanonfin kvalitet på sina hovar, är snart 4 år gammal och har t.o.m fått skor på fossingarna.

PetraJ
0

#3 Skall man ha tjära på?

Gosa
0

Jag vet faktiskt inte?? Det har aldrig min hovslagare sagt något om?? Vi har kört med Virkon S som desinfektionsmedel och uttorkande. Sedan är det ju *skit* att det är så lerigt i hagarna nu men det ska ju bli bättre. Be din väninna att ställa hästen i en så torr hage som möjligt, det hjälper mycket.

Fiffilura
0

Jag har jätteproblem med det och har blivit lite av en expert på det ;-)

Detta är vad jag lärt mig: För det första så måste allt bort!! Annars så ligger det "onda" där och pyr så det spirder sig. Det spelar ingen roll vad du tvättar med; virkon, klorin, vätesuproxid, jod m.m det kan inte tränga tillräckligt långt in om det ligger en bit upp i hovväggen.

Så, se till att din hovis eller klinikhovis tar bort ALL röta. Först då kan du börja "behandla" det vill säga hålla rent. Flera gånger i veckan behöver du göra rent hovarna ordentligt, alltså kratsa, tvätta och sen ev. ha på nåt medel…..

Har hovis skurit upp ett hål kan lägga in tjärdrev där så inget skit åker upp.

Att ha på tjära innan allt är borta är dumt, det täpper bara till och bakterer och svamp trivs i syrefattiga miljöer. Det gäller även lera som ligger och täpper till.

Jag var så sent som i november med mitt föl till klinik och verkade upp 3 av hovar. Det ser illa ut, men det är det enda att göra!!

Jag verkligen HATAR bärrandsröta och är smått hysterisk ;-)

Bärrandsröta och WLD är visst INTE samma sak. Det ena är bakterier och det andra svamp.

[Croneld]
0

# 6 Har gjort precis som du. All röta måste bort sen är det bara att hålla på med att hålla det så rent som möjligt tills hoven växer ut igen. Virkon S i början sen har jag kört med Truch Buster (från Hööks eller Börjes)

Lycka till!

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina unghästar drabbades av röta som startade i en spricka om vita linjen. Jag gjorde som #6 beskriver: Hovslagaren verkade upp problemområdet och sedan fräste jag ur med väteperoxid dagligen. Såg till att ponnyn gick på torrt underlag. Det blev bättre efter några verkningar, besvärligt och oroligt sådant här…

Annette
0

Har man riktig otur kan det komma under skon. På sex veckor, mellan två skoningar, kan det gå riktigt långt. Det gjorde det på vårt ena sto. Hon sövdes och hoven verkades upp. Det tog ett år innan den vuxit ut och såg ut som vanligt igen.