KÖRNING: Ryggning
Känner mej lite förvirrad efter gårdagens körträning och måste höra med er hur ni gör när ni ryggar era ponnysar i vagn…
Körtränaren sa igår att man ska ta i en töm åt gången, höger töm för att flytta höger ben, vänster töm för vänster ben osv. Så fick jag iofs lära mej i ridningen oxå i början på 80-talet, innan jag fick lära om: Att även om hästen går bakåt i ryggningen ska den tänka framåt och därmed ska man rida precis som när man rider framåt (skänkeln) men hålla emot i handen. När hästen inte kan gå framåt, så får den istället gå bakåt. Att ta växelvis i tygeln (och flytta respektive skänkel bakåt steg för steg) inbjuder till en sned ryggning.
Det lilla jag tränat på ryggning med mina ponnyer i töm och i vagn, har jag alltså gjort på samma sätt, vilket jag tyckt fungerat - även om jag inte kan påstå att ryggning framförallt i vagn är befäst ännu.
Så hur gör ni? Och hur har instruktörer sagt till er..?

Du ska göra som du har lärt dig i slutet , hästen ska alltid tänka framåt även i ryggningen, det andra sättet med en tygel åt gången är gammalt och förlegat ;-)

jag tar i tömmen lite och ger ett komando att hästen ska gå back.. t.ex. Kom-back..
När jag ska lära en o backa tömkör jag i grimman och lägger tryck med båda tömmarna ,säger back, och så fort den visar att den vill bakåt så ger jag eftergift.sen brukar det gå av sig själv.Ibland tar jag tag i bara en töm åt ggn men då är jag med med den andra tömmen o parerar så det e sällan det går snett.Ibland behöver man ju backa snett tex.om man ska lasta nån stock i skogen o då är det bra om dom kan det "gammla" sättet.:)

Rygga din häst såhär: Gör en halvhalt som du brukar när det är dags att gå framåt, säg back istället för att smacka(det betyer ju framåt) och lätta inte på handen som du gör när du kör framåt. Även en ovan häst backar i rena förvåningen, börja gärna i en svag nerförsbacke, så vagnen rular lätt undan. Man ska undvika att slita hästen i munnen, och inte såga hästen bakåt. När den gått ett par steg bakåt stannar man och kör framåt igen. Träna litet då och då, bara et tpar steg i början så hästen begriper vad den ska göra. När den vet vad den ska göra, det är då man kan börja träna backning in i port och sånt:)

Jag har alltid lärt in röstkommandon för olika moment, och sen förstärker jag med tömmen eller pisken om det behövs. När jag har lärt in ryggning så har jag lirkat lite med båda tömmarna (millimeter-rörelser) samtidigt som jag har gett röstkommandot "back!" och när hästen tar minsta lilla steg bakåt så har jag berömt. Kallblodet som jag hade förstod inte riktigt det där med ryggning, så med honom behövde jag lägga pisken på bogen samtidigt som jag lirkade med tömmen, för det mesta. När jag lärde honom rygga så ställde jag honom mellan två cavalettibommar (upphöjda) med ett staket rakt framför. Då hade han inget annat val än att backa ut, och genom det lärde han sig kommandot "back!", även om pisken på bogen behövdes 8 av 10 gånger som en påminnelse.
Som överkurs kan man ju börja med backningar i vinkel m.m. när hästen väl har förstått vad det går ut på.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag tar i båda tömmarna och säger kom-back, om han börjar svänga åt ett håll tar jag mer i en töm och lägger pisken mot sidan så han rätar upp sig.
#5 Jag har alltid lärt in röstkommandon för olika moment, och sen förstärker jag med tömmen eller pisken om det behövs.
Jag med. Använder alltid rösten. När vi tränat in backning (till hingst prem när det behövdes) så lärnde jag dem att lyssna på rösten och sen sa jag typ "Å backa"
Delad glädje är dubbel glädje :)
jag är självlärd, både jag och ponnyn för att vara nogrann, och jag fick lära mig ryggning av pållens ägare. så det jag gjorde i ett år var att säga back och bara hålla i tömmarna när han backade. och han är hur duktig som helst på att backa!! sedan fick jag också lära mig höger vänster töm för höger vänster ben osv. han går inte lika fint i ryggningarna nu som innan, men nu gör jag iaf på rätt sätt. nu har vi väldiga problem med bett för tillfaället. nuvarande bett är jättesvårt att rygga på. han fattar nästan ingenting.

Intressant.
Jag o ponnyn har problem emellanåt med ryggningen. Han kör upp huvudet så fort jag tar minsta i tömmen, så jag brukar bara göra halt o säga back. Får man säga back på tävling?
Skriver ett litet svar jag med
.
Jag kör (och rider) alltid med mycket eftergift snart inpå uppnått mål, och så gör väl de flesta antar jag. När det gäller backning använder jag mig också av röstkommando då det underlättar mycket i all hantering. Jag måste säga att jag inte förstår att detta med att ta växelvis i töm/tygel skulle vara förlegat, varför då? Allt beror väl på hur man gör det, eller..?
Jag ryggar mina hästar på båda sätt och när jag tar växelvis gör jag det ett steg i taget, tar jag i höger töm styr jag höger fram och vänster bak och jag måste då ge en eftergift och lätta i tömmen så snart hästen flyttar dessa ben. Är jag för sen med min eftergift kan den komma att ta fler steg och backar då snett bakåt. Ger jag eftergiften snabbt och hästen inte backar för fort utan väntar på nästa kommando kommer den att backa rakt då jag sedan tar i vänster töm. Förstår du hur jag menar…?
Oftast lär jag hästarna att backa i olika moment med början av tryck på nosryggen, bogen osv tillsammans med röstkommando. Lär den att ge efter för tryck helt enkelt. När det är dax för grimma eller träns vet den vad som gäller och då går det ju lika bra att backa rakt bakåt med tryck i båda tömmarna. Om hästen går krokigt beror det ofta på helt andra saker än hur jag tar i tömmarna för att backa den. Den kanske inte är förberedd på uppgiften, står krokigt ifrån början eller så begära jag för mycket och backar för långt och för länge, beror oftas på mig alltså
. Vilket sätt jag använder beror helt på individ och situation.
Måste säga hur som helst att en häst som kan rygga bra den klarar ofta allt annat väldigt bra också. Lycka till med körningen!