Luzernpellets
Enligt säljaren så kan man utfodra luzernet uppblött eller torrt,det spelar ingen roll,vänner man pratat med gör ungefär50/50.
Hur gör Ni härinne ?och hur mycket ger Ni era små ?
Jag blandar alltid upp det i vatten. Mina får bara 2,5 dl per dag, havre 3 dl, betfor 1dl, mineraler 0,25 dl och 3 kg hö.

Ja blötlägger ALLTID luzernpellets. Men vet när ja jobbade i dressyrstall så gav dom de torrt.
Mitt sto får 2 del morgon och 2 dl kväll.

Jag ger inte lusern nu men skulle aldrig ge det torrt. Ger inte ens "vanlig" pellets torrt längre.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Vi gav vår gamling lusernpellets. Det lades i blöt på morgonen och hon fick det på kvällen.

Jag blöter det oxå, annars kan du prova lusern hackad strå.
Det har jag istället är som ett grov foder. Mkt bra
Lägger det i blöt (varmt) innan utfodring. Ger inte så mkt i år- en eller ett par dl / per häst. Har så pass bra grovfoder.

Vi har inte blötlagt det när vi behövt fodra med luzern, det var många år sedan sist.

Jag blötlägger men man behöver inte göra det , men då vi gjorde det på ridskolan så har jag gjort det här hemma med av bara farten .

Jag blötlägger allt foder, då det ändå ligger i samma hink. Men vanligtvis så ger jag "vanligt" lusern istället.
Jag fodrar med torra lusernpellets.
Om man har hästar som äter långsamt och därmed tuggar pelletsen tillräckligt länge för att hinna blöta upp den med saliven så är risken för foderstrupsförstoppning ganska liten. Och kastar de i sig maten kan de få foderstrupsförstoppning även av hö…

Ger absolut inte torrt. Hade en häst som fick foderstrupsförstoppning efter att ha ätit torr lucern som råkat spillas av barnen i på boxgolvet.