Kataloglösa utställningar
Jag tror vi har diskuterat detta ämne ett antal gånger.
Här är några tankar som dök ut i huvudet i går.
Idag när alla kataloger ligger på nätet i god tid före utställningen ( Jättebra ideé Cattis) finns det möjligheter att besöka en utställning för att se tex. en hingst man är intresserad av, någon äldre släkting i ens pålles stamtavla, kanske en avkomma efter en liknande kombination är som jag planerar visa, ja listan kan göras hur lång som helst.
Om utställningen ska vara kataloglös kan inte utställningsledningen välja en välja en domare som de har så mycket förtroende för så man kan be domare att inte titta på nätet. För utställarnas skull och övriga intresserade att katalogen värdefull.

Jag respekterar de som väljer att arrangera en kataloglös utställning. Jag skulle kunna tänka mig att anmäla hästar dit. Men jag skulle inte åka många mil för att bara titta, när jag inte vet vilka hästar som är anmälda. Visst, alla hästar är värda att ses, men jag vill ändå veta om det t ex är några för mig intressanta hingstar anmälda. Jättebra att de utställningar som har kataloger läggs ut på nätet!

Jag kan bara instämma jag åker inte heller och kollar på en utställning som är långt borta om jag inte vet vad det är för hästar som ska visas , är det bara runt hörnet kan man ju göra det .
Men oftast är det ju rätt så många mil man får köra för att ställa ut eller bara för att titta..

Tycker det är bra att det finns flera alternativ, även om jag kan hålla med om att kataloglöst kanske inte är så publikvänligt. Men i ärlighetens namn brukar det ju inte vara så väldigt många fler på plats än de "närmast sörjande" heller…
(Undantag finns)
Räcker det inte med att domaren inte vet vad det är för pållar som visas ?

#4.Jo, om det fungerar.
#3. Jag åker både 10 och 20 mil enkel resa för att "bara" titta ibland.
Vi har förr skickat ut katalogen till utställarna på våra kataloglösa utställningar, d.v.s endast domaren har blivit utan.
Efter varje klass har domaren fått läsa innantill när han/hon "pratar ut " ponnyn.
I år vet jag inte hur vi gör. Knappast någon som bekymrar sig att åka till Östersund för att bara "titta" så det blir nog bara en bekräftelse.
oj vad skoj att ni kommer Ellinor!
Hörde att dom skulle skicka ut bekräftelsen idag
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#7 När det gäller kataloger är det viktigt att man har dem fredagen veckan innan utställningen. Det borde vara lika viktigt med ett PM, så man vet hur man skall lägga upp sina dag/resa. Tycker jag.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#8 det håller jag med om!

Väst var väldigt tidiga med Uddevalla-katalogen i år. Det är jättebra!
#3 Nä! Kataloglöst är ju hur spännande som helst……för publiken, dom köper ju katalogen på plats och vet allt som inte domaren vet, det skapar ju jättespänning….
# 6 Jättebra sätt lösa det hela.
# 11 Varför kan inte utställarna få sina kataloger hemskickade? Det är ju domaren som ska vara " kataloglös".
# 7 Gäller inte utställningsreglerna för alla eller är det andra gregler för kataloglösa utställningar?
#13 bli inte förvånad om domaren har katalog ändå…. händer här nere nämligen.
iof tror inte jag att domarna kollar igenom katalogen på internet. tycker det är dumt med kataloglös bedömning på ett vis. Domaren ser ju ändå vem som håller i snöret
#14 Menar du på något sätt att domarna dömer efter ägare? Personligen tycker jag att det är nog illa om domaren dömer efter stam.

Jag har svårt att tro att domarna är så "korrupta" att de dömer efter tycke om ägare eller stam.
Anser man det, skall man kanske spara in sina slantar och låta bli att ställa ut. Jag betalar pengar och lägger ner min tid, och gör det inte om jag tror att domaren kommer att döma mina hästar positivt eller negativt beroende på vem jag eller hästen är.
De skulle inte "överleva" som domare om det var så. Det är alldeles för mkt kunnigt folk som ställer ut, så de hade snabbt gjort bort sig. Dels finns det oftast mkt kunniga och duktiga uppfödare runt ringen/ringarna och dels är det andra domare, som själva ställer ut.
En brännande fråga - är det inte mest de som anser att de inte får rätt bedömning av sina hästar som anklagar domarna för detta?
Dessutom, tror jag det är mer negativt än positivt generellt att vara kompis eller ha annan god relation till en domare. Jag tror man döms hårdare isf, om det alls skulle göras ngn skillnad. Varför jag tror det? Jo för att man inte vill döma upp en kompis ponny, eller för att man kanske sett kompisens ponny 20 ggr i hagen och vet saker om den som man kanske inte annars hinner upptäcka. Men nej, generellt tror jag INTE domaren dömer upp eller ner på grund av ägaren eller stammen.
Det som jag däremot tror, är att många topphästar, kan segla lite på gamla meriter då de ser dem i katalogen. Därför att det borde vara en mänsklig "brist" att minnas i bakhuvudet att det är en topphäst, med kanske många titlar och höga poäng som står framför en. Det tror jag kan påverka. Men inte heller det tror jag händer allt för ofta.
Har man inget förtroende för domaren på en utställning - stanna hemma!
Se så, hugg vilt! 
/Cattis
# 14 Kan man inte välja en domare som man litar på då?
Jag kanske är naiv men jag förväntar mig av en vuxen person att denna inte tittar i katalogen om jag ber om det.
kan bara kontra med att hur 17 kan då min unghingst få så pass bra på utställning om dom nu dömer efter ägaren?? jag menar dom har ju ingen anning om vem jag är
Jag menar bara att jag är inte det minsta känd i shettisvärlden så då borde inte min kille gå så bra
# 7 Det ska bli jättekul att träffa er från Syd och och se era ponnyer live.

En domare som dömer endel känner igen vissa ponnyer, så helt anonymt kan det aldrig bli. Det är inte konstigare än att vi andra känner igen vissa ponnyer. Enda sättet att komma ifrån igenkännande är att alltid ha domare från något avlägset land. Frågan är om vi skulle ha råd att ställa ut då?
# 20 Håller med. Varför skulle inte en domare känna igen ponnyer och linjer och visare utan tillgång till katalog, det gör ju vi vanliga.
Jag är så innerligt trött på detta prat om orättvisa bedömningar(samma åsikter finns representerade på hundar, katter och kaniner.)
Om man känner så för någon domare är det respektlöst att prata om domare som om de är en person. Jag tycker att utställare i allmänhet är mycket kunniga och jag är helt övertygad att den typen av domare försvinner av sig själva.

Jag tror inte heller man får extra poäng för att domaren känner igen den ägaren eller så , utan har du en bra ponny får du betalt för det och inte för vem du är eller vem som äger hästen..
vem snackade om extra poäng och att domaren dömer annorlunda för att han eller hon känner till ponnyn eller ägaren? Vad jag menade var att det inte är så himla anonymt ändå eftersom domaren känner igen både människor, stammar och hästar. Menade inte att poängen blir konstigare för det. Visst finns det domare som dömer fel och dömer efter uppfödare. Jag vet EN iaf. Denna dömer inte hos syd av olika skäl.
Skulle domare bedöma efter hur personer är skulle jag aldrig fått guld på min tvååring i fjol. Hade liksom lite otalt med den domaren men visade ändå då jag tycker det var en bra domare. Sen finns det ju visst domare jag aldrig visar för igen av olika skäl där också.
Även om Domaren inte vet vilken häst det är som kommer in kanske den känner igen hästen sen förut eller till och med visaren. Har man (visaren) sedan stuterinamnet tryckt på kläderna är det kanske inte så svårt att lista ut vilken häst det är?
Hur ska man lösa sånt vid kataloglösa utställningar? Visst, alla kan ha likadana kläder utan stuterinamn men folk ser ju ändå olika ut.
Något som jag kan reagera på (på utställningar överlag) är detta just med stuterinamn på jackor och västar. Det står klart och tydligt att sådant är förbjudet men ändå respekteras detta väldigt sällan. Det är ofta man ser stuterinamn tryckta på hela ryggen, kanske skulle ALLA som håller i utställningar påpeka detta till dessa som gör så, för står det att det är förbjudet så ska det ju faktiskt gälla.
Amor vincit omnia 

#25 Var står det att det är förbjudet att ha stuterinamn eller liknande? Detta har jag missat totalt!
Vet att det är så i GB och därmed kommer vara det på ESG, men har SSS en liknande regel? I GB är det dessutom strängeligen förbjudet för domare att ens titta i en katalog - eller att prata med utställarna utanför ringen.
Jag hittar det inte nu men jag vet att jag läst det både i tidningen och i kataloger till utställningar men det kanske är borttaget nu eftersom jag inte hittar det i de nyare numren
Synd att jag inte kommer ihåg vart jag läst det.
Amor vincit omnia 
det har jag också hört. Vet att det stått någonstanns också.
#27 Ja, det har gått att läsa…men som sagt VAR?. Har sett det iaf någonstans någongång.
Kan ha varit någon notis i tidningen tex. under protokoll..

Vet att det är så på internationella utställningar i allfall
#25 Jag har också sett dom reglerna någonstans, man får absolut inte ha stuterinamn, men man ser som du säger ofta att folk har det iallafall, frågan kan väl vara befogad om VAD man gör sådana gånger det händer…

Är inte den regeln borttagen i Sverige?
/Cattis

Jag har letat i propparna sen 2001 men hittar inget om den reglen där. Däremot tror jag mig minnas att det står i ex premieringskatalogerna? Sto eller hingst, kanske i både och?
Stod det tidigare i försättsbladen i katalogerna tro?
/Cattis

Nu har jag fått besked från SSS utställningsansvarig:
SSS har ingen regel om vad man får och inte får ha på sej när man visar på utställning!
Undantaget är ju ESG som går efter brittiska regler. Det är möjligt att det fanns en liknande regel i Sverige tidigare, men den finns alltså i så fall inte kvar.

Kanon, tack för fakta! Då slipper jag undra mer.
/Cattis
Att Shetland Syd har valt att ha en kataloglös utställning beror på att det föreslogs av några Sydmedlemmar på ett höstmöte! Välkomna till Nybro på Söndag!
#34 Tack Pernilla för infon, då behöver man ju inte undra mer 
Men jag är 100% säker på att det varit så tidigare och att det stått någonstans (men vart, hm)
Amor vincit omnia 

#37 Kolla i hingst och stopremieringskatalogerna.
/Cattis