Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1451 ggr
pippa__
0

Fullcheek??

Finns det nån som kan dela med sej av erfarenheter av detta bett? Vad är det för speciellt me det? Fördelar? Nackdelar?

:D

Annette
0

Vi har diskuterat detta i en tråd tidigare, jag länkar till den så du även kan läsa där.

Jag har ett tredelat fullcheek. Jag använder det vid tömkörning emellanåt. Tycker hästen får lite stöd av de där stängerna.

Fullcheek - tredelat

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det är ett jättebra bett för unghästar som har lite svårt att acceptera tömtag. Bettet ligger still i munnen med hjälp av parerstängerna och man kan inte dra bettet ur munnen på ponnyn om den skulle gå emot handen.

Nackdelen (tycker jag) är att det kan bli lite stumt i handen och jag använder bara detta bett på unghästarna och när de känns säkra på tömtagen byter jag till vanligt tredelat tränsbett.

Bifogar en bild.

pippa__
0

Jag hade gärna velat ha ett sånt på min 9-åring då jag inte har nån nosgrimma och bettet glider rundor i munnen..har bettskivor, men det känns lite trångt me dom..:/ Är det fel?

#1 Tack! :D

pippa__
0

Måste fråga oxå..finns detta bett på Ullared tro?

Hanna-D
0

Varför har du ingen nosgrimma?

Lillhästen i Stav har fullcheck i små storlekar.

www.lillhastenistav.se

pippa__
0

#5 ser ingen anledning till att använda nosgrimma..ligger bettet bra i munnen ska den inte behöva stängas igen me en nosgrimma och nosrem

Tack för länken! :D Anledningen till att jag frågar om Ullared är att det blir färd dit imorn och tänkte isf inhandla ett.. =)

[slo]
0

#6 Har för mig jag såg det där för några veckor sen när jag var där… Men det ändrar sig hela tiden ;)

Pheobe
0

använder mej bara av vanligt tränsbett. Ser ingen anledning att använda nåt annat

pippa__
0

#8 sen beror det ju på hur våra hästar ser ut i munnarna..alla ser ju inte likadana ut precis som vi männsikor

VeronicaP
0

Vi har en shettis som går med rakt gummibett (vitt) då hon är så himla känslig i sin mun och sen hon fick detta bettet så är det en helt annan häst att köra.

SHV-Pysen
0

#2 jag har en envis 5 åring som är svår att bromsa och svänga. han har gått på rakt och smalt körbett (såna som travhästarna har) och ett vanligt tredelat. skulle fullcheek passa honom?

pippa__
0

#11 Jag har fått tag i ett fullcheek nu och min lillkille blev MKT finare och mjukare i munnen. Han älskar bettet och man behöver bara tänka stanna/svänga så fixar han det =)