Bröstsele till minishettis köpes
Önskar köpa begagnad bröstsele i storlek minishetland. Måste vara i gott skick och komplett med alla delar. Huvudlag/träns behöver inte ingå. Maila gärna bild och pris till: juliasterbrant@hotmail.com eller skicka ett PM.

Om du inte skulle få tag i någon som är begagnad så finns det jätte billiga på hööks. jag har använt min flitgt (jobbat emd hästarna varje dag i över 2 år) och det är först nu den har blivit sliten men den är fortfarande bra. De kostar under 1000 lappen och håller:)

www.lillhastenistav.se köpte jag en ny bröstsele till mini ifrån, kostade 600 tror jag.

Köp en ordentlig bröstsele där däckel och brösta inte sitter ihop som på de billiga selarna från hööks och Börjes. Ta och kolla ryggmusklerna på en häst som använt en sådan sele ett tag. Du kommer att upptäcka att där däckeln ligger och trycker på ryggen finns fördjupningar i musklerna. Däckeln har inget järn i sig utan all vikt och alla stötar går direkt till musklerna. Nyttigt? Knappast. Därför får inte heller någontävla med en sådan sele. Som dommare godkänner jag inte en sådan sele på tävling. Orsak? De uppfyller inte ens de basala kraven på en bra sele. de duger som sele för tömkörning utan att dra något men där slutar också det possitiva med en sådan sele.
Det finns många andra som också försökt att påtala vikten av att ha en BRA sele men det verkar som om "skitselarna" lever ett eget liv./ Gunilla

#3. Därför får inte heller någontävla med en sådan sele. Som dommare godkänner jag inte en sådan sele på tävling. Detta var stora nyheter. När infördes dessa? Jag delar din åsikt om hur en bra enbetssele bör se ut, men att det skulle vara förbjudet att använda en vanlig bröstsele med mjukdäckel och fast brösta på tävling har jag aldrig hört talas om.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#5 Just en sådan sele används vid tävlingsdebuten i den nyproducerade filmen "Börja köra". Har bara sett en liten del av den och jag tyckte nog att det var en del andra "konstigheter" i den för att vara en introduktion till körning…