Id-kontrollant och Chipmärkare
Jag skulle vilja gå utbildning för att bli Id-kontrollant och chipmärkare, vart vänder jag mig?
Anordnar shetlandsförbundet några sådana kurser?
En annan fråga jag har är, får man Id-kontrollera och Chipmärka egena hästar? Har nämligen hört att man inte får göra det på sina egna, stämmer detta?
Man får göra det på sina egna. Inga utbildningar i sikte.
Veritas odium paretFörvånad

Jag läste någonstans att dom inte kommer anordna fler kurser i SH´s regi då dom tycker det finns tillräckligt många, men jag vet ju inte om det är så..
Jag är glad att jag gått mina kurser, men sen åker jag inte gärna ut o chippar andra än mina egna…
#2 det har jag också hört…

Jag får väl hoppas att någon av de andra föreningarna man är med i kanske ska ha någon kurs och att jag får tid att gå på en , skulle i allafall gärna gå id-kursen till att börja med.
Det beror på vilken ras det är på shetland får man göra sina egna men det är långt ifrån alla raser det gäller.
Jag förutsatte att det var shetland vi diskuterade här.
Veritas odium paretFörvånad

Jag vill minnas att jag läste i Ridsport att det är ont om chipmärkningsutbildare. De flestas tillstånd går snart ut också. Jag tror det var Helena Kättström som hade intervjuats. Kan tyvärr inte kolla om jag minns rätt, för tidningen är i pappersinsamlingen.
JAg vill också gå en id-kurs, så om någon hör något om en id-kurs snälla meddela här på forumet.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Tycker faktiskt inte att det är så gott om chipmärkare i allfall inte i mina trakter ..
Här i Östergötland finns det nog en ID-kontrollant i varje buske ;-)) Men chipmärkare finns det nog inte så många.
Amor vincit omnia 
Jag tycker det är bra att man nte utbildar hur många som helst. Finns ju många och man kan gott utnyttja dessa lite tycker jag.
Man får INTE id kolla sina egna inom vissa raser. Halvbloden exempelvis.

Önskemål om chipsmärkarkurs togs upp på Väst´s höstmöte. Bara att hoppas på att de lyckas påverka..

Ring SH och fråga, kanske finns det andra rasföreningar som annordnar kurser som de kan tipsa om. Om inte SH ska annordna fler dvs.
Tack för alla svar. Jag hoppas att det blir någon kurs, gärna i Västra Götalands län, då vill jag gärna gå.
Jag hade hört att inom Islandhästarna så fick man inte id-kontrollera och chippa själv på egna hästar. Men vad konstigt om det är olika regler beroende på ras? Kan dock tycka själv att om man gått utbildning och är godkänd så spelar det väl ingen roll om man "tar hand om" egna hästar…

Jag hoppas även att det blir en id-kurs i väst så man kan gå den först *ler* för det måsta man ju annars får man inte chippa.
#11 men som sagt det finns olika i olika kommuner och jag tänker inte betala flera 100 kr i bensinpengar för att jag måste ta någon långväga ;-) Jag hade hellre id-kollat mina egna eller så hade syrran kunnat kolla mina och jag hennes ;-) då hade vi sparat mycket pengar på det i allfall.
#15 nä det förstår jag att man inte vill. Men där måste väl finnas gott om sådana där uppe? Lovar att jag skulle kunna göra det åt dej utan bensinpengar om du bjuder på kaffe och visar mej runt =)

#16 *ler* nä det gör faktiskt inte det , just nu har jag Janne Claesson och han fru som gör det , de bor ju närma oss , men det blir rätt dyrt när man ska göra många *S*
Kaffe har jag gott om och visa de små går ju lätt att göra ;-)
#17 ja men jobbet är ju det samma oavsett om man gör många eller få… mkt papper och det tar tid. Vet att många frågar om rabatt då dom har många. Var och tog 20 hästar på ett ställe och det tog halva dagen. Man ska ju ha betalt. Det är ju knappast gratis… Kostar göra det själv också, samt att kurs och avläsare kostar men visst i längden blir det biligare. Vad tycker du är dyrt?

#18 Ja du när de tar 500 kr är det dyrt ok med en häst men när du ska göra 6 st är det för mycket tex. Nu betalar vi 350 tror jag det är men även det blir ju mycket när man har många men har man en så är det ju billigt . *ler* Så i längden blir ju allt billigare när man kan göra det själv.
#19 Ska man ta så många blir det billigare… då kan det bli närmare 300 kr

#20 mm tycker jag med de behöver ju bara åka till ett ställe , men nästa år får man väl ev ta dem 2 och 2 om man ska hinna få pass i tid om de ska visas på utställning man får ju hoppas att de fölar lite samtidigt ;-)

Håller med om att det blir mycke pengar om man har många som skall kollas och chippas, men kan inte säga att det är dyrt. Timpenningen är ganska låg. Alla hästar är ju inte heller "bruna utan tecken med en pannvirvel". Det tar tid att leta virvlar på en lurvig fölunge, eller rita av en skäck. Man måste ju även räkna med restid. Jag tar 500:- + moms för ID och chip. Naturligtvis kan jag ge rabatt om det är många hästar på samma ställe, men jag har ju ingen lust att jobba gratis, även om det är ett trevligt jobb, och man träffar väldigt många trevliga människor och hästar.
Enligt SH lär det finnas tillräckligt många chipmärkare, men jag tror att de är ganska ojämnt fördelade. Det händer att jag reser 10 -15 mil enkel resa för att chippa en häst, och ändå bor jag mitt i Mälardalen.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Jag hade nog tur då i alla fall. Mitt försäkringsombud id-kontrollerar och chippar, nästan gratis…
Vi betalar bara 150 kr/ häst för chippet, id-kontroll och milersättning bjuder dom på.
#22 Lite så resonerar jag också. Man ska ha betalt för jobbet man gör. Jag tror ite de som vill ha rabatt verkligen hade gett andra det om dom skulle ut och göra jobbet… 10 mil?? Så långt åker inte jag. Max 4 mil åker jag

Ja, det är klart att försäkringsombuden kan göra det billigt, de har ju lön från sig arbetsgivare. De kostnaderna kommer på våra försäkringspremier. Den enda kurs som har anordnats i år, såvitt jag vet, var en kurs som ett försäkringsbolag hade i höstas. Men även de måste ha en kursledare som är godkännd av Jordbruksverket, och nu tror jag inte det finns några sådana längre. Om det finns tillräckligt stort intresse kan ju någon söka nytt tillstånd.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#11 - Från och med förra 2006 så ska alla halvblodsföl chippas och samtidigt som det infördes så togs texten bort att man inte får IDbeskriva sin egen fölunge inom SWB.
VIsst är det behändigt att kunna chippa sina egna pållar, men i övrigt är det inte särskilt luckrativt att vara ID-kontrollant o chipmärkare.
#26 Det måste jag ha missat
#23 vi gör som du- försäkringsombudet id-kontrollerar. mina är dock inte chip:ade. hoppas kunna göra det själv så småningom…
#7 det var jag som i sista numret av Ridsport skrev om detta eftersom jag fått det i uppdrag. SH hade inga chipmärkarkurser under 2007 och då jag skrev hade de inte ännu spikat verksamhetsplanen för 2008 och kunde inte svara på om det skulle bli någon chipkurs under 08. Däremot krävs flera olika tillstånd för utbildaren och åtminstone något av de tillstånd som SH äger har redan gått ut, så OM de beslutat om att ha lurser under 08 så måste dessa tillstånd förnyas.
Helena Kättström som nämndes har jag pratat med och hon har också tillstånd som gått ut nu. Hon kan visserligen tänka sig att förnya det om det blir efterfrågan på kurser och om SH inte anordnar någon.
Både SH och HK trodde att det nog finns tillräckligt med chipmärkare men förstod att det alltid kommer att behövas påfyllning och finnas efterfrågan på dessa. Men nu när veterinärer får chipmärka så har man ju egentligen inga problem att hitta folk som kan detta. Problemet är väl att inte alla veterinärer gått id-kurser så de kan det ena men inte deta ndra. Gissar att det smidigaste för er hästägare är att ta ut en person som gör båda sakerna.
Men som det ser ut just nu så blir det inga kurser under året. Det går dock säkert att kontakta både Sh och HK om önskemål. Risken är väl att om SH beslutade att ej ha kurser så blir det inga trots efterfrågan, men de kanske pga efterfrågan kan välja att ha kurser under 09 och skaffa tillstånd tills dess medan HK nog kan skaffa tillstånd under året om folk frågar nog mycket efter kurser.