Anmälan
När man fyller i anmälan för utställning står det att man ska fylla i mamma och pappans stamboks nummer är det samma som id nummret då ? som tex 38-22-9494?
/Emelie

Nä har de ett RS nr så är det de som man fyller i

aha okej skrev båda nu skrev far: Gläntans babar RS 478 stamboksnummer: 38-47-3883
Då blir det rätt va ?
;)

Du behöver bara skriva RS numret.
#2 Numret stämmer inte riktigt…
38 = raskod
xx = ponnyns födelseår
xxxx = ponnyns egna siffror
Alltså skulle ponnyn vara född 1947 enligt ditt nummer ovan.

Okej, nu har jag redan fyllt i det hehe ;)

#4 skrev inte det riktiga, orkade inte kolla:D

Jag antar att det är Kålkulla Underbar du skall anmäla?
Skriv som det står i bifogad länk.

#7 japp det är det =) Okej tackar.

I Shetlandsponnyn (tidningen) står det klart och tydligt på sidan 75 hur det ska vara.
dvs. Reg nr på anmäld ponny samt föräldrarnas reg nr på ID NR:
Ev. RS nr skrivs på raden för hästens namn!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Stamboksnummer=reg.nr tex 38-94-1306
Veritas odium paretFörvånad

Varför skall det vara så här? För mig verkar det helt ologiskt att hästar som har RS nummer även skall använda sitt regnr. Det måste vara nytt för i år, för så har jag aldrig gjort när jag har anmält.
#11 - eftersom jag en gång har gjort en utställningskatalog så kan jag berätta att i det program som Fredrik gjort som man gör katalogerna med så är enklaste sättet att hitta rätt ponny att skriva in registreringsnumret. Söker man på namn kan det ju bli vääääldigt många med samma så man får leta för att hitta rätt…

Det kan jag säga direkt, att detta nya var det dummaste jag sett på länge!
I mina ponnyers pass står inga regnr, bara RS-nummer. Skall man då behöva ge sig ut på nätet för att lokalisera dessa siffror?
Varför skall saker som var bra krånglas till? Är det inte redan rörigt nog för folk som inte är vana?

#12. Men om de nu har ett RS-nummer borde det ju gå att söka på det. Så kan man ju göra i webstamboken.

Men i tidningen står det regnr eller Rs nr på far och mor om de hade det men på själva hästen som anmäls Idnr= regnr så fattade jag det som.

#15. Har du kollat sidan 75 i tidningen som kom idag? Enligt den skall RS numren stå vid namnet och regnumret som ID-nr även på föräldrarna.
Kaka på kaka i mina öron.
I de nyare passen står alltid stamboksnummret utskrivet i stamtavlorna, stamboksnumret och (fd) Riksstamboksnumret.

Mina pass är från 2005 och där finns bara RS nummer på föräldrarna.
Jag tror inte att Kalle Karlsson 78 år utan dator bryr sig om att leta reda på de siffror som saknas. Då skiter han hellre i att anmäla till utställningen.
Mitt äldsta pass är från 2000, där finns inte stamboksnummer(fd reg) bara RS, men Från de passen som varit inne 2002 eller senare finns både stamboksnummer och RS nummer i stamtavlan på de som är förda och registrerade i Sverige. Finns ovanför namnet i rutorna.

*ler*16 yapp jag tycker det känns jättekrångligt och vi har också vissa gamla pass där det faktistk bara står RS nr på mamma , pappa och andra släktingar. Så där kan det ju bli lite problems i såfall men det får de ju ta då , för inte kan man skicka in alla passen och få det ändrat eller?
#20 visst kan man skicka in men det kostar…..
#18 står det verkligen inga andra nummer än RS nummer i rutorna i stamtavlan i ditt pass?

Nu får jag verkligen ställa mig i skamvrån resten av julen
.
Det står regnr över namnen, men det var i så tunn stil, så jag såg det faktiskt inte förrän jag åter tog fram passen och tittade.
Okej, då får jag väl ge mig då, inte riktigt lika besvärligt som jag trodde. Detta fixar nog även Kalle Karlsson 78 år
.

#21 haha det kan jag ju få i julklapp av dig då hehehe
Jag kan ha helt fel, men var det inte något med en förändring av RS-numrena? Att de inte hade samma betydelse (förkortning eller nåt?) efter alla ändringar?
Jag gjorde såhär redan under sommaren. Blanketterna var ju nya för 2007, och har för mig att jag läst någonstans att det var så man skulle göra.

Men är det verkligen så noga med numren på föräldrarna..? Poppar inte stammen upp ändå när ponnyns egna stamboksnummer läggs in i programmet? Jag har iaf skickat sammanställning på anmälningarna till katalogmakarna med enbart ponnyns namn och id-nummer och det har fungerat utan att jag har fått klagomål… 
Den egna ponnyn kan man kanske komma ihåg både stamboks- och RS-nummer på, men föräldrarna nämner man nog med RS-nummer kort och gott av gammal ohejdad vana.
Förresten, är det nytt att kopia på stamtavlan ska bifogas på alla utställningar? (Står på anmälningsblanketten i senaste tidningen) På Höstmötet fattade jag det som att det var i Drive-in klass kopia skulle lämnas i sekretariatet… Det som har varit så skönt att slippa ordna med kopior (med risk att bända sönder passen)…

#27. Jag uppfattade som dig ang kopiorna.

#27 Stammen kommer automatiskt när man lägger in hästens namn/stamboksnummer. För min del har det bara varit viktigt med hästens egna stamboksnummer. Särskilt då den inte har ett stuteriprefix (el suffix).
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#29 Jamen se där! Då skulle det ju inte behöva vara något problem alls och inte nödvändigt för oss som är gamla i gemet att lära om…
# 24 det är ingen fara jag har inte heller sett dem från början…. kan det vara åldern

#27 och 28 Jag fattade också det som att det bara var på drive in uställningarn man skulle ha det med sig.
Nu har jag också åter blivit fundersam över nya anmälningsblanketter.
hämtade ju min tidning (SP) förra veckan. Jättefin bild i utställningskrönikan på exakt hur man ska fylla i blanketten… men den blanketten stämmer sedan inte med den som finns längst bak i tidningen, eller på nätet…
*FÖRVIRRAD*

#33 Det har tyvärr blivit fel anmälningsblankett till utställningarna som kom med i tidningen, det är förra årets. Rätt blankett är skickad till webmastern och väntar på att bli utlagd på hemsidan.
#34 OJ! så skönt!
då kan de ju inte bli arga för att jag anmält på förra årets blankett… *thank you*
#27 det där med att inte kopiera passet för många gånger, kan man inte lösa det med att spara en kopia och kopiera av den istället? Dvs inte kopiera av själva passet varje gång.

#36 Så kan man naturligtvis göra, men det känns så himla onödigt öht när allt som behövs för att rätt häst ska "poppa" upp i databasen är namn och id-nummer…
I propositionen står inget om kopia på pass - mer än för utlandsägda ponnyer. Så möjligen har det smugit sej in ett fel om det nu är fel anmälningsblankett publicerad?

#36 och 37 Det är en gammal blankett som finns i tidningen och därför det står att kopia på passet ska skickas in samtidigt som anmälan. För svenskägda ponnyer behöver inte någon kopia skickas in med anmälan.