Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2363 ggr
Midlingur
0

Svenska Hästars Värn

Har läst lite dåliga saker om dem. Vilken uppfattning har ni?

Pernilla77
0

Tycker persoligen att det är en skit förening, jag har varit aktiv medlem. De gör många bra saker oxå men man ska inte rädda hästar till vilket pris som helst

VeronicaP
0

#1 Instämmer

jessica-wi
0

Jag vet en kvinna som fick ta hand om en häst som togs om hand via dem och kan bara säga att den hästen mådde inte bra där den var och den hamnade på ett underbart ställe. Så jag hoppas det sköts lika bra i er omgivning. Så det lilla jag hört så har dom varit bra.Det är ju tråkigt om dom inte gör skäl för vad dom ska stå för.

maysod
0

Har bara dåliga erfarenheter av deras  såkallade akuthem. De är oftast lika dåliga som de hem som djuren har haft tidigare. Jag säger inte att alla är det men många vet inget om de djur de tar åt sig att rehabilitera som det så fint heter. Många av de djur som omhändertas borde fått vandra till himlen för deras eget bästa.

Finns naturligtvis lyckade plaseringar också.

Madelene_Udd
0

Jag har varit medlem i flera år men gick ur föreningen pga deras önskan att rädda livet på ALLT…..

exemplet som fick bägaren att rinna över för mig var ett 26 årigt travrsto som var otroligt mager, har hovar som bananer och dåliga tänder. I min värld hade det humana varit att avliva henne direkt, men nej hon skulle räddas. Efter ett halvår mår hästen fortfarande dåligt och så småningom tas hon bort men jag kan inte stödja deras tankesätt.

För min del tycker jag att man slösar pengar när man försöker rädda en sån häst.

Jag har ingen erfarenhet av att vara aktiv medlem så det vet jag inget om.

Pheobe
0

Men det är ju så med alla sådana hjälporganisationer tycker jag. Då vår gamla vovve togs bort skulle vi ha en ny och jag ville inte ha en valp utan ville rädda en vuxen hund från avlivning. Kontaktade en sådan organisation för vovvar men icke. Jag fick inte jobba mer än 6 timmar om dagen för hunden fick inte vara själv. Man fick inte ha fler hundar hemma. Och det var en hel del annat som man inte fick. En massa blä. Vovven hade ju fått det superbra med vår andra vovve men det var nej.

Likadant är det med katter man tar om hand. Får inte vara ute ex. Dör den ska man ha vetreinärintyg och en annan massa blaha. Suck

jojjehanna
0

# Tycker det verkade bra med 6-timmars regel. Bättre att de ställer för hårda krav än för lätta. Bla för att vi jobbar heltid (i normala fall, nu är vi föräldralediga) så skaffar inte vi hund. Tycker inte den ska vara ensam 8 timmar när vi inte ens kan åka hem på lunchen och är inte beredd till dagis/dagmatte.

Varför är det blaha med vet.intyg?

maysod
0

Även sex timmar är för länge att vara ensam och skild från sin flock.

Ellinor Johansson
0

# 8 Jag tror att hundar tycker det är OK att vara utan någon människa (flockledaren) om hunden har en hundkompis.

Lämnar man vovvarna i deras tycke ensamma för länge har de en benägenhet att hitta på något bus.

Hennum
0

jag var med några från SHV till danmark där vi tittade på ett hästhem eller vad de kallar det. och de pratade om att det har varit endel inbördes konflikter inom shv, eller det kanske bara var nere i skåne. dom ville iaf försöka få igång det igen. att det skulle vara dåliga akuthem har jag aldrig hört om. jag trodde dom hade höga krav på det. men jag kan ju ha missat grejer. men hur många organisationer finns det i sverige som gör något för hästar? jag har aldrig hört talas om någon annan. även om dom kanske gör mycket fel så är det nästan bättre att det finns någon istället för inte en enda.

och så länge hundarna har varandra så borde det ju gå bra.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

maysod
0

Ja den har en flockmedlem hos sig. Att bli lämnad ensam för ett hund djur betyder att flocken har stött ut den från gemenskapen. Att vara ensam är oerhört stressande för en hund. Därmed inte sagt att hundar inte klarar av att vara ensamma.

Vår tids bandhundar är de som sitter instängda i en lägenhet tinne efter timme och väntar. På ett vis hade "bandhundar" bättre, de kund uträtta sina behov trots att de var ensamma.

Zebben
0

#9 Tyvärr är det så att hundar precis som häsar är så otroligt anpassningsbara, så de vänjer sig med sitt tråkiga liv. En hund som lämnas för länge varje dag kan till slut bli apatisk och helt enkelt vara så "dum" att de accepterar sitt öde. De hundarna mår inte bättre för det. Om det vore så väl att hundar som lämnas för länge kunde demolera lägenheten så vore det ju toppen. :-)

Ellinor Johansson
0

#12 Listiga vovvar hittar på "förströelse" om det blir tråkigt att vänta inne.

# 11 Jag tror alla hundar vill ha en uppgift, den behöver inte vara så stor men lite eget funderande är mer tröttande än en promenad

Zebben
0

#13 Jo, men de hundar som inte gör det, är oftast de som mår sämst av att vara ensamma hemma, då de inte får utlopp för sin ångest över att vara ensam.

En hund som förstör, får utlopp för sin energi och tristess. Att tugga sönder soffan hemma lindrar ångesten över att vara ensam.

Men det är fortfarande de som inte hittar på någon "förströelse" som mår sämst och det är dessa hundägare som säger att deras hundar inte har problem med att lämnas ensamma hemma.

Hennum
0

jo, jag tror nog att det kan vara så som du säger zebben, om hunden inte gör något väsen av sig så är det ju svårt att veta om den vantrivs. och så tror man att den inte gör det. alla hundar är ju olika och det är inte alla som förstör grejer hemma.

Hennum
0

hihi, den här tråden har tappat det ursprungliga ämnet. :P

Pheobe
0

Det märkliga med hela hundhistorien är att vovve får inte följa med till jobbet. Jag har ju ett jobb där jag kan ha vovve med mej men det var stopp på det också. Så om man då är borta 9-10 timmar vilket jag oftast är om man räknar resor också och så har man ju lunch osv på jobbet så en full dag blir ju mer än 9 timmar. Och vi har ju en vovve till. Jag skaffade en annan vuxen vovve privat istället. Våra vovvar är mycket själva men jag tror inte dom klagar över det. Dom har varandra.

Kratern
0

För att återgå till SHV….jag har också varit aktiv medlem, men är inte ens medlem längre då jag tycker att de "arbetar" helt baklänges.

Istället för att gynna alla hästhandlare genom att köpa deras hästar så kan man väl kosta på att ta med en veterinär hem till hästhandlaren och där gå igenom alla hästar man är "spekulant" på. Man behöver faktiskt inte KÖPA hästarna för att få stopp på djurplågeriet. Så tycker jag.

maysod
0

# 12

Dessa hundar som åsyftas blir inte långlivade kan jag garantera, och skulle dom bli det hamnar de i en bur avsedd för bilanvändande, sittandes i alla timmar väntandes.

Hur många hundar är det inte som får gå på antideppressiva medel bara  för att  ägarna egentligen inte har tid med hund, och att de ( hundarna ) inte klarar att vara ensamma hela dagar  Det finns oftast mojlighet att ordna dagmatte/husse om man pressar dessa djurägare lite, och på så sätt ge både sig själv, hunden och då en person som får en meningsfull vardag på grund av att ta hand om hunden.

Ellinor Johansson
0

Jösses stackars vovvar. varför har man hund om de stackaren ska gå på antideppressiva medel ?

maysod
0

# 20

Ja du det har jag funderat på många gånger och mycket. Upp och nervända värden.

Pheobe
0

#19 drar du inte alla över en kam nu? Våra hundar blir över 10 år allihop vilket inte är så ungt precis. Vi ägnar dom inte 15 timmar om dygnet. Dom får mat morgon och kväll, rastas en gång om dagen och bor annars ute där dom springer fritt eller kan röra sej ganska mkt i stor hundgård. Jag anser inte mina hundar ha ett dåligt liv, inte min veterinär heller.

maysod
0

Men snälla du, de vi pratar om SITTER ENSAMMA I LÄGENHET, KANSKE TILL OCH MED I BUR utan att ha någon möjlighet att få gå ut eller någon möjlighet till kontakt med sin flock på alla dessa timmar.

Anna du behöver inte ta åt dig, men Jag har åtskilliga exempel bara i vårat lilla upptagnings område. Hur tror du inte det ser ut i landet för övrigt, kan väl inte bara vara i den här landsbiten som problemet finns.

Asagard
0

#19 Har aldrig hört att det finns hundar som går på antideppresiva medel. Vad fruktansvärt.

Mina hundar tillhör de som INTE klarar av att vara hemma ensamma. Därför lämnar jag de sällan hemma om jag åker någonstans. De få gånger jag lämnat dem har de demolerat ett helt golv, ett skåp, de har lärt sig öppna dörrar, de har tuggat upp skor, rivit ut soper, etc. etc. Saker de aldrig skulle ens tänka tanken att göra när någon är hemma. Därför lämnar jag de som sagt mycket sällan hemma själva nu för tiden.

maysod
0

Preparatet heter Clomicalm, ges till hundar med separationsrelaterade tillstånd som yttrar sig i destruktiva beteenden. Preparatet lanserades för ett antal år sedan och används  en hel del.

Milla
0

usch jag blir rent mörkrädd när jag läser att folk ger sina djur mediciner för att dom själva ska kunna vara borta en stor del av dygnet.

Varför har man då djur???

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

Kanske borde fortsätta inne på hundar.ifokus? Skrattande

Jag diskuterar gärna SHV i den här tråden.

Hennum
0

jag håller med jag, den här tråden handlar ju inte alls om hundar egentligen :) hehe

maysod
0

Tack för upplysningen.

SHV-Pysen
0

Jag måste hålla med om att SHVs akuthem är lite dåliga. vi fick ta emot en 16 årig shettis som stått hos samma familj i 5 år och han var varken inriden eller ikörd, fast han var helt frisk, och då är det ju krav på att de ska skolas. fast som tur var gick det lätt att lära honom. efter 3-4 dagar gick han fint med vagn och ryttare.

Kratern
0

#30 Jag har inte kommenterat SHV:s akuthem. Jag tycker att hela "tänket" är fel.