Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 997 ggr
PP
0

Pellets

Vad tycker/tror ni om att mata hästarna med pellets, typ Krafft?

Min kompis lät en hästtandläkare titta på sin femåring, en svensk varmblodig ridhäst uppfödd på Krafft. Den hade karies. Min kompis första tanke var att betforen var boven i dramat, men enligt hästtandläkaren är karies ett växande problem hos hästar och han trodde att det var idén att ge foder i pelletsform som ligger bakom, då det är en onaturlig form av foder för hästar. Det är betydligt hårdare (så länge det ges i sin "naturliga" form) än det hästarna egentligen är skapta att tugga (gräs), så de måste tugga det på ett onaturligt sätt. Uppblandat med saliv blir det "kläggigt" och fastnar lätt mellan tänderna. När foder ligger kvar kan det bli karies.

Skulle vara intressant att höra era erfarenheter/åsikter i ämnet.

Pheobe
0

Fast jag måste ju säga att klibbig korn och havre säkert också kan ligga kvar på tänderna. Jag är inte så förtjust o pellets för att jag inte ser vad jag fodrar med. Fodrar hellre med en musli där jag ser vad det innehåller.

Anna-Karin
0

Den tankeställningen har jag inte hört innan angående pellets…

Däremot har jag varit på foderföresläsning där det sades att pelletsform inte är bra att fodra med pga att det blir för kort tuggtid för hästarna… det blandas inte lika bra med saliven utan åker ganska otuggat/fort ner i magen vilket leder att det tar längre tid för magen att bearbeta vilket i sin tid kan leda till magbesvär på sin häst i form av kolik och magsår.

Musli är det som magen tar upp bäst/fortast enligt deras forskning. Så numera fodrar jag bara med musli… har t.ex. inte haft någon kolik på mina sedan jag börja med musli.

Annette
0

Jag har hört samma sak ang pellets. Det är så mycket gottigottgott som innehåller socker tillsatt.

Smultron
0

Har genom åren jag har haft hästar prövat det mesta inom foder. Men efter att min islandshäst haft kolik då jag gett hästarna Krafft och diverse andra problem uppstått, har jag nu gått tillbaka till det jag en gång började med, nämligen vanlig havre.

Utfodrar med tillskott när det är nödvändigt t ex vid installning, betessläpp, pälsfällning etc. Ger då foderjäst bl a.

Hästarna får också ishavsalger då jag har en eksemhäst som har haft stora problem genom åren och hon mår bättre när hon får alger och då får de andra hästarna detta också.

Houdini
0

Jag är mycket skeptisk mot pelleterat foder sedan Ojsan (Silfverlyktans Oops) dog (av Botulism).

Sva trodde att det kunde vara från Krafft Breed-fodret. De sa att botulismbakterier kunde komma in i och överleva i dessa färdigfoder.

Hon åt inte rundbalat hö (för er som undrar).