Täcken till mini?
Var kan man hitta BRA PASSANDE täcken till minisar??? Alla jag hittar är typ "Nobelfestlångklänning"
85 cm i längd, ja DET FINNS och passar men det verkar som ingen? tillverkare har klart för sig att DE HAR KORTA BEN!! Det jag söker ska vara 50 cm från mitt på ryggen och ner mot benen. Är det omöjligt, eller? har nu hemma ett bra praktiskt regntäcke med fleccefoder, bogveck, elastiska gjordar mm MEN det är 70 cm på var sida!
Bara att "skicka vidare" alltså. Fanns/finns ett som hette Olympic light protector, alldeles perfekt i "alla" längder/bredder. TIPS tack!!

Boett skall ha bra täcken, har jag hört.
INGEN som använder täcke på sina minisar alls? Om, vilken tillverkare?
Här finns täcken från 75 cm>>>http://www.exklusiv.se/shoppen.html
Sedan finns det föltäcken från 55-85 cm här>>
Här>> kan de ta hem täcken ner till strl 75 cm
sen finns det säkert massa mer försäljare av små täcken :-)
Hade ett i storlek 75 till min mini. Finns bilder i mitt fotoalbum. Det var från Shires.

Event fleece & regn/vintertäcken strl 85 är perfekt till min lilla 93cm kille. Inte riktigt mini, men strl 75 borde nog vara bra då. Det passar bra på min ettåring. Han är ju tunn fram och ca 90cm hög.
Tack för Era svar och jag vet att det finns många som säljer sk. minitäcken MEN grejen verkar vara att de har 0 koll på hur långt ner PÅ BENEN alla dessa täcken hänger. Ska ha st. 85 I RYGG, MEN totalbredd från sida till sida 100 cm för att de ska kunna röra sig obehindrat. SÅ nu ska jag sätta mig och ringa runt till flera så får de mäta INNAN jag beställer. Är så irriterande att ständigt skicka tillbaka (har gjort det ett antal ggr vid det här laget)

Inte till så mycket hjälp, men en liten anekdot: När jag glad i hågen inhandlade mitt allra första shetlandstäcke någongång i början på 90-talet när det fortfarande var exotiskt att hitta något i storlek 85, var besvikelsen total när det fina bomullstäcket med dubbla bogspännen och kryssgjordar visade sej gå till halva skenorna på ponnyn ifråga. När jag dyster återvände till affären för att lämna tillbaka det och ifrågasatte varför i hela friden de gjorde täckena så djupa, fick jag på fullaste allvar till svar:
"Jamen, de där shettisarna brukar ju vara lite tjocka om magen och då går det mycket tyg för att täcka den…" 
#7 *asg*

#7 Huve´t på spiken, verkar det som iaf
De verkar ju glömma bort att det också finns en "framsida" på dessa! Det får nog bli ett "formsytt" (eller 2) från exklusiv horse som det verkar i dagsläget. Har kollat runt via tel och ingen (hittills) har några som är 50 cm från rygglinje och ner till kant. Så jag får väl helt "enkelt" rita av pyttisarna och beställa efter det!
Jag har en täcke 85cm, den är lagt av Källquists, och sitter jättebra på mina minisar, där finns justerbart spänne vid manken.
http://www.kallquists.com/files/hastutrustning/kallquists_tacken_tillbehor.pdf
#10 Hur länge sedan köpte Du detta täcke? Heter det Essex allväder? Har nu pratat med Källquists och de säger själva att det täcket = för långt, hänger neråt skenbenen, såklart! Om Du har lust så mär Ditt täcke från mitt på ryggen och ner till kant. Kan ju vara intressant att veta iaf. De har tydligen bytt leverantör och nästa sommar kommer 85-105 att vara kortare. Mina mini = från 77 -82 cm mkh.
#0 jag har Olympic Light Protector till mina som är 89 och 93 cm, men de är nästan väl korta på sidorna. De har 85 och 95 täcken. Har jag uppfattat dig rätt om sådana finns att köpa skulle du vilja ha den sorten? Jag köpta mina förra året i min ridsportsbutik på deras rea. Hela sortimentet finns inte i webb butiken, men kontaktinfo finns där om du vill ringa dem.
Veritas odium paretFörvånad
Tänk OM det finns att få tag på Olympic Light Protector 85 cm, DÅ = LYCKAN STOR! Har iaf fått reda på att tillverkningen av dessa = tyvärr nedlagd, sååå typiskt
Har fått lånat ett sådant för prov och DET SITTER PERFEKT på mina småttingar. KÖPER MER ÄN GÄRNA BEG. ELLER NYTT OM NU NGN har att sälja
#12 Du kanske rent av vill bli av med Ditt 85 cm
? SNÄLLA…… Jag ska ringa till Din butik och höra iaf. PM:a mig GÄRNA om Du kan "avvara" 85:an.
#13 Jag undrar om vi inte har ett sådant som vi fick begagnat när vi köpte någon häst. Kan kolla i kväll.
#13 just 85 täcket är det som jag är i störst behov av då det tillhör den lille hingsten som skall visas i mars, men skulle jag hitta ett som sitter bättre vet jag att du är intresserad. Sedan är det ju användbart till en liten normalåring om man skulle behöva täcka någon gång. Jag ska försöka hålla gluggarna öppna om jag ser några Light Protector någonstans.
Veritas odium paretFörvånad
#12 Har nu kollat med "Din butik" men det fanns förstås inga Olympic kvar
#14 och 15 Skulle bli bästa julklappen isf

#16 Håll lite koll på tradera, det fanns ett sådant täcke du efterlyser där, fast auktionen var avslutad nu. Det kanske poppar upp ngt igen.

http://www.lillhastenistav.se/eng.htm
Lillhästen i stav har haft täcket. Du kan ju ringa och höra om de har något kvar.
#19 Tyvärr har de inga kvar, enl. dem själva finns det inga bra täcken gjorda för mini. De letar själv med "ljus och lykta efter bra modell att börja sälja eftersom Olympic slutat med tillverkningen. Känns som jag letat, ringt överallt (nästan) och hittills är ALLA nedanför knäna, får kanske träna dem att STÅ STILLA när Ni har klänningen på
DÅ = problemet inget problem längre!

http://www.borjes-tingsryd.se/
Där har de ett par täcken i strl. 85 cm. På bilden ser de inte ut att hänga så långt ner på sidorna..
Du kan kanske fråga Sandra, Zettan att mäta hööks minitäcken också, hon jobbar ju där.
Är du intresserad av alla sorters täcken eller ska det vara något speciellt? Typ regntäcke, fleece, vinter?
#21 Typ regntäcke med fleecefoder (iaf ett foder som drar ur fukten, andasfunktion. Vill kunna släppa ut i hagen efter körning el dyl.
PS Ida, hälsa mamma från Agnetha, vi umgicks mkt på Hollandsresan. DS

#22 Hon hälsar tillbaka!
Ska hålla ögonen öppna om jag ser något 85 täcke som ser bra ut.
Jag har inte mätt täcken, jag köpte den på hösten, och den är jätteliten, den är 10cm korttare änn tex Börjes 85cm täcken, jag har den på mitt 76cm stoet :)
#24 Menar Du 10 cm kortare åt sidorna? Så Din lilla dam kan röra sig obehindrat med detta? Heter täcket Essex allväderstäcke?
Den är 10cm mindre av alla håll, ja hon kan röra sig obehindrat, nä den hetet Protector Light Outdor, men den är likadant som Essex.

Agnetha!
Gå in på http://selar.se/ kolla på shettis sidan under nyheter!
Ska göra NU DIREKT
Tack för tipset Ida!

Hej alla
ni som letar efter minitäcken. Snälla kan ni inte meja till hööks. De påstår där att täckena i stl 85-105 inte säljer. SÅ om ni alla skickar in önskemål och trycker på kundtjänst lite granna så kanske de får upp sina ögon om att ta in fler och bättre shettistäcken.
Jag köpte ett thermo master regntäcke från hööks alldeles nyligen i stl 85cm, min shettis är ca 85-86cm, det satt SUPER-BRA! Kostade 479kr. Sen köpte jag ett regntäcke från börjes, mycket billigare (218kr? har jag för mig), men vilken skillnad, satt absolut inte lika bra, långt fram ner på bogen liksom o långt ner på sidorna baktill =(