Avlusat med ivomec
Ni som avlusat era hästar med ivomecpreparat, hur gjorde ni när lössen dött men äggen fanns kvar?

Visste inte ens man kan avlusa med Ivomec. Jag använder Etotal mot allt i pälsen.
#1 Jopp, det kan man. Brukar också använda Etotal men hade Noromectin hemma så tänkte att jag kunde prova.
_Har fått svar av veterinär nu, så tråden är inaktuell.
_

#3 Vad sa veterinären då?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#4 Att de ska avmaskas igen inom 10-14 dagar.
har dina pållar fått löss?
#2 ?
Är det lus eller mask du frågar om?
Har du använt Etotal till avmaskning?
Jag förstår ingenting.

Jag har hört talas om att man kan avlusa med det också men aldrig trott på att det funkar , så funkar det kan du väl skriva det här *ler*

Men funkar det verkligen på pälslusen? De lever ju inte av blodet utan bara i pälsen? Vanlig lus kan jag förstå att det funkar på
Jag har bara hört talas om avlusning med Ivomec, men inte provat. Och någonstans känns det som en dum väg att gå, att avmaska för att bli av med löss och samtidigt öka risken för att inälvsparasiterna uitvecklar resístens mot preparatet.
Själv använder jag Flusa för avlusning (till både fåren och hästarna), Switch ska gå lika bra säjs det.
#10 är Flusa tillåtet på häst?
Veritas odium paretFörvånad
#8 Det funkade :-)
#9 Ivomec tar blodsugande löss. Man använder det både på hund och gnagare.
#11 Det är ju inte Etotal heller. Står klart och tydligt att det bara ska användas på illrar. Men de två hästar vi avlusat har inte dött än 
Är det inte injektion med Ivomec som tar pälsätare/skabb etc?
#11 - det är det nog egentligen inte. Men det är effektivt….

#14 Jag har för mig att det tar löss o skabb när Ivomec injeceras, precis som du skriver. Men det är inte tillåtet på häst i Sverige. Däremot på hund, katt, ko och några andra djurslag. Men som sagt … häst är det inte tillåtet att använda det på. Injektion alltså … inte pastan.
# 16
Ivomec i inj. är inte tillåtet att använda på hund och katt ännu. Används men på ägarens egen risk, man vet att på vissa smalnosiga hundraser är ivomec direkt livsfarligt.
Är främst för löss styngflugelarver och skabb på nöt,svin och ren.
Tar tveksamt pälsätare.
Står i Fass om Ivomecinjektion.
Men nog görs det säkert i Sverige på djurägarens egen risk även på häst ???
Det är väl av livsmedelssynpunkt detta är förbjudet då det inte går att sätta en karens på hur lång tid medlet verkar i kroppen. Har läst en intressant avhandling om detta en gång, ska se om jag kan hitta den.
Vi använder till grisarna och kossorna men man får inte ge till de djurslag som producerar mjölk till konsumtion samt att vi ger inte kossorna för nära kalvningen
Om man nu ger Ivomec inj. till häst, hur ges det ? intramuskulärt eller subkutsnt ? eller kanske peroalt ?

#20. Vad betyder subkutsnt och peroalt?
#21 Peroralt= i munnen
Subkutant= under skinnet
#20 man ger det subkutant som på nöt i så fall.

#22. Tack :)

#17 vår veterinär inj ivomec på vår hund när han hade rävskabb.
Preparatet är inte godkännt för häst hund eller katt. Till hund och katt ges det subkutant eller peroalt och bara på ägarens egen risk. Till häst används inj. inte då det finns i pastaform som är godkännt för häst. Är det någon här på forumet som har fått sin häst sprutad med ivomec, intressant att få höra.
För pälsätare används i första hand sebacil bad.
#22 under huden för att vara exakt *S* same same but different *ler*
# 20
Vet du bågon som gjett det till häst ? eller hur kan du veta det ?

#27. Nu frågade du dig själv.
#26 yeah, yeah… då kan man börja namnge lagren också….
det blir ju väldigt svårt att bara spruta under epitelet! ;)
Jag frågade naturligtvis # 22 som skrev att man gav lika som till nöt. Jag vet hur det ges och till vilka det är tillåtet också.
Den veterinär som ger till eller förskriver till djurslag som det inte är avsett för Kan prickas och bli av med sin leg. vet, så pass allvarligt är det,
en fråga ang avmaskning:
ngn sa till mig att nu var det ingen mening o avmaska nu då det itne finns ngr maskar? Men det bör det ju finnas…har hästarna ätit det när det var milt och de då fortfarande levde då så lever dem väl kvar i magen eller????
#31 - blodmaskarna kapslar in sig under vintern, så man kommer inte åt dem med avmaskningsmedel då.
Fast den senaste informationen är att det bara är en liten del av blodmaskarna som gör så, att man kan komma åt många av dem ändå. Ett träckprov ger svar på om du alls behöver avmaska…
ja fast jag har avmaskat då jag rådfrågade min vet. men det var tidigare i höstas men bara undrade om det stämde så som den andra personen sa! Vilket hon hört av en annan veterinär. Dock är den vetten inte spec på hästar som min är.
Jag avmaskade nu då jag ska byta hagar i dagarna och ville ha dem fria från allt men då finns chansen att de fortfarande har mask kvar oavsett om man avmaskar eller inte!?! Hrm jaja gjort är gjort! Får ta träckprov i vår när det är dags för sommarhage…
#33 - veterinärerna har inte alltid koll på det där med träckprover och avmaskning, de följer de gamla rekommendationerna…
Det man gör om man avmaskar när det egentligen inte behövs är att man bygger på risken att parasiterna blir resistenta mot avmaskningsmedlen…
Det finns för övrigt en bra artikel om parasitbekämpning på ponnytrav.ifokus, skriven av en bekant till mig som har koll på hur det fungerar… *länk*
#34 tack, den var mkt intressant o läsa..nu har jag ju redan avmaskat så hoppas inget händer! Sen får jag ta ett träckprov som sagt t våren för o kolla dem!