Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 942 ggr
Midlingur
0

När kör ni in?

Jag förstår att det varierar från häst till häst, men hur gamla är hästarna när ni oftast kör in? (dvs börjar dra vagn så smått)

Angel
0

Alltid första kontakten med vagn vid 2-2,5 års ålder.

VeronicaP
0

Beror på faktiskt hur utvecklad min häst är, är den sen så väntar jag tills den är 3 år, ska jag visa den på hingstpremiering så kan jag tömköra den och sätta vagn på vintern som 2 åring men absolut inte *köra* den hårt så den tappar , hull och annat , utan då får körningen komma igång efter den är visad som 3 åring.

Tycker allt  beror på individen hur den är utvecklad och så , sen tycker jag ju att en 2 åring ska få gå på bete hela sommaren och utvecklas i lugn och ro, man behöver inte stressa dem , man hinner med ändå.

Hanna-D
0

Vi gör lite olika beroende på individen. Hade en hingst född -04 som var otroligt välutvecklad både fysiskt och psykiskt, stor och stark. Han drog tom vagn på asfalt som 2,5-åring. Sedan såldes han och nya ägaren har tagit över inkörningen.

Sen har jag en hingst född -05 som är liten, inte så kraftig och han kommer absolut inte att kunna "arbeta" lika tidigt som den andra. Han tömkörs men har inte haft skaklar eller linor.

Hela sommaren låter jag mina unghingstar gå på bete med andra unghingstar utan någon som helst träning.

Med stona blir det lite annorlunda beroende på om de betäcks som treåringar eller ej.

Ahnna
0

Lilleman fick vagn på sig när han var runt 2,5 år, minns inte riktigt i vilken månad jag började. Dock inleddes inte den fysisk träningen förrän han var bortåt 4 år. Han var tidigt utvecklad och väldigt mogen i sättet så det var aldrig en kamp för att få honom att förstå eller dylikt, utan han var alltid med på noterna.

Kallblodet jag hade körde jag in som 3,5-åring, men det blev "försenat" för att han inte hamnade i min ägo förrän våren han fyllde 3, och då var han på sin höjd tömkörd ett par gånger. Han hade också väldigt lätt för att lära sig nya saker, så det tog bara ungefär ett halvår (inklusive viloperioder) att både köra och rida in honom.

Lilltjejen som jag har nu, som fyller 3 i sommar, har jag fått göra på ett annat sätt med. Hon kan få lite "blackout" precis när man håller på, så henne har jag fått ta små steg med i inkörningen. Men låter man henne vila i ett par dagar så hinner hon med att processera det hon lärt sig, och nästa gång man provar samma sak så är hon kolugn. Så det går ändå ganska raskt framåt. Häromveckan ställde jag henne mellan skaklarna för första gången och några dagar senare ledde jag henne runt trädgården medan jag drog vagnen bakom henne - inga problem. Så fort isen försvinner från stallplan ska jag spänna för och sätta mig i vagnen, men det vill jag inte göra nu ifall hon blir rädd och halkar, det vore så onödigt…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Milla
0

Vi gör också olika beroende på individ.

Vi har börjat med tömkörning på två av våra 3 tvååringar. Dom kommer att tömköras fram till betet i maj och sen kommer dom inte att arbetats alls under sommaren.

Tömkörningen är i skritt, vi tränar gas och broms samt svängar.

Till hösten är det tänkt att vi ev ska sätta dessa två i vagn.

2 åring nr 3 är inte mogen överhuvudtaget att påbörja tömkörningen ännu, så han kommer att gå orörd fram till sommaren och under sommaren, sen är det tänkt att vi kommer påbörja hans tömkörning enligt ovan till hösten. När han kommer sättas i vagn är helt och hållet upp till honom.

Den sista 2åringen är en bekymrad ung man, som behöver tid att mogna och inse att vi inte gör något som kommer att skada honom. Dock är jag helt övertygad att han kommer att bli en riktigt bra bruksponny inom sinom tid.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Midlingur
0

Jätteintressant att läsa era erfarenheter! Väntar med spänning för att se hur Hilfiger utvecklas och när det börjar bli dags för honom.

Ahnna
0

Ville bara säga att lilltjejen som nämns i #4 drog vagn med mig i för första gången idag! Två vändor runt trädgården blev det, i skritt såklart, med några extra svängar runt några perennrabatter. Hon tog det hela med stort lugn och verkade knappt ens besvärad av den nya situationen. Men det gick lite vingligt, förstås. Spåren ser mest ut som om de var gjorda av en förstoppad orm eller nåt… Oskyldig

www.stuteriprecious.se

Asagard
0

När hästarna är mogna för det kör vi in!

OzzyochJag
0

Jag har tömkört min 2 åring i grimma över vintern, har precis börjat tömköra med träns och bett.
Ska ev. börja dra lite med honom i höst så blir det förhoppningsvis vagn till nästa vår då han blir 3 år.

Han är ganska barnslig i huvudet så jag tar det väldigt lugnt.

AnnaLundin
0

Min målsättning är att tömköra litegrann mär de är två år och OM tiden räcker till så får de dra bildäck också (min variant på "släpa"). Vagnen behöver de inte möta förrän de är 3 år.

veronicarickfelt
0

2-2,5 år

Angel
0

Jag tycker det känns "säkert" att börja tidigt. Vet exempel på att det gått fel vid inkörning, och då har ponny alltid varit "vuxen" (från 3-4 år). Men det kan såklart bero på den söm kör in. Vad har ni andra för erfarenheter?

Alla jag kört in har fått prova på vagn vid 2-2,5 års ålder, och det aldrig varit några problem med någon. Inte ens några protester, känns som att det är enklare att börja tidigt. Sen är det ju bete och så, träning kommer senare..

Ahnna
0

#12 I min erfarenhet så finns det inget fel i att börja förbereda hästen tidigt. Som jag skrivit förut så brukar jag pyssla med ditt och datt runt stallet, med hästen i grimma bredvid mig, samt gå över lastpallar, presenningar, sopsäckar och så vidare. Vidare brukar jag stå med höpåsen (IKEA-kasse) och dra och dutta den över hästens kropp i hagen när de fått t.ex. lunch. Hästen är ju helt fri då och kan springa undan om den vill det, men gör den inte det så vet jag att den är trygg med mig, höpåsen till trots.

Jag har också stått med en 50x50 cm stor trasa och kastat upp i luften, och låtit den landa på olika ställen på och runtomkring hästen i boxen eller stallgången, som en förberedande övning inför plötsliga rörelser och sånt som kan hända när man kör/rider in eller är ute och kör/rider.

Nu när jag bor granne med ett militärt övningsfält så kan jag dessutom erbjuda mina hästar träning inför krig… I alla fall känns det så när de ligger och skjuter som dårar bara några kilometer härifrån och kastar spränggranater m.m. Flört

www.stuteriprecious.se

jecki
0

En liten undran,när ni kör med "släpa",använder ni sele eller tömkörningsgjord då?

VeronicaP
0

#14 Jag använder sele

Ahnna
0

#14 Alltid komplett sele om hästen ska dra någonting! Vagn, släpa, bildäck… whatever.

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
0

dem som har travhästar kör ju in vid 2 eller nått. själva påspänning av vagn och verkligen börja träna syftar jag då på. men två är för tidigt. 3 år ska det va, har man kallblod så kanske man i vissa fall måste vänta lite extra

Angel
0

#17 Har sett varmblod som dragit en person i speedkart samma år den föddes…  jag stod bara och gapade när jag såg det, hur tänker man?? Hoppas det är ovanligt Fundersam

CarinaA
0

Håller med #2 ,førbered gærna hæsten som tvååring,framførallt om det ær en hingst ær det bra att ha haft vagn på den innan hormonerna børjar spøka ! Sjælv anser jag att en shettis INTE ær FYSISKT færdig att børja køras med som tvååring.  Som treåringar bør man kanske inte heller køra i før kraftiga backar eller før tungt lastad !! Kør gærna med en lættare vagn typ speedcart el liknande. Men social træning skadar aldrig;kanske åka med en ældre hæst som sællskap på tævling,promenader på trafikerade vægar m.m !!

SannaHolmgren
0

Körde in min när han var 9 år.

SHV-Pysen
0

#20 jag körde in en SHV häst som var 16 i våras. tycker du också att det är lättare när dem är äldre? Dem är lite mer världsvana då så det blir lättare att vänja tkr jag.

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade sele på min shettishingst första gången redan när han var 7 månader gammal! han hade sulky på sig som 1,5 åring men vi började inte "köra" honom förrän han var 2 år. Då blev har körd lite då & då, inte jobbad, utan bara för att han skulle bli säker i vagnen och snäll att köra eftersom han skulle användas av barn. Han har inte blivit trött eller pressad alls, utan har varit glad, positiv och arbetsvillig till allt. Han är såld nu till Romme som ponnytravare! Precis som jag ville, då hans pappa var en utav de bästa ponnytravarna i Sverige & hans mamma är rätt duktig hon oxå, var bla 3:a i monté SM 2007.