Ni som kör...
Är nyfiken på:
- Hur ofta kör ni era ponnyer?
- Hur långt/länge?
- Ger ni kraftfoder? Isf hur mycket och vad?
Jag har blivit "ordinerad" att köra en halvtimme varje dag, men det blir snarare 3-4 dagar/veckan (ca en timme åt gången), tömkörning/promenad/ridning/longering 2 dagar/veckan och vila 1-2 dagar/veckan.
För närvarande får den ena ponnyn 1 dl havre, 1 dl korn och 2 dl betfor och den andra 3 dl havre och 2 dl betfor + 1 dl Mustangpellets efter körning.
Jag vill helst att Frida (12årigt sto) rör sig minst 1 timme om dagen med max en vilodag per vecka. När hon är i kondition (just nu har hon haft sommarlov….) så kan vi köra rejäla svängar på flera timmar några dar i veckan. Just nu äter hon "bara" gräs men till vintern blir det 4 kg hö, c:a 1 kg krafft ponny, mineraler, foderjäst, salt och om det behövs så spär jag på med lite havre. Hon är väldigt arbetsvillig och trivs verkligen inte om hon inte får jobba, då blir hon sur och ohanterlig.
- Hur långt/länge?
1. Cirka 2-3 dagar i veckan.
2. Cirka 30-60 minuter.
3. Inget kraftfoder.
Har sällan någon ponny i riktig träning, är oftast inkörningshästar, det är bara Epus som hålls i gång och han får inget kraftfoder alls. Han äter hö/gräs och morötter och är alldeles för pigg och glad ändå 
Han körs 2-3 dagar i veckan och tömkörs lika många dagar. Hur långt/länge beror alldeles på, kör en del skrittpass för att få honom lugn och avslappnad och då tar det förstås längre tid än om vi t ex intervalltränar.

Kör inte längre, men när jag hade Zebben igång så blev det:
1. 5-6 dagar/v. 1-2 dagar av annan träning. Vilodag 1 dag/v under vintern. Sommaren hålls igång hela tiden, men då kan ett pass bestå av skrittpass.
2. Allt mellan 30 min - 2½ h
3. Han gick på ganska mkt kraftfoder för att hålla hullet. Under sommarhalvåret (tävlingssäsong) fick han ungefär 1 l Turbo kraft, 1 l havre, 5 dl betfor, och hö/dag.

- Hur långt/länge?
1. Varannan dag kör ja med vagnen. och varanan dag är de tömkörning eller ridning( har en tjej som rider). Hon får 1 vilodag i veckan.
2. De är olika men ibland blir de långturer och ibland blir de lite kortare.
3. Japp ja ger 1 näve musli och moröttter eller äpplen när ja kört nu på sommaren. På vintern blir de lite mer kraftfoder.
Jag kör min minishettis 4 gånger i veckan sen 2 dagar brukar jag longera, ibland går vi ut och går.
Jag brukar köra min han i allt från 30 min till 1 1/2. Går han jätte bra så brukar jag inte höra mer än det behövs, ibland måst man ge dom den chansen när de går så bra. Då är det onödigt att fortsätta tycker jag.
Jag ger han 2 nävar torrt betfor som jag blöter och sen 4 stora nävar havre. Jag vet inte om jag behöver öka på det lite men det får man väl se.
Det som jag kan tycka är problemet är att hitta skor till hans små hovar. För det slits endel på hovaran när man kör på olkia underlag. Är det någon som har tipps om det så skriv gärna det!
Jag kör mitt sto ungefär 4-5 dagar i veckan just nu och tömkör antingen efter körningen, ett extra pass på dagen eller någon dag utöver körningen. Så hon går om allt vill sig väl 6 dagar i veckan.
Unghästen körs 3 dagar i veckan, springer på släp bakom vagnen 1-2 dagar i veckan. Och så tömkörs han också. Dom passen lägger vi ibland in istället för att gå med på släp om tiden räcker till.
- Hur långt/länge?
Oj, vi har extremt dåliga körrundor så det blir oftast bara 40 minuter varje gång. Om jag inte kör ut en sväng och tränar sedan i paddocken. Längre eller kortare vid tömkörning beroende på vad jag gör.
Unghästen går kanske 20 minuter vid körning, längre eller kortare vi annat.
Nu får dom båda ½ dl betfor och mineraler, biotin och b-vitaminer.

Vi har två shettisar som vi tävlar i ponnytrav. De körs c:a 1 timme 2 - 3 dagar i veckan. De går på bete och får kraftfoder en gång om dagen, havre och betfor.

Kör 3-4 dg/vecka.´Varierar med tömkörning, longreining, bommar och koner. En myspromenad lite då och då.
Kör 30min-1½ timme. Kör ibland ut tillsammans med ryttare o häst, då blir det längre turer.
Går i gräshage på dagen, blir smällfet av att bara titta på gräs. Står inne på natten får då lite hö o halm (står på spån) ½ dl sockerfri betfor, 1 dl havre, linfrökaka, loppefrön. äpple, morötter.

- Hur ofta kör ni era ponnyer? Jag kör min atvå ungefär 3 gånger i veckan sedan så jobbar jag med dom på annat ätt 3 gånger i vecka och så vilar dom en.
- Hur långt/länge? Ca 1 timme.
- Ger ni kraftfoder? Isf hur mycket och vad? Min ena för tillfället väldigt tjock (12år) får 2 dl havre. Den andra 23 år gammal! Får 4 dl havre, vitlök,olja,miniraler och salt.
1. Jag brukade köra 6 grr/veckan. nu kör jag kanske 4-5. det varierar. just nu kör jag väldigt lite eftersom utrustningen är så hemskt dålig på honom. (ska köpa nytt så fort vi får den gamla såld, men ingen vill köpa)
2. allt mellan 30 min - 2 tim. det beror på vad jag känner för och hur mycket tid jag har.
3. han går på nutri star, nästan lika mkt som storhästarna(shettis). sedan får han foderjäst och kornkross tror jag. (sköthäst om ni undrar varför jag inte vet fodret så noga.)

1. Bara 2-3 gånger nu på vintern tyvärr, vill köra mer men det blir så mörkt fort och vill inte köra ut själv då.
2. 45-60 min på helgerna brukar vi köra lite längre.
3. Han får 1 dl kraft och 1/2 dl havre och morötter eller ett äpple.