Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 562 ggr
Malu
0

Betäcka med ej gdk hingst

En bekant till mig har låtit betäcka sin nu 3-åriga icke godkända (ej visad) hingst med sitt sto och stoet är nu dräktigt.
Hur blir det för fölets del i framtiden med tanke på registrering o utställning?

AnnaLundin
0

OM betäckningen är redovisad till SH och stoavgift inbetald (och båda föräldrarna är fullstammade shettisar) så reggas avkomman som shetlandsponny med fulla rättigheter.

Om betäckningen inte är redovisad till SH enligt konstens alla regler så är det bara att regga avkomman i ASRPs korsningsregister.

PP
0

#1 Är du säker på att det är så?

På Höstmötet i Linköping för några år sedan, sa SH:s representant att om föräldrarna är registrerade i en stambok, måste avkomman till dessa kunna registreras i samma stambok(enligt EU).

Däremot kanske man måste säkerställa härstamningen genom att DNA-typa såväl föräldrar som fölunge om betäckningen inte finns rapporterad. Och då kanske många föredrar att regga som ponny av korsningstyp med okänd härstamning, rent ekonomiskt.

I propositionen för utställning står "Rätt att deltaga i utställning har endast shetlandsponnyer som är stamboksförda i svenska stamboken".

AnnaLundin
0

#2 - inte bombis, men om betäckningen inte är redovisad enligt gällande regler så tror jag inte att den accepteras att reggas som shettis i SSS.

*Info till hingstägare, på SHs sida*

Där står att "för att hingst ska få användas i avel krävs att:" och en av punkterna är "att betäckningsrapporter och fölredovisningar (språngrulla) redovisas." och att det även gäller betäckning av egna ston.

PP
0

#3 Det är förstås fullt möjligt att du har rätt.

Måste säga att jag tycker det är tråkigt att all information inte når ut, i synnerhet till de som skulle behöva den. Folk hör att aveln är fri och tror att de producerar stamboksberättigade och "fullt legitima" fölungar när de parar det de har hemma på gården. Och alltid lyckas de övertyga någon annan lika okunnig om att hästen är "godkänd" när den sedan ska säljas…

AnnaLundin
0

Aveln ÄR ju inte fri, det är bara avelsvärderingstvånget som är borttaget. Redovisningsskyldigheten finns ju fortfarande kvar, som sagt…

Annette
0

Hur når man bäst ut till dessa människor?
De är ju troligen inte medlem i några avelsföreningar och läser kanske heller inte Ridsport och dyl.

Malu
0

Hästarna ägaren har är reggade som shettisar o ägarinnan har STOR erfarenhet av hästar ,tävlingar och avel så jag blev paff att hon gjorde så här!! Ville ha fram en bra avkomma exteriört sett med bra steg men hon är inte intresserad av utställningar…