Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 561 ggr
PP
0

Känselhår

Det ska bli förbjudet att ta bort hästens känselhår.

Jag skulle inte drömma om att raka av känselhåren på mulen, däremot vill jag gärna ansa de långa ovanför ögonen som jag tycker måste vara irriterande att gå och blinka för när de blir tillräckligt långa och böjer sej in mot ögat…

Charlotte-J
0

Undrar jag vad Arabfolket tycker om det då deras pållar inte har ett strå i ansiktet på utställning Fundersam

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

Här ansas bara skägg inga känselhår överhuvudtaget ….

Cattis
0

Det finns ju de även inom vår ras som faktiskt rakar bort vartenda strå på mulen inför utställningar. De lär få tänka om nu - vilket jag bara tycker är bra. Man rycker ju inte av hundar eller katter sina morrhår heller. Det gör mkt liten skillnad utseendemässigt om de har långa känselhår på mulen rent skönhetsmässigt, så jag förstår inte varför de skall raka bort dem.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sehvrin
0

Känselhår känns taskigt att klippa, det är ju som att klippa av en katts morrhår…. de använder ju dem…

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

jojjehanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 har du varit på arabutställning?

jojjehanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 en till, hoppas det syns bättre…

lisette
0

jag hade för mig att jag läste/hörde ngnstans att det skulle bli olagligt, jag hade tydligen inte fel för mig.

hippoteket
0

När jag hade min (dåvarande) halvblodsunghingst på träning inför eventuellt bruksprov så plockade hästskötaren där bort vartenda hårstrå hon kunde hitta, utan min vetskap. Jag häll på att börja gråta när jag fick se det!

Jag kan faktiskt inte se ett enda hållbart argument för att ta ifrån hästen sina känselhår!

Annette
0

Jag klipper bara skägg och utstickande öronhår.

Linnah
0

När jag var i Skottland för några år sedan och besökte massor av stuterier och shower, så var det flera stuterier som rakade av både känselhåren på hela mulen och dessutom rakade ur öronen helt, när de skulle på utställning. Gräsligt.

thira
0

Håller med, gräsligt….då har det verkligen gått till överdrift!

Såg bilder i senaste numret av Hästen som upprörde mig, det var på importerade ardennerhingstar som var kuperade, rent vidrigt, sådant där kunde ju djurskyddsmyndigheten ägna sig åt att få bort i stället för en massa annat tjafs och såg förresten i Aftonbladet om hundvalpar som skickades utomlands och blev kuperade och sedan importerades till Sverige igen. Avelsföreningarna kunde också markera tydligare mot sådant här, tycker man.

cinna
0

Hehe, quarter-paintfolket kommer att få dåndimpen de oxåOskyldig

Charlotte-J
0

#5 Jodå, jag har varit på Arabutställning, bla. Riksen på Elmia förra året och dom flesta som visades var helt rakade. Såklart inte alla men de flesta.

Amor vincit omnia Kyss