Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 1635 ggr
Annette
0

DNA-prov

Hörde igår att det tar ganska lång tid att få svar på hingstarnas DNA-prov. Det innebär att de nya hingstarna får en kort första säsong om de godkänns på våren, om de alls hinner få allt klart.

Ni som har erfarenhet av detta, när har era nya hingstar haft allt klart för att börja ta emot ston?

Cattis
0

Det finns vissa som fått vänta till långt in på sommaren innan deras härstamning är verifierad. Dels pga tiden innan resultaten är klara, och dels om det tagit tid att få fram föräldranas prover. Tex en del utländska hingstar kan ju dra ut på tiden…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

När vi fick Madgic godkänd så gick det jättesnabbt men då tog man ju blodprov

Emma-Andersson
0

Det hade varit mkt smartare att DNA-typa ALLA som föl på så sett kan det inte bli några misstag.

RebeckaSvensson
0

#3 Får istället hoppas att hingsthållare och uppfödare har koll på sina djur. Verkar bara som om det skulle medföra att det blir ännu dyrare samt mer arbete för att DNA-typa alla föl.

Cattis
0

#3 Bra idé, men det fungerar inte i praktiken då det normalt kostar drygt 500:- per häst att härstamningsverifiera den. Dels skulle uppfödarna inte gilla det, dels skulle priset säkert gå upp eftersom det är ganska många föl per år som skall testas isf.

Fast visst hade det varit bra.

/Cattis

Hanna-D
0

#5 Varför skulle det inte fungera? Man gör ju så på t ex halvblods- och connemara föl vid nyregistrering.

Cattis
0

#6 För att det blir för dyrt. Jag tror att uppfödarna kommer bli fullkomligt vansinniga om de påförs ytterligare kostnader, i en hobby som redan nu går back.

Men visst hade det varit bra, då hade det inte varit ngn tvekan om att hästen verkligen är den passet säger att den är.

/Cattis

Hanna-D
0

#7 Visst blir det en extra kostnad men uppfödarna inom de andra raserna verkar tycka att fördelarna uppväger priset för DNA-analysen.

Cattis
0

#8 Ja, och det tycker säkert de flesta inom vår ras också. Men du har väl hört hur mkt en del gnäller om man riskerar att bli tvungen att betala ens fem spänn mer än vanligt.

Det finns inga pengar i detta och då priserna är så extremt låga generellt på shettisar, så är det väl ganska svårt att övertyga uppfödarna att ta på sig ännu en kostnad.

Jag inbillar mig iaf att det kan bli protester från många uppfödare. Som sagt, även om de håller med om fördelarna och det praktiska med en sådan lösning, så tror jag de backar för dyrare föl.

/Cattis

RebeckaSvensson
0

Tycker själv att det blir för dyrt att om man är tvingad att DNA-testa alla föl. Visst finns det fördelar, helt klart. Men precis som Cattis skriver så finns det inte nga pengar i shettisaveln. Får istället hoppas att folk har koll på vem de betäcker med vem och är ärliga så att de rapporterar in rätt.

Cattis
0

#10 Idealscenariot vore att det "bara" kostade 100-150 per föl, då hade det varit överkomligt. Hade det inte varit så förbenat dyrt idag, hade jag absolut kunnat tänka mig att DNA-testa alla mina föl - även om det inte var tvång, bara för att ha riktigt 100%-igt klara papper på dem. Jag vet ju iofs vem som betäckt vem, men det vore lite av en "kvalitetssäkring" om man kunde göra det. Att ens föl verkligen är de man utger dem för att vara.

/Cattis

RebeckaSvensson
0

#11 Håller med om att 100-150 kr/föl hade varit överkomligt. Men så länge det inte är krav på det så kommer jag inte att testa mina föl, oavsett priset.

Cim-Zetterblom
0

#8 Jag håller med dig. Tror ni inte att det kan få motsatt effekt, att priserna på våra shettisar kan gå upp om det skulle bli krav på detta?

Tack vare de skärpta reglerna och större kostnaderna kanske fler skulle tänka efter ett par gånger extra innan de betäckte sina ston och vi skulle på så viss kanske kunna sänka den överproduktion av shettisar som sker idag.

Som en känd domare brukar säga: "Det är alldeles för många som betäcker istället för att avla"

RebeckaSvensson
0

#13 Där har du en poäng! Är ju mycket troligt att fler skulle tänka sig för innan de betäckte samt att ta bättre betalt för sina ponnyer och inte bara slumpa bort dem.

paparatzi
0

Vet alla om att XXX vill ha rätten att årligen slumpmässigt välja ut 10-15 ponnyer som skall härstamningskontrolleras, vägrar ägaren av ponnyn i fråga att låta XXX göra denna kontroll så riskerar ponnyn att avregistreras från stamboken eller ej registreras.

och att from 1/1 2007 skall härstamningskontroll göras mot båda föräldrarna, det kostar 520:- + moms för varje individ alltså far-mor-avkomma= ännu högre kostnader för uppfödare

XXX godkänner inte om hingsten är blodtypad redan, man måste kosta på att låta göra om blodtypningen till DNA= ännu mera kostnader

VeronicaP
0

De flesta hingstar som gjorde generalmönstringen är faktiskt DNA typade då vi fick göra det där.

Men så är det ju inom halvblodet att de kan kräva dna testning av din häst , det görs slumpmässigt och har aldrig hört någon gnälla där om jag ska vara ärlig.

Sen har man väl alltid härstammningskollat hingstens både mamma och pappa , fast pappan är ju kollad om den är godkänd så det är ju bara mamman som behöver kollas då ju…….

Cattis
0

Jag tvivlar på att alla de som testades på generalmönstringen behöver genomgå det igen?! Då hade SSS beslutat att så skulle ske och vi fick betala för detta, jag tvivlar på att det krävs IGEN för redan testade individer.

/Cattis

kacka
0

De som är chippade och DNA-kontrollerade kan väl kontrolleras… men ska de göras ingen? Om hingsten ÄR märkt är det väl svårt att "fuska"… Men OM den inte är chippad så GÅR det ju att ta dit en annan häst…

paparatzi
0

#16 Nä! men tänk på vad du får ut i pengar för en Shetlandsponny i jämförelse mot ett Halvblod

Behöver man belastas med ytterligare kostnader för denna ras?

Får man ut ponnyns rätta värde idag?

VeronicaP
0

Om du tänker efter vad det kostar att betäcka ett halvblod så får du inte heller ut så mycket pengar i slutändan, när inridning och allt sådant är färdigt , får ju precis lika mycket för en ponny….. (inte shettis då)

paparatzi
0

Jag kan inte riktigt hålla med dig där…tyvärr

Hanna-D
0

#21 Jag håller med Veronica.P. Kostnader för språngavgift, 16-, 30- eller -90 dygnsavgift (eller vilken form hingstägaren valt), levande föl, stationsavgift, stoavgift, pack- och skickkostnader (om det inte är naturlig betäckning), kostnader för stoets uppehälle på stationen med mera, med mera är mkt högre än för shetland. Det är dessutom i princip omöjligt att sälja ett halvblod som unghäst, de flesta vill ha dem åtminstone grundridna - dessutom äter de ju betydligt mer (både stoet under dräktigheten och sedan fölungen) än en shettis och försäkringen ska vi inte tala om…

kacka
0

Men det är ju inte lätt att sälja en unghingst ens för betäckningsavgifterna bland… Man har tur om man får betalt för betäckningskostnader, Id-kontroll, chipmärkning, vaccination, pass osv då man säljer en unghingst… Det är väl mer så att man går back om det blir ett hingstföl och man ine vill behålla den tills den är fullt godkänd…

VeronicaP
0

Jo men Kacka betäckningsavgiften på shettisar är inte mycket dyrare än stationsavg och insemeneringskostnad på halvbloden sen tillkommer 16 dagars betalningne och tyvärr har de flesta privata hingstägare återgått till 90 dagars dräktighet.

Kan bara ta ett exempel jag sålde en B-ponny för mer pengar än jag fick för min 3 åriga välridna halvblod av rätt modell och typ , även storlek då *S*………..

paparatzi
0

# 16 och # 24 Hur mycket fick ni betala för DNA:t på generalmönstringen?

Jag håller ändå inte med om kostnaderna för de olika raserna, man kan inte jämföra dessa raser, då användningsområdet och möjlgheterna är betydligt mer breddat inom Halvbloden, där har du större möjlighet att få meriter på din häst, kolla lite hur man gör i England och vilka "grenar" det finns där inom Shetlandsrasen….du kommer att bli förvånad över hur begränsat vi har det här i Sverige motför i moderlandet, där gör man verkligen ALLT med sina shettisar

Cattis
0

#25 Alla hingstägare fick betala 300:- för DNA-provet på generalmönstringen.

Det gjordes inte främst för att kolla deras härstamning, utan för att deras DNA skall finns lagrat då avkommor skall kontrolleras mot sina fäder framöver.

/Cattis

VeronicaP
0

Jo men vad tror du att det kostar att föda upp ett halvblod tills du kan tävla den , inridningskostnad om du inte kan göra det själv , tillridning , tävlingsavg, klart dyrare att vara med i 3 årstest än för ponny osv osv kan fortsätta i oändlighet då jag även har jgort så med halvblod, och andra ponnyraser….

Sara.minishettisarna
0

det är inte bara för hingstarna utan även för ston som ska bli godkända osv!

Hanna-D
0

#25 Mer användningsområden och möjligheter? Det blir väl vad man gör det till. Dessutom - hur många halvblod faller inte bort längs vägen? Defekter som är mer vanliga på de större hästarna som nästan inte finns alls på vår sunda shetlandsponny.

Hur många av halvbloden blir stjärnor eller lovande ämnen som kan säljas för dyra pengar? Inte många om man jämför med hur många halvblodsföl som föds varje år. Vad blir det av resten? De slumpas bort, precis som shetlandsponnyhingstfölen. I bästa fall får man tillbaka utgifterna. De flesta blir "bara" mysiga promenad- och skogsmullehästar - precis som många shettisar blir sällskapsponnyer.

Cattis
0

#29 Bra skrivet, och väldigt sant.

/Cattis

Annette
0

Siktar man mot stjärnorna så når man i bästa fall trädtopparna.Flört

Rissla
0

Har ni någon gång tänkt på vad det kostar att föda upp en travhäst då? I bästa fall springer den in så mycket pengar att det täcker utgifterna. Endast ca 10% av alla travhästar gör det. Ännu färre går med vinst. Och här talar vi inte om några tusenlappar i betäckningsavgift. Eller okej, själva betäckningen behöver inte kosta mer än några tusenlappar, men sen då? Finns många hingstar som kostar runt 100.000:- i levande fölavgift.

Förra årets "fölauktion" var det en fölunge som gick för 92.000:- Wow, inga dåliga pengar. Tyckte i alla fall jag, till dess jag fick veta att levande fölavgiften hade varit 90.000:- Snacka om förtjänst!!! Å då var fölungen 8-10 månader!

paparatzi
0

Jag utgick ifrån att håller man på med seriös avel, då behöver man knappast slumpa bort några Halvblod, jag blir väldigt fundersam när det tas upp att Halvbloden skulle lämna så många defekter efter sig, rimmar inte det något illa på vår svenska superhårda avelsyn?

Är Shetlandsponnyn en sundare individ, måtte väl det ändå tillskrivas vårt moderland, det visar ju att deras tusenåriga ras står sig…

Cattis
0

"Är Shetlandsponnyn en sundare individ, måtte väl det ändå tillskrivas vårt moderland, det visar ju att deras tusenåriga ras står sig… "

Ja, visst. Men också alla de uppfödare som faktiskt förvaltar rasen, både i moderlandet och i många andra länder.

/Cattis

Milla
0

inte för att förstöra nöjet för er men nu är ni lite ute och resorRäcka ut tungan vad blev det av DNA???Fundersam

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Du har så rätt. Nu styr vi tillbaka till ämnet eller byter trådar.

/Cattis

paparatzi
0

Sorry! Tackar för passningen..Oskyldig

Rissla
0

#35 Tänkte faktiskt samma tanke alldeles nyss. Av någon anledning spårar de flesta trådar för eller senare ur. Fundersam

För att gå tillbaka till ämnet DNA-prov, så borde det väl inte vara värre än förr? Då visades ju hingstarna på våren och blodprov togs. Kan ju inte vara så stor skillnad idag mot då, även om det inte är blodprov idag?!

Och har man en utländsk hingst som ska DNA-testas, så kan det ju vara idé att själv förbereda med prov från föräldrarna, så det inte drar ut på tiden pga det?

paparatzi
0

Det man ska tänka på är att fölet skall vara kollat inom en månad efter nedkomsten, väntar man längre blir det dyrare, men jag vet folk som har köpt hästar ifrån de "större uppfödarna" och dom har inte varit kollade, utan det fick dom kosta på själva, hur gör ni andra som föder upp, sköter ni allt innan ni säljer?

[Anna-N]
0

Vadå, att den ska vara ID-kontrollerad inom en månad?. Nej, det är året de är födda som gäller. Annars så måste det göras en härstamningskontroll.

Det är uppfödarens ansvar att registrera fölet! Men det görs olika mellan uppfödarna. Vissa säljer fölet oregistrerat och nya ägaren får kosta på det, medans andra säljer registrerat. Själv gör vi det sistnämnda.

paparatzi
0

Ok! men visst är dom flesta uppfödare ID-kontrollanter, annars skulle det väl bli rätt så kostsamt och besvärligt för dom.

[Anna-N]
0

#41 Ja, visst är det en fördel om man är det själv, speciellt om det är många föl det handlar om. Det kostar ju en del att betala ID-kontrollanten som ska ha sitt och plus reg.avgift så blir det ju en del per föl. Blir det obligatoriskt med chipmärkning så blir ju kostnaden ännu större.

VeronicaP
0

Vi är inte id-kontrollanter och jag vet fler som inte är det

paparatzi
0

#42 var det kul att gå kursen? Är det svårt?

nallebjörn
0

#44 kursen är inte svår. Jag tyckte den egentligen var FÖR lätt, liksom chipkursen

paparatzi
0

"45 jag tycker att det är bra gjort av dom som tar sig an att gå sådana kurser, det är ju bra för oss som inte kan/vill, men visst är det ganska dyrt med utrustning och så, får ni bekosta det själva eller subvensionerar föreningen?

Milla
0

Nu kommer jag här igen!! Skapa en egen tråd för id-kontroll osv.

nallebjörn
0

Oj oj, nä utsrustningen fick man betala själv. Det var jättedyrt och chippen är inte så billiga dom heller. Men själva kursen var väl ok. Kommer inte ihåg men vi betalade nog 200 för färgkursen och 800 för chipkursen om jag inte minns fel. Det som sedan var dyrt var ju avläsaren

Annette
0

#46. ID-kursen var inte så dyr, 3-400:-, tror jag. Sedan får man beställa konturdiagram och stämpel, det går på ca. 200:-. Chipkursen är dyrare, har hört att den kostar runt 1000:-. Scannern som man måste ha när man chippar kostar enligt uppgift 2500:-. JAg antar att alla betalar själva?

nallebjörn
0

Jag tycker det är jättekul att åka runt men visst kan det bli fel ibland också. Men är man osäker brukar jag tala om det för hästägaren. Var på ett ställe med en massa islänningar och det var inte helt lätt men man lär av sina misstag också. Det jobbiga är om man har många på ett och samma ställe. som mest tog jag 21 hästar på samma gång. Det var lite mycket.

Milla
0

Hallå starta en egen tråd om detta är ni snälla.

nallebjörn
0

#49 Det blir ju lite billigare för dom som har företag då momsen kan dras men i övrigt betalas allt själv.

Annette
0

Jag har några gånger tagit med mig pappren hem för att kontrollera med de som kan bättre än mig. Var hos ett russ med knepig färg och då ringde jag till Kurt Larsson som var snäll och hjälpte mig. Ett "problem" är att många hästägare är så trevliga och pratsamma att det är lätt att komma av sig. Man får på ett vänligt sätt be att man kan ta pratstunden efteråt.

Milla
0

så nu har ni en egen tråd var vänliga och fortsätt er diskussion där inne.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 jag har ingen aning om vad betäckningskostnader mm kostar på andra raser därför har jag inget att jämföra med…

Men är det inte fel att man lägger ut ca 3.600:- för betäckning, ID-kontroll, chip, pass osv och sedan blir man erbjuden 1500:- för hästen…

Nääääääää, jag tycker inte det är rätt! När jag fått svar på mina annonser på min isabellhingst så skrev jag i en annons "bud, dock ej skambud"… då får man skambud som 1.000… Då jag skriver tillbaka och säger att jag ser det som ett skambud med tanke på att bara papperna och "tillverkningen" kostat 3.600:- så får får jag ett erbjudande om 1.500:-  men absolut inte mer… hm…