Olika typer av chip
Hittar inte tråden där vi skrev om vilka sorters chip alla använder. Skulle köpa chip, den där modellen som ser ut som en pistol men kan inte hitta sidan… Någon länkade till den sidan tidigare….
Det var jag… Här kommer den igen: http://www.btsid.com/
#1 Tack så mycket
Jag använder dessa och är supernöjd. Har inte en tanke på att byta tillbaka till det jag startade med…..
#2 Inga problem, Lycka Till!
#3 De chipen från SH böjer sig kanylen liksom… skulle va kul prova de andra även om det är lätt med de jag har. Hur är det med utgångsdatum på dina?
Jag har fått hem ett provkit från Btsid, för ett bra tag sedan men inte testat dem än.
HUR ser det ut när man sätter fast kanylen på "pistolen"? Är det bara änden på kanylen som sticker ut då? SÅ att man trycker in den nån cm och injicerar chipet? Eller är det hela långa kanylen?
Jag frågade också om detta för länge sedan men då var det ingen annan som hade dessa…
Har testat mina nya förra veckan, jätteenkla att använd ("spruträdd" häst som första objekt men den reagerade nästan inget alls)
De chipen ni nämner har väl inte specifika landsnummer såsom de man köper från SH?
#5 ursäkta, men vad kan ha hänt då om de böjer sig? Har aldrig, hur än hästen har kråmat sig hört talas om detta. Har själv chippat massor med detta men aldrig råkat för något sådant.
Veritas odium paretFörvånad
#8 halsen på sprutan böjer sig liksom så när man trycker in själva chippet så knäcks sprutan av och det händer inget.funderade på om jag fått en kartong med dålig plast eller nåt? Kanske kan reklamera den?
#6 Man skruvar fast dom i "pistolen". Man kan typ vända dom upp och ner utan att chippet "trillar ur". Som #7 skrev så hinner hästen inte reagera, det går så fort och smidigt.

#10. Håller med, dessa chip är överlägsna alla andra. Går nästan inte att misslyckas med. Har t.o.m chippat hästar lösa i hagen med dessa. Bytte efter att ha misslyckats med SHs chip ett flertal gånger, då de "vikt sig". En gång slutade det riktigt illa för mig, då nålen istället gick in i min tumme och skar av böjsenan. Fråga mig inte hur det gick till, för det hann jag inte uppfatta, men det resulterade i operation och gips i flera veckor. Har också bytt chipläsare. Den Btsid säljer är suverän. Läser alla chip och har laddningsbart batteri. Nog den bästa på marknaden.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Landsnummer?

#9 Jag skulle absolut reklamera de chippen, för så ska det ju verkligen inte vara, att de går sönder!
Jag tycker annars att SH chipen är bra, små och smidiga. Har aldrig varit med om att de böjt sig även om hästen bråkat eller liknande.
#13 Håller med dig Ida, tycker också att "SH-chippen" är kanon. Jag har lyckats få halsen att vika sig vid två tillfällen på typ 100 chippade pållar (men ändå fått in chippet) så det kan nog finnas några måndags exemplar. En väninna fick nästan en hel kartong såna men hon klagade och fick nya. Det kan säkert bli någon miss i plastproduktionen emellanåt.
Amor vincit omnia 

En annan fråga var beställer man en chipläsare som privat person om man nu skulle vilja ha en sådan här hemma .
#15 det kan du säkert göra hos SH skulle jag tro

#15 SH. Jag har Imax plus tror jag att den heter, den läser av alla chip, är mkt nöjd med min.

Kristins fråga om landsnummer tycker jag är intressant, är det ingen som vet?

Det är landsnummer på chipen från SH 752 tror jag

Jag läste för snabbt.. vet ej hur det är med andra chip om de har landsnummer
#19 ja sverige har 752 men frågan var ju om dessa ISO chipen har det??? =)

#16 och 17 Tack för det är inte fel att ha
#22 den kostar ju dock 2500kr

Läser om ett chip nu, Life chip. Det saknar landsnummer, det har enbart produkt nummer och sedan individnr.
http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_se/produktinfo/receptfria_produkter/life_chip/life_chip.htm
Kanske bara är SH chippen som har landsnummer?

#23 Det är det värt och den håller ju ett tag får man ju hoppas *S*
#10 Skjuts kanylen in i muskulaturen? (alltså skjuts den in av pistolen :-)) Eller stoppar man först in kanylen i.m och sedan skjuter in själva chipet? Har försökt läsa på deras hemsida men hittar inget ;-)
Har heller aldrig haft problem med SHs chip, inte på "bråkiga" hästar heller. Dom flesta hinner ju inte reagera innan det är över ;-) Det enda som har hänt var en gång förra sommaren då det regnade och jag var blöt om händerna, så "slant" plasten i handen lite, men det gick bra ändå :-)
Jag tror inte dessa chip har specifika landsnummer som de som man beställer från SH har, om de inte har det tycker jag det är en nackdel. Vet att mitt ena gotlandsruss blev chippad med en annan sorts chip då hon var utlånad, den sorten hade inget landsnummer som gjorde att det specifikt gick att se att hon var chippad i Sverige. Om en häst av någon anledning kommer på avvägar och inte finns införda som det ska vara kan man ju inte veta vad man ska börja leta om man vill försöka hitta hästens ursrung.
Jag har aldrig heller varit med om att chip-sprutan från SH har böjt sig..

Det är ju bara bra att alla är nöjda med de chip de använder. Vad gäller landsnummer är det nog bara SHs chip som har 752, men det använd ganska många olika sorters chip här i landet, och alla är godkännda och registreras på samma sätt.
#26. Ja, man sticker in kanylen i muskeln och trycker av pistolen samtidigt. Varken hästen eller hästägaren hinner reagera innan det är klart.
www.vikingponnycenter.se
Ja, det tycks oftast vara hästägaren som behöver lugnas på dessa "spruträdda" hästar.
(Naturligvis finns undantag)
#29 - jag har fortfarande inte öppnat och testat något av Btsid-chipen, jag skulle vilja SE dem innan jag testar… HUR lång är kanylen inne i sin behållare? Hur långt utanför "pistolen" sticker den ut när den är monterad? Eller sticker den inte ut alls förrän man injicerar?

Så här långt sticker kanylen ut, när den är monterad. Det är ca 23 mm
www.vikingponnycenter.se
#32 - TACK!
#15 jag köpte en liten, liten avläsare via SKK "Datamars MiniMax II" för 1600:- + porto och postförskott. (rabatt som medlem i SKK). den ska läsa alla ISO-chip, och jag har provat både på häst och hund. Inte den bästa räckvidd på den, men jag ska ha min privat, så jag tyckte inte det spelade någon roll. Så länge man lägger läsaren mot halsen var det inget problem. Köpte den främst för hundens skull, men tyckte det var himla bra att kunna använda på häst om man behöver också.
Fick ISO chip idag och de har landsnummer 968
Men är 968 verkligen ett landsnummer ? Finns det specificerat vad de chippen de säljer i andra länder har för landsnummer?
Har läst av en del hästar från USA, Holland, Belgien, Irland mm och det har alltid(hittils) framgått var de kommer ifrån. Det har ju varit till stor hjälp då flera av dem varit papperslösa och plötsligt har man kunnat få fram en massa info om dem.
#36 vet inte om det är registrerat landsnummer men alla de dom säljer i Sverige ska tydligen ha samma nummer