Språngavgifter
Hur mycket tar ni som har avelshingstar i språngavgift för gästande ston?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
1 000 + moms för den som är obeprövad och 1 500 + moms för den hingsten som är väl beprövad.

Jag tar mellan 1.000 och 1.200 + moms.
/Cattis

#3. Är det stoets meriter som avgör priset?

#4 Njae, snarare om ngn kommer med två ston tex, då är det billigare.
/Cattis
Jag tar 1000 kr+moms och SH-avgift, fast har avrundat det till 1500 totalt. Jag lämnar rabatt om de kommer med fler än ett sto och är stona meriterade så kan de få rejält med rabatt också…
#4 ja i mitt fall.
1800 + moms.

Jag tycker att de hingstar som är väl beprövade kan ha högre språngavgifter. Men jag tycker det är orimligt att betala mer för en nygodkänd hingst som man inte vet ett dugg om vad han lämnar. Så, A och Elithingstar, dem tycker jag man skall betala mer för att betäcka med. De har ju bevisligen lämnat bra föl.
Fast, överlag tycker jag att det är alldeles för billigt att betäcka med en shetlandshingst alls. Tycker nog att Elit o A ex skall ligga på 1800-2000 och de oprövade/nyare skall ligga på kanske 1200-1500. Det vore mer rimligt.
Färgtillägg, det tycker jag är vansinne… Startar en ny tråd om det…
/Cattis

Jag tar 2000:- + moms + Sh avgiften för alla minisar samt Nocturne ocg Giovanni. Frastan och Timothy tar jag 1500:- + moms för. Sen blir det rabatt om man kommer med fler. Vid 4 stycken blir en gratis.
Alla minsar tar jag 1000:- + moms i levande stofölsavgift om mamman är mini.
/Anne
Jag tar 1500 kr i språngavgift inkl. 30 dagars bete, därefter 15:-/dag. Att jag valt att låta en månads bete ingå är eftersom stoet då kan gå här i lugn och ro, vänta in en ev. ny brunst om det inte skulle ta sig på den första. Plus SH-stoavgift. Har en obeprövad hingst (gör sitt andra år i aveln).
Inga skäckföl-, levande stoföl eller andra konstiga avgifter.

Med tanke på at tdet är väldigt olika svar på om man tar ut dagavgifter, så undrar jag följande: Vad ingår anser ni, i det som är just språngavgiften? Om ni inte tar ut dagavgift, utan bara språngavgift - räknar ni med att ni då skall bjussa på all den service man ändå lägger ner och ger stoet och dess ägare, samt i vissa fall även medföljande föl?
/Cattis

Vi tar 1500 + Sh- stoavgiftInkl. 30 dagars bete/därefter 15/dygn