Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3825 ggr
Pheobe
0

Veterinärundersökning i blindo?

Hur mycket låter ni veterinären "leta" på er häst? När är det stopp? Känner att veterinärerna letar i blindo efter fel som inte kan finnas. Så känns det. Allt ska göras, utredas från topp till tå utan att dom vet vad dom letar efter. När ska man säga stopp? Är det försäkringenspengarna som säger stopp? Moralen som hästägare eller finns det inget stopp?

Annette
0

I somras avlivade jag mitt 16-åriga sto utan att utrett alls. Hon fick kraftig kolik och hade haft problem med andra saker också.
Hon var försäkrad i 10000:-, men jag struntade i pengarna.
I hennes fall skulle det varit mer skada än nytta att köra iväg till klinik, hon var en väldigt orolig ponny och mycket beroende av flocken. För mig gjorde alla hennes sammanlagda hälsoproblem att det fick bli stopp. Troligen var det sk skimmelknutor som orsakade alltihop. Hon hade en under svansen och förmodligen invärtes också, som orsakade återkommande lätta koliker samt den sista våren även luftrörsproblem.

För mig styr inte försäkringspengarna. Någonstans finns en gräns, både med tanke på djuret och på mig själv. Det är en sådan psykisk plåga med sjuka djur, att även för sin egen skull måste man ibland sätta stopp. Men det är min åsikt om hur jag gör.

[Anna-N]
0

Jag resonerar så att lämnar jag min häst för vård så anser jag att veterinären har "fria händer" att göra de undersökningar som de anser är nödvändiga. Lägger mej inte mer än att jag vill veta vad de gör/gjort. Det är viktigt att man som djurägare får information. Jag ifrågasätter inte varför de gör så eller inte så. Ibland känns det som du beskriver men kan vara nödvändigt att det blir "kringel o krokvägar" för att komma på rätt spår.

Personligen skulle jag inte säga stopp så länge de söker fel - då måste det finnas ett hopp även om man som djurägare tycker de arbetar i som du säger blindo. Sen beror det helt o hållet på vad det är, givetvis. Ibland ser man som djurägare att ens djur tappat gnistan. Pengarna styr inte före djurets hälsa. Aldrig!

Pheobe
0

#2 Fölet är pigg nu, äter, dricker och skuttar runt. Men frågan är hur länge det varar, hemma varade det upp till en vecka och sen var hon sjuk igen. i 106 dagar exakt har hon varit sjuk och frisk om vartannat. Ångrar att jag lyssnat på min veterinär hemma som sa det var onödigt utreda henne, skulle kanske gjort det tiidgare men tänker man på att dom inte hittar nåt börjar jag tro att hon har rätt ändå. Man vet inte hur man ska göra. Tycker att dom får gära nästan vad dom vill med fölet så länge hon inte lider av det. (inte skära i henne eller så) Idag ska dom ta en massa prover och undersökningar men sen vet dom inte vad dom ska göra och då vill jag ha hem dom. När veterinären säger dom inte vet mera så vem ska sen göra det? Veterinären är jättego, vill gärna hjälpa men försäkringen säger ju stopp vid 50.000 Sen kan man ju inte betala oändliga summor själv om dom ändå inte vet vad felet är..

Pheobe
0

#1 Jag hade en skimmel, connemara som hade sådana bölder i hela svansen. Det var inte kul. Hon blev avlivad efter ett tag.

I våras var jag och tittade på en shetlandsponny som jag skulle köpt, ägaren hade inte sett bölderna. Hade under hela svansen, på halsen och under ganaschen. Det var hemskt. Hela analen var nedtryckt av bulorna och det måste gjort ont bajsa men veterinären sa att den inte led av det. Den veterinären skulle jag kunna ge på käften, bildligt talat! Den stackars ponnyn hade cancer i hela kroppen och den lever än. Jag köpte den inte!

sanne
0

Jag anser att vetrinären måste få utreda o förhoppningsvis hitta grunden till skadan/sjukdomen. Vi har haft en nordsvensk som gick omkull kraftigt i hagen o skadade sig, hon hade på 12 år aldrig lämnat gården, henne vägrade jag köra någonstans, hon avlivades hemma,men hon hade troligen krossat hela bäckenet.

När jag körde Jozo till Skara sist, gav jag ju dem fria händer att utreda, skulle det dock visat sig att han hade tarmovridning då hade vi ej operarat utan då hade han fått sluta sina dagar, jag har aldrig brytt mig om försäkringspengarna, det viktigaste är hästens hälsa o välmående. Kommer alltid att försöka sätta hästens behov före mina egna, hade dock varit otroligt svårt om det kommit till det m vår fina kille….

Hoppas dom hittar felet m fölis ..

VeronicaP
0

#4 Fast alla lider faktistk inte av sina skimmelknutor även om de har många under svansen. Har själv haft ett sto med skimmelknutor och det var inte det som ens var orsaken till att hon fick avlivas , hon hade en hel del men kunde verka i avlen, tävlas osv Inga problem alls av sina knutor . Vet många som har sina knutor hela livet utan problem eg är det väldigt sällan de får avlivas just för knutorna ofta hinner åldern före dem eller andra saker.

Jag hade låtit veterinärerna fortsätta, så länge föl är mår bra och inte lider, de måste börja leta någonstans för att hitta ev fel och när de ändå är på plats med bra uppsikt så hade jag låtit dem fortsätta. Här styr inte heller pengarna . Men jag skriver som Anette jag avlivade mitt gamla halvblod sto utan att bry mig om några pengar då hon bäörjade få hosta och jag tyckte att hon hade fått leva ett sådant bra liv och då hon var såpass gammal(25 år) och var så fin så var hon värd att få sluta sitt liv värdigt och i lugn och ro.

Pheobe
0

pengar måste få styra… hon kostar 7000kr om dagen med sina tester som hon står idag. 50.000 betalat försäkringen sen kan jag omöjligt betala mer

Milla
0

När pengarna är slut så är dom.

Har själv varit med om för många år sedan när vår ena hund blev jätte sjuk och han åkte in på djursjukhus i tid och otid och det togs en massa prover. Han var försäkrad med en vet vård på 100 000 kr men när den var sprängd så fick vi ta lån på huset och det gör jag aldrig mer om, vi sitter fortfarande och betalar av det och hunden dog för 8 år sen.

Man måste sätta en gräns för sig själv t ycker jag.

Sitter i den sitsen som Pheobe gör med min gammel hund, han har artos i höfterna och han kan bli frisk och fullt gångbar om vi lägger 60 000 kr ur egen ficka och ger honom nya höfter, vi har valt att INTE göra det.  Dumt ja kanske men man måste se till djurets bästa också.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Pheobe
0

#8 tycker det är klokt att avstå om inte för hundens välbefinnande… Men även för det ekomomiska

Angel
0

Vad är "skimmelknutor" Fundersam

AnnaLundin
0

#10 - Skimmelknölar, eller "melanom" som det egentligen heter är en sorts tumörer som skimlar får, där melanin (hudens färgämne) klumpar ihop sig (väldigt summariskt beskrivet). Många hästar kan leva lääänge med sina melanom men sätter de sig på fel ställen så är det inte lika bra…

(jag sköter hovarna på en ponny som är över 30 år och har lävt väldigt länge med sina melanom - han är inget vacker med dessa knälar, men är mkt pigg och frisk i övrigt)

Pheobe
0

#6 hur vet man att dom inte har problem? har dom en massa knutor under svansen, på halsen samt under huvudet kan den lika bra ha hela kroppen full… inombords också. Och jag anser ju att en häst som nte kan skita utan att ha ont bör ju inte leva… Tycker inte en häst eller vilket djur som helst med cancer bör leva. Är bara för människan dom lever ju. Människor som blir så sjuka får ju behandling… men vad får djuren? Bära vidare på människan för att tillfredställa oss

VeronicaP
0

Därför om den skiter normalt så har den inte ont, en häst som har ont skiter inte och är fin i pälsen , äter bra och pigg för övrigt.

Skulle du själv tex ha hemorojder så skiter du gärna inte utan kniper och kardemumman av det hela är att du blir grinig, ont i magen och allmänt dåligt ;-)

Miija
0

Hur har det gått med din fölunge?

Pheobe
0

#13 nja… en människa med hemorojder slutar väl inte skita heller… men nog fan har den ont ändå

#14 Hon är angripen av någon form av bakterier som har satt sej i hals samt lungor. Mer vet jag tyvärr inte. Fölis ska bo kvar på djursjukhuset ett tag till för vidare odling av bakterierna

VeronicaP
0

#15 hah fast den skiter sällan och får gärna förstoppning precis som hästar som har ont av sina skimmelknutor

GraLott
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ohh nu blir jag lite skraj jag har en skimmel men en stor häst nu måste ja kolla honom känner jag varje del av kroppen ska finliras visst man kanske borde upptäckt det då man borstar mm men neeee så mycket skador som han haft med lymfangit broddsparkar mm mm under det året jag haft honom har han haft lymfa 8gånger… men nu ska ja kolla upp dessa knölar oxå som han INTE har än o ja hoppas slippa dem de låter hemska.. men hur kollar man dem på insidan måste man röntga då eller UL ??

VeronicaP
0

#17 Inget du behöver kolla alls , det är inte alla skimlar som får det jag hade en skimmel som blev 25 år som aldrig fick några och invärtes kollar man inte upp faktiskt .

GraLott
0

och ang alla de gånger han haft lymfa skador mm så vill jag väl inte bli styrd av pengar men tyvärr blir man väl det till slut nu har det dock hållt sej inom den nivån att man klarat försäkringsbeloppet mm.. har ofta låtit vet. pilla o trixa som de själv behagar jag vill veta vad som e fel med min häst MEN hur vet jag att den vet. e så pass kunnig att hitta felen som jag hoppas hitta hur vet jag att den gör rätt.. man som hästägare förlitar sej ju på dessa veterinärer till fullo då man brister i den egna kunskapen men jag har ac egen erfarenhet vid två tillfällen av lymfangiten fått erfara att en vidd medicin som skrevs ut till min häst INTE hade nån alls verkan på det sättet jag önskade.. dvs jag köpte ett pencillin mot infamm som inte alls hade nån inverkan på det sättet som önskas vid en lymfangit… då vet jag bättre till nästa gång men det e tragiskt vad man kan bli pålurad för att man inet har nån som helst egen kunskap…