Foderhäckar
Ni som har foderhäckar i hagen till shettisarna, hur ser de ut? Hembygge eller köpta? Positivt och negativt med just Er modell?
Lägg gärna ut bilder om ni har några.
Funderar på att bygga alt. köpa foderhäck e.dyl men det finns ju massor av olika sorter. Vill försöka undvika för mycket kladd och spill också.

Hemmabygge. Ska se om jag kan fixa bild under dagen.

Lägger foder i lådor gjorda av pallar med två pallkragar på varje.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Så här ser min "hösilagebalshage" ut när den är i princip tom.

När det är mat i den och flera hästar runt

Så här ser min pall+pallkragar ut (används i hage där det inte är så många hästar, där hela hösilagebalar inte skulle gå åt tillräckligt snabbt).

#4 Det man måste tänka på med den varianten är risken att fastna med ett ben i hålen där. Eller kanske inte fastna, men om de tråcklar in ett ben där och hagens ledare kommer och ber dem flytta sig snabbt så är nog skaderisken stor…
Det är ett val man gör själv, jag skulle inte våga chansa… Men jag vet att det är många som använder dessa.

#4 En sån har jag också men jag har sågat så hålen är större så dom inte han fastna. Sen har jag en pall som den ovan med två kragar på också.
Om hästar vill kan dom fastna i allt. Helt otroligt egentligen hur mkt vi vill skydda dom så fastnar dom ändå i saker och ting
#6 den är så fin. Önskar nån ville bygga åt mej. Men jag hade nog fått plinta fast den i marken så den ej skulle blåsa iväg här
Se bild #4 fast vi har skruvat på ben på vår. Lätt och smidigt.
Vilka bra foderhäckar ni har! Fick massor av idéer men börjar nog med pall+pallkrage-varianten!
Har också pallkragar. Fungerar jättebra, har en madame som kastar ut höet på backen men i det stora hela så fungerar det bra och blir väldigt lite spill.
#11 - problemet med tanter som kastar ut höet är nog svårt att komma undan oavsett vad man har för modell på höhäck…
Här är det fullblodstanten som slänger hö på marken. 
HM det är inte bara tanter som slänger hö.
Det är Herrar också HM 
#12 Hon är ju enda fuxen, det säger väl det mesta? 

Ni som använder höhäckar, hur många hästar samsas ur varje höhäck? Blir det aldrig någon bråk om maten? Blir ingen utanför? I hagen där mina ston går finns det ett b-ponnysto som blir som förbytt vid matdax, annars är hon jättesnäll, men när vi fodrar med hö blir hon jättesur och jagar iväg allt och alla om någon annan ens tittar på "hennes" hö.
Har man en surmärr så kan det bli problem. Här står 8 hästar runt höhäcken utan problem. Plus eventuellt några enstaka får som klämmer sig mellan hästarna… (Annars äter de feta fårskallarna medan hästarna är borta från höhäcken, funkar jättebra)

#16- He, he, här har shettisarna också satt sig i skräck i fåren… Endast de tuffaste (mest dumdristiga…) fåren, vågar utmana shettisarna om deras hötappar!
#15 jag har 5 hästar. De får alla plats runt en pall med foder men jag har två matställen ändå.
STORBALS TAK… länkar denna sida då det vart en massa bra lösningar då:)

Glömde skriva att i ena hagen samsas två unghingstar och en vallack runt foderpallen. I andra hagen samsas två ungston och två märrar. Den ranghögsta märren hotar tjurigt om någon äter på "hennes" sida, men de andra bara flyttar runt då. Det blir som synes lite spill på marken, men det är inte så farligt.

Vi använder också pallkragar
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Måste säja att jag är förvånad att så många vågar utmana ödet och använda foderhäckar som hästar lätt kan fastna med hovar och ben i… Jag hade aldrig vågat det.
Mina egna konstruktioner håller de mått som anses förhindra att det fastnar fötter i t.ex boxgaller (och hindermaterial) - mindre än 7 eller mer än 20 cm mellan spjälorna.

Jag tror att det finns risk med alla foderhäckar på ett eller annat vis, vi hade en som hoppade in och fastnade i foderhäcken och skadade sig allvarligt (Ajax) Men som ni vet nu så är han frisk och lever men det tog lång tid , jag är nog lite så att de kan nog även skada sig när mellanrummen är 4 el 20 om olyckan är framme, har man otur så.
Finns ju även hästar som har skadat sig av sådana som är gjorda för hästar (riktiga karotter) ..
#25 - Visst kan det hända olyckor även när man följer gällande måttrekommendationer och/eller köper sådant som är färdigkonstruerat för hästar. Fast risken att det händer är nog större om man inte följer rekommendationerna…

Vart kan man få tag på pallkragar??? Hade velat ha de i hagarna

#12 Vi hade ett gäng damer som rensade ur lådorna för att komma åt det smarrigaste, gräsfröna, på botten. Vi har i princip löst problemet nu, genom att sätta fast två reglar tvärs över lådorna. Det blir tre stora fack de kan komma ner i utan problem och reglarna försvårar helt klart att de viftar ur höet. Spillet här är väldigt litet i jämförelse med innan.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#27- Finns att köpa på Granngården "svindyra", men det kan finnas begagnade att få tag på om man har tur.
#27 På byggen och liknande. Jag fick ta hur mkt jag ville gratis, de fick en kanellängd som "muta" 

Jag har likadana som #4. Hade pallar och pallkragar innan men eftersom hästarna bara slängde ut ensilaget på marken har jag slutat att använda dem nu.

#28 Smart, det ska jag testa.. Har en tanta som alltid kör ner mulen i botten och vispar till med huvudet så hälften av kakorna hamnar på marken!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se