Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 2679 ggr
Ann-Christine
0

Chipmärka fölen

Hur gamla bör fölen vara innan man chipmärker dem?

Charlotte-J
0

Inte under 5 månader fick vi lära oss på chipkursen.

Amor vincit omnia Kyss

thira
0

Varför inte före 5 månader? Det vore ju praktiskt om man kunde ta dom samtidigt som man ID-kontrollerar och det gör åtminstone jag vid ca 1 månads ålder.

Charlotte-J
0

Det har med deras muskel som man sätter chippet i att göra. I synnerhet på en liten shetland så är ju inte den särskilt stor när de är under 5 månader. Den är ju inte så stor när de är över heller men det finns ju i alla fall mer att sticka i. Sen var det också något om att det kan blöda och ett mycket litet föl kan bli väldigt dåligt av att förlora en del blod. Detta är vad de sa på kursen (Shs Vet.) men andra kanske fått annan info Flört Personligen chippar jag inga under 5 månader.

Amor vincit omnia Kyss

nallebjörn
0

3 månader fick vi lära oss på kursen.

Cattis
0

Jag fick också lära mig att de skulle helst vara 3 månader. Men då fölen är 3 månader är det mitt i juli/augusti ungefär = rötmånader och då sticker jag inga hål ngnstans som kan bli infekterade eller ansatta av fluglarver. Se bara vad som händer då de får sticksår i den tidsperioden. Det har hänt ett par ggr att hästar som chippats i den perioden fått problem just med sådant, så jag chippar varken föl eller äldre då. Jag väntar till hösten med mina föl.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

PP
0

Hm, då får det bli till att chipmärka i efterhand för min del… Vi väntar ju föl först i slutet av augusti och jag noterade precis att passansökan för fölen ska vara inne senast 30 september numera.

VeronicaP
0

#6 såg det med och hur ska det gå när reglen kommer att alla fölen måste vara chiippade vid regristrering?

nallebjörn
0

#6 oj var läste du det?

#7 det kommer inte att fungera ju

VeronicaP
0

Det stod ju i tidningen Anna *ler* såg tom jag *S*

Nä precis , Russfölen är det ju så med nu måste chipsas innan regristrering

nallebjörn
0

#9 inte läst tidningen än… läste min egen artikel och kunde sen inte läsa vidare…. Får väl kolla där då.

Gäller russ, connemara, halvblod, island och knabstuper än så länge. Men hur det är med datum då pappren ska in vet jag inte på de olika.

Ellinor Johansson
0

Jag chipmärker fölen när de är någon eller några dagar. De är så små och fogliga att de knappast märker att jag sticker dem. Hundvalpar och kattungar chipmärks med samma typ av chip och de väger inte ens kilot.

Håller med Cattis att någon chippning under den varmare perioden  inte är att tänka på.

nallebjörn
0

#11 men kan man jämföra hundar och katter med hästar? på dom lägger man chippet under huden. Hästens muskel är så liten och skör som föl.

Pyttis
0

Chipsade min fölis 2 veckor gammal, hur problemfritt som helst

Cattis
0

Det lär väl finnas en anledning till att man rekommenderas vänta till fölen är 3 månader?

/Cattis

Hanna-D
0

Jag väntar med mina egna tills de är 5-6 månader, andras tar jag vid tidigast 3 månader om ägaren önskar men inte under rötmånaderna precis som Cattis skrev om ovan (gäller iofs inte bara fölen).

nallebjörn
0

kanske får man inte problem med chippen just vid tillfället när man tar dom tidigt. Det kan ju bli problem senare bär muskeln växer.

kacka
0

Jag diskuterade igår med en person om chippa föl…. Han sa att man inte längre ska sätta chippet i muskeln utan alldeles innanför huden precis som på hund och katt…

Är det någon som är chipmärkare som kan berätta mer? Har det ändrats?

Annette
0

#17. Kan det inte vandra iväg då? Det gjorde det på mina föräldrars hund.

PP
0

#17 Låter ju väldigt märkligt att man som chipmärkare inte informerats om detta isf!

Hanna-D
0

#17 Håller med #19. Jag har inte fått någon information om detta - låter väldigt underligt!

Cattis
0

#17 Varför skall man göra annorlunda på föl? Det är ju en poäng med att sätta det i halsmuskeln och ingen annanstans. För att det skall sitta kvar där.

Det tänker jag inte göra. Till dess att annan info från SH kommer och talar om hur och varför, så kommer jag göra som jag lärt mig på kursen.

/Cattis

kacka
0

Är det någon som vet om Fredrik Jedenius är chipmärkare?

Annette
0

#22. Kolla SH:s lista.

hippoteket
0

#22 det är lätt att ta reda på, läs bara i förteckningen på SHs hemsida…. www. svehast.se och följ länk mot IDkontrollanter

hippoteket
0

För övrigt så lägger jag mig i debatten, sent omsider…

När JAG gick chipmärkarkursen så sa instruktören att vi skulle vänta till fölen var "ett par månader", så att det finns lite hals att sätta kanylen i.

Jag brukar chippa mina när de börjar få lite nacke. Och ärligt talat så ser jag inget skäl till att låta bli att chippa dem på sommaren, man ska rengöra noggrant och om man dessutom nyper i huden bredvid när man sticker så får man ju ett "lock" över stickkanalen. Och såret efter kanylen är näst intill försumbart.

Cattis
0

#25 Det är ett sticksår efter exempelvis en ståltråd också - det kan ändå bli mkt illa. Jag tar det helt säkra före det osäkra och väljer att INTE göra det under rötmånaderna.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 17 Chipp som inte sitter i en muskel vandrar, det vill vi väl inte?

Denna kommentar har tagits bort.
nallebjörn
0

#17 vad var det för en människa? det är nog inte möjligt att lägga chippet under huden på en häst. Inte i halsen åtminstone.

kacka
0

#27 och #28 det var en godkänd ID-kontrollant (ej chipmärkare) som sa detta till mig… Jag tyckte det lät konstigt så jag tänkte att jag skulle kolla här om ni hört detta…